سوریه از تجربه ایران برای رونق و توسعه اقتصادی در دوران تحریم استفاده کند

کارشناس اقتصادی سوریه، تهران را شریک اصلی در بازسازی سوریه توصیف و تاکید کرد: دمشق به دنبال استفاده از تجربه ایران برای رسیدن به رونق اقتصادی در دوران تحریم است.

بشار الحجلی، کارشناس اقتصادی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق سفر اخیر نخست وزیر سوریه به ایران و امضای چندین توافقنامه همکاری جدید بین ۲ کشور را در راستای تکمیل روند طولانی همکاری ها و روابط راهبردی بین ۲ کشور توصیف کرد.

وی افزود: روابط تهران-دمشق که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده و در دوره رهبر معظم انقلاب ایران و حافظ اسد، رئیس جمهور پیشین سوریه تقویت شد ابعادی فراتر از مسائل سیاسی پیدا کرده و به سطح بالای روابط اقتصاد، تجارت و هماهنگی های نظامی ارتقا پیدا کرده است.

الحجلی واگذاری پروانه یک اپراتور شبکه تلفن همراه در سوریه به ایران را از مهم ترین توافقنامه های امضا شده برای ایران خواند و گفت: دعوت عماد خمیس از ایران برای مشارکت در بازسازی سوریه دعوت از شریکی است که شراکت آن با دولت و ملت سوریه تنها در زمینه اقتصادی خلاصه نمی شود بلکه شراکت در مقاومت، خون، هدف، مبدأ و طرح ساختن انسان آزاد است بنابراین ایران طرف لایق تر برای سرمایه گذاری و چیدن میوه پیروزی در سوریه است.

کارشناس سوری مصلحت دولت سوریه را در دراز کردن دست همکاری به سمت ایران و استفاده از تجربیات آن در اداره بحران سوریه دانست و افزود: ایران چندین دهه با تحریم ها و محاصره اقتصادی روبرو بوده اما توانسته بر آن غلبه کرده و اقتصادی مقاوم در برابر بحران ها بسازد بنابراین می توان از تجربیات ایران در همه زمینه های بازسازی سوریه و رشد و شکوفایی آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: رفع تحریم های اروپا علیه ایران در راستای اجرای برجام در پیشرفت هر چه بیشتر ایران و تحکیم قدرت آن در حمایت از سوریه برای بازسازی این کشور موثر خواهد بود.

الحجلی گفت : از زمانی که کمیته عالی ایران و سوریه تشکیل شده و سالیانه یک بار در تهران و یک بار در دمشق با مشارکت شمار زیادی از وزرا و متخصصین تشکیل می شود همکاری محکم اقتصادی بین دو کشور برقرار بوده و نتیجه نشست های مکرر آن قبل از بحران سوریه، توافقنامه های بسیاری بوده که ارزش مبادلات تجاری و همکاری صنعتی را به سطح صنایع سنگین رسانده و مهم ترین نمونه آن همکاری در زمینه تاسیس کارخانه خودروسازی ایران در سوریه است.

کارشناس سوری تاکید کرد: همکاری بزرگ بین ایران و سوریه که سابقه آن به سال ها قبل از بحران سوریه بازمی گردد و در طول بحران به اوج خود رسیده است در برهه پیش رو به سطوح بالاتر نیز خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 11 =