سناریوی یک گروه معارض سوری برای هم‌پیمانی با صهیونیست‌ها

نقشه راه یک گروه معارض دولت سوریه در خصوص همکاری مستقیم با رژیم صهیونیستی کار را برای معارضان سوری پای میز مذاکرات سیاسی دشوارتر می‌کند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، کانال ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی این روزها بارها به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته که گفته است اسرائیل روابط علنی و مخفی خود با کشورهایی در منطقه را تحکیم می بخشد و همکاری منطقه در زمینه امنیت ممکن است به پیشرفت در روند صلح منجر شود .

رادیو اسرائیل نیز نقشه راهی را معرفی کرده که یگ گروه معارض سوری موسوم به جبهه نجات ملی سوریه به تل آویو ارائه داده و در آن از به رسمیت شناختن اسرائیل و ایجاد راه حلی برای تسویه وضعیت جولان و انتقال روابط بین سوریه و اسرائیل از مرحله خصومت به دوستی و همکاری و هم‌پیمانی و روابط رهبردی سخن گفته شده است.

این نقشه برچیده شدن اردوگاه های آوارگان فلسطینی در سوریه و تبدیل آن به مناطق مسکونی و همچنین انحلال همه گروه های مقاومت فلسطین در خاک سوریه را شامل می شود و در خصوص ایران بر بیرون رفتن همه مستشاران ایرانی و نیروهای حزب الله از خاک سوریه تاکید دارد.

منابع سیاسی سوریه می گویند عجیب نیست که نقشه راه معارضان سوریه همان نقشه راه دیرینه غرب است چرا که از سال ۲۰۰۳ آمریکا تلاش می کند سوریه را به قطع روابط محکم و تاریخی خود با جمهوری اسلامی ایران و جنبش های مقاومت و در راس آن حزب الله وادار کند.

کما اینکه کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از وی خواسته بود دست از ایران کشیده و حمایت از جنبش های مقاومت را متوقف کند و در غیر این صورت دمشق هم ایستگاه بعدی خواهد بود، اما پاول جوابی شنید که راضیش نکرد و دست خالی دمشق را ترک کرد.

از سوی دیگر آنچه که جبهه نجات معارضان سوری خوانده می شود ساخته دست صهیونیست هاست و قرار است با ارائه این گروه به جامعه غربی به عنوان نماینده معارضان سوریه برای آن در عرصه بین المللی تبلیغ شود.

چه بسا که واشنگتن هم در شرایط کنونی به بهانه اینکه امکان دستیابی به معارضان مسلح سکولار در سوریه وجود ندارد، این گروه را مناسبت ترین نوع معارضان سوریه معرفی کند بخصوص که تکیه به گروه های کُرد سوریه به عنوان جنبش های میانه رو نیز نمی تواند بسیاری از طرف ها و در راس آن ترکیه را  راضی کند.

اما در خصوص انتقاد فلسطینی ها درباره نقشه راه ارائه شده توسط جبهه معارضان سوریه به گفته ناظران این امر می تواند جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را در صحنه سوریه به دردسر اندازد بخصوص که سوریه طی چندین دهه پناهگاه امن رهبران و اعضای این گروه بوده است.

اینجاست که حماس می بیند معارضان سوری که سنگ آنها را به سینه می زد از مدل جبهه نجات هستند که تلاش می کنند به رژیم صهیونیستی نزدیک شود و این خود در سطح روانی و رسانه ای به نفع دمشق خواهد بود.

کما اینکه فهد المصری، سخنگوی جبهه نجات ملی که این طرح صلح را معرفی کرده سخنگوی سابق تروریست های ارتش آزاد بود که به این ترتیب اتهام های تازه ای به ارتش آزاد وارد می شود بخصوص که یکی از مسئولین سابق ارتش ازاد متحد اسرائیل است.

در پایان باید گفت بندهای نقشه راه ارائه شده توسط جبهه نجات ملی سوریه تنها در صورتی قابل اجراست که به دستگاه حکومتی راه پیدا کند چرا که بستن اردوگاه ها، قطع روابط با تهران و بیرون کردن رزمندگان حزب الله از سوریه به یک قدرت اجرایی و قانونی نیاز دارد که جبهه نجات ملی در برهه کنونی فاقد آن است بنابراین معلوم می شود که این گروه تازه تاسیس شده معارضان با تقدیم استوارنامه خود به اسرائیل به دنبال جلب توجه جامعه بین المللی به سمت خویش است که مطمئنا راه به جای نخواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هشت =