تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه خط قرمز همه معارضان داخل سوریه است

دبیرکل حزب معارض عدالت و توسعه سوریه برگزاری نشست آستانه به عنوان مقدمه حل سیاسی بحران را مهم ارزیابی کرد و گفت: معارضان داخل سوریه با همه طرح های فدرالی یا تجزیه شدن سوریه به طور قاطع مخالفند.

«پروین ابراهیم»، دبیر کل حزب معارض عدالت و توسعه جوانان ملی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق با بیان اینکه مذاکرات آستانه تنها به روند سیاسی حل بحران سوریه اختصاص ندارد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات منابع رسمی و غیررسمی نزدیک به پرونده مذاکرات، نشست آستانه بین هیاتی از دولت سوریه و هیاتی از معارضان که نماینده گروه های مسلح به ریاست محمد علوش خواهد بود برگزار می شود.

وی با بیان اینکه حزب متبوعش همچون دیگر احزاب سیاسی به نشست آستانه دعوت نشده گفت: چیزی که باید برای ما مهم باشد، نتایج مطلوب مذاکرات است و اگر هدف از آن دستیابی به آتش بس به عنوان مقدمه آغاز روند حل سیاسی بحران سوریه بر اساس اصولی درست در کنفرانس ژنو باشد، بسیار هم عالی خواهد بود چون هر کار سیاسی به آرامش میدانی و جدی از سوی همه طرف های درگیر در خاک سوریه نیاز دارد.

ابراهیم افزود: نادیده گرفته شدن حضور حزب اتحاد دموکراتیک در نشست آستانه به رغم اینکه این حزب شاخه نظامی و تاثیرگذاری در میدان نبرد دارد که همان یگان های کرد و نیروهای همپیمان آن موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» را شامل می شود، به راه حلی در خصوص شمال سوریه منجر نخواهد شد.

این معارض سوری تاکید کرد: احزاب مسلح کرد سوریه نیاز به داشتن یک نماینده در چنین مذاکراتی دارند در غیر این صورت هیچ طرفی نمی تواند یگان های کرد را به مصوبات آستانه ملزم کند.

وی اظهار داشت: اینکه ترکیه گمان می کند حذف یگان های کرد یا حزب اتحاد دموکراتیک از مذاکرات آستانه خطر ایجاد اقلیم مستقل کرد نشین در شمال سوریه را از بین می برد یا به تعبیر آنکارا خطر علیه امنیت ملی ترکیه را پایان می دهد اعتقادی اشتباه است و همه طرف ها باید به حضور اتحاد دموکراتیک و دیگر احزابی که حضور مسلحانه در سوریه دارند احترام گذارند.

ابراهیم درباره طرح های فدرالی شدن سوریه گفت: حزب عدالت و توسعه مخالف هر گونه تجزیه سوریه است و چنین طرح هایی را از سوی هیچ طرفی نمی پذیرد.

وی تاکید کرد: تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه خط قرمزی برای معارضان داخل سوریه است و هیچ تصمیمی را که به اصول اصلی جریان معارض ملی گرا در سوریه ضربه می زند، نخواهند پذیرفت.

دبیر کل حزب عدالت و توسعه سوریه همچنین گفت: طرح های دولت مصر برای برگزاری کنفرانس قاهره در صورتی که گرایش های کلی کنفرانس روشن و مشخص نباشد و به نتایج ملی واقعی که تاثیر مثبتی بر روند حل سیاسی بحران سوریه منجر نشود، قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: بحران سوریه باید به گونه ای حل و قصل شود که مورد رضایت ملت سوریه باشد و به مبادی و اصول ملی و عظیم کشورمان خدشه ای وارد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 11 =