سکه، انس یا دلار؟

نگارنده در یادداشت قبلی خود اشاره به تاثیرپذیری قیمت طلا و سکه در داخل از نرخ دلار کرده بود.تحولات روزهای اخیر بازار سکه گواهی بر این مدعاست.

سکه، انس یا دلار؟به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه اقتصادخبرگزاری میزان، همانطور که با وجود افت شدید اونس ، سکه به تبعیت از دلار روند صعودی در هفته های اخیر به خود گرفته بود. در روزهای اخیر هم کاهش ارزش سکه به دلیل تاثیرپذیری از کاهش نرخ دلار می باشد.با وجو اینکه در روزهای پایانی سال میلادی با افزایش اندکی در قیمت اونس جهانی مواجه بودیم.اما تخلیه هیجانات بازار ارز و کاهش قیمت آن باعث کاهش قیمت سکه شد.

سوالی که در اینجا ممکن است مطرح شود اینست که آیا این همسویی و اثرپذیری سکه از دلار ادامه خواهد داشت؟همانطور که در یادداشت قبلی اشاره شد ۲ عامل اصلی و یکسری عوامل موقتی در تعیین قیمت سکه موثر خواهند بود.که این عوامل اصلی ، نرخ دلار و اونس جهانی هستند.

وضعیت بازار ارز در حال حاضر بسیار متفاوت از هفته های اخیر بوده و دلار جهت کاهشی به خود گرفته و به سمت آرامش در محدوده ۳۷۰۰ میرود.همسو با کاهش دلار، سکه نیز کاهش قیمت را در این روزها تجربه میکند.اما سکه توان همراهی دلار را تا انتهای مسیر نخواهد داشت و همچون رفیق نیمه راه از همراهی دلار تا انتهای راه خودداری خواهد کرد.

اما جهت تعیین مسیر حرکت سکه، تا روی کارآمدن ترامپ و مشخص شدن سیاست های اقتصادی و جهت گیری های سیاسی چه در سطح داخل و چه خارجی، نمیتوان به طور دقیق اظهار نظر کرد.اما برآورد نگارنده از تحولات آمریکا در دوره ریاست جمهور جدید و تحولات جهانی در سال ۲۰۱۷، قوت گرفتن اونس می باشد.در صورت تحقق این فرض باید انتظار تاثیرپذیری بیشتر سکه از اونس نسبت به تاثیرپذیری از دلار را در ماه های پایانی سال داشته باشیم.

حسن حیدری کارشناس اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =