پرسش اصلیِ مطالعه حاضر، شناسایی مهمترین الگوهای تأمین منابع مالی آموزش عالی در مقیاس جهانی است.
چکیده:
از دو دهه پیش، مالیه آموزش و بهویژه تأمین منابع مالی بهعنوان یکی از موضوعات مهم برای کشورهای مختلف ازجمله ایران مطرح بوده است. پرسش اصلیِ مطالعه حاضر، شناسایی مهمترین الگوهای تأمین منابع مالی آموزش عالی در مقیاس جهانی است. هدف از این پژوهش که با روش توصیفی و کتابخانهای انجام شده است، استخراج آموزههایی جهت بهبود اوضاع مالی نظام آموزش عالی کشور میباشد. یافتهها نشان داد، الگوهای پارنیونس و پریت[۱] (۲۰۱۰)، بار و کراوفورد[۲] (۲۰۰۵) و زایدرمن و آلبرخت[۳] (۱۹۹۵) از جمله مهمترین الگوها هستند. با تأمل در الگوهای مطالعه شده و به مدد دانش نظری و تجربه عملی نویسندگان پیشنهاد شده است؛ در رشتههایی که دارای تقاضای اجتماعی و نرخ اشتغال بالایی هستند از الگوی تأمین مالی بازاری و شبه بازاری استفاده شود و در سایر رشتهها که بخش غیردولتی تمایل به سرمایهگذاری در آنها را ندارد، بهرهگیری از الگوی دیوانسالارانه (دولتی) در اولویت قرار گیرد.
واژههای کلیدی: تأمین مالی، آموزش عالی، نظریه سرمایه انسانی، سیاستگذاری، مالیه آموزش
نویسندگان:
آرش رسته مقدم، ابوالقاسم نادری
مجله آموزش عالی – سال هفتم، شماره ۲ (پیاپی ۲۶)، بهار ۱۳۹۴.