ثبت عکسی از ۱۴ میلیارد سال پیش در فضا

تصویر بالا توسط محققین ناسا منتشر شده و در واقع عمیق ترین عکس اشعه ایکسی است که تا کنون گرفته شده و این کار توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرا طی ۱۱٫۵ هفته مشاهده انجام شده است.

ثبت عکسی از ۱۴ میلیارد سال پیش در فضابه گزارش طبس نیوز به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از کلیک، این زمان کمی کمتر از سه ماه ـچیزی حدود ۷ میلیون ثانیه ـ طول کشیده و دانشمندان رصدخانه چاندرا جهت تلسکوپ را به یک منطقه از آسمان شب موسوم به پهنه عمیق جنوب چاندرا نشانه رفتند که در صورت فلکی کوره قرار دارد.

این چشم انداز منحصر به فرد به این معنی است که بارقه های رنگی ستاره های قابل مشاهده با چشم غیرمسلح نیستند. بخش اعظم این نورها(۷۰ درصد) در واقع سیاه چاله های عظیم هستند. در واقع پرتوهای اشعه ایکس تولید شده هنگام کشیده شدن ماده در افق رویداد سیاه چاله ها هستند.

ناسا می گوید این تصویر بالاترین تجمع سیاه چاله ها را نشان می‌دهد که پیش از این دیده نشده بود: حدود ۵۰۰۰ شی در منطقه میانی عکس وجود دارد که در اینجا تنها ۲۰۰۰ تای آن به تصویر کشیده شده است.

هر چیزی که مشاهده می‌کنید در بخشی از آسمان کمی بزرگ‌تر از ماه کامل قابل رویت از زمین است. برای قیاس بهتر می توان گفت یک میلیارد کهکشان فعال ـ که بسیاری از آن‌ها سیاه چاله های عظیم در مرکزشان دارند ـ در این بخش قرار دارد که البته با زمین فاصله بسیاری دارند.

بین لونانجینگ از دانشگاه چین و یکی از محققین می گوید “تشخیص سیاه چاله ها در جهان اولیه سخت است، زیرا آن‌ها بسیار دور هستند و تنها زمانی اشعه ساطع می کنند که فعال بوده و ماده ای را به داخل بکشند. اما خیره شدن به آن‌ها در مدتی طولانی توسط چاندرا می توانیم تعداد زیادی از سیاه چاله ها را بررسی کنیم که برخی از آن‌ها تنها مدت کوتاهی پس از بیگ بنگ پدید آمده اند.”

رنگ هایی که در تصویر مشاهده می‌کنیم، رنگ قرمز نمایانگر کم انرژی ترین اشعه ایکس، رنگ سبز گروه متوسط و رنگ آبی نیز پر انرژی ترین دسته این پرتوها هستند. برای ظاهر شدن تصویر به صورت بالا، محققین چندین نمایش از چاندرا را روی هم گذاشته و همچنین از داده های آرشیو تلسکوپ هابل استفاده کردند.

سیاه چاله های عظیم در این زمینه دید، جرمی حدود ۱۰۰،۰۰۰ تا ۱۰ میلیارد برابر خورشید داشته و محققین فکر می‌کنند که آن‌ها اغلب در انفجارهای اولیه جهان شکل گرفته اند.

محققین ۲۰۰۰ کهکشان را با فاصله تقریبی ۱۲٫۵ میلیارد سال نوری  از زمین بررسی کرده و آن‌ها را به زمان کمی پس از بیگ بنگ یعنی حدود ۱۴ میلیارد سال پیش منصوب می کنند.

یکی از اعضای تیم می گوید “با یافتن اشعه ایکس از چنین کهکشان های دوردستی، ما بیشتر از قبل در مورد تشکیل و تحول اجرام ستاره ای و سیاه چاله های عظیم در اوایل جهان خواهیم فهمید. ما در حال مشاهده زمانی هستیم که سیاه چاله ها در فاز مهم رشد خود بوده و شبیه نوزادان گرسنه هستند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =