مشاور دی میستورا: هدف مذاکرات آستانه جدا کردن تروریست‌های تندرو است

مشاور دی میستورا تاکید کرد که هدف از مذاکرات آستانه جدا کردن گروه‌های تروریستی تندرو، متحد کردن بقیه مخالفان مسلح علیه تروریست‌ها و سوق دادن آنها به مسیر سیاسی حل بحران با حفظ وحدت در سوریه است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ویتالی نائومکین" مشاور سیاسی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و رئیس موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه معتقد است که حداکثر هدفی که در جریان مذاکرات بین سوریها در آستانه دنبال می شود، حفظ یکپارچگی روسیه و قرار گرفتن در مسیر حل و فصل سیاسی مشکلات در این کشور است.

 

نائومکین در برنامه تحلیلی در شبکه تلویزیونی «راسیا-۲۴» گفت: «من منطق این روند را در این می بینم که تندورترین بخش تروریستها که در حال جنگ با بشار اسد هستند، از بقیه جدا شوند. این بخش همان گروه تروریستی به اصطلاح داعش و «جبهه النصره» هستند و البته گروه «جندالالقصی» نیز جزو گروههای تروریستی بین المللی شناخته شده است. حداقل وظیفه در مذاکرات آستانه این است که به استثنای این افراد وحشتناک، بقیه گروههای مسلح مخالف را آشتی دهند و یک رژیم آتش بس پایدار در سوریه بوجود آورند. این مسیر نظامی درنظر گرفته شده در روند ایجاد صلح در سوریه است و البته مسیر سیاسی نیز وجود دارد.»

 

این کارشناس برجسته روس تاکید کرد، بسیار مهم است که دقیقا طرفین درگیر در مناقشه نظامی در سوریه و همچنین کسانی که بدون واسطه بر اوضاع سوریه تاثیرگذار هستند، از جمله کسانی که بر مخالفان تندرو واسلام گرایان افراطی نفوذ دارند، در این مذاکرات حضور داشته باشند.

 

نائومکین افزود: «به عقیده من مسئله اساسی این حقیقت است که دمشق این مسئله را پذیرفته که گروههای مسلحی در سوریه وجود دارند که حاضر به یافتن راه حل سیاسی نیستند. بدین ترتیب درمذاکرات آستانه تلاش می شود با حفظ یکپارچگی سوریه، جبهه واحدی علیه گروه داعش و جبهه النصره ایجاد کرده و بقیه وارد روند سیاسی حل و فصل بحران در مذاکرات ژنو شوند.»

 

مشاور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد، در این بین بسیار مهم است که در چارچوب تقویت رژیم آتش بس، عملا سوریه به مناطق نفوذ کسی تقسیم نشود. به گفته وی، اگر از بروزچنین مسئله ای ممانعت نشود، این خطر وجود دارد که مناطق مختلف سوریه تحت کنترل کشورهایی نظیر ترکیه، عربستان سعودی، اردن و … درآید.

 

در مذاکرات آستانه ( پایتخت قزاقستان) علاوه بر نمایندگان دولت سوریه و هیئت واحدی از سوی گروههای مخالف، نمایندگان سه کشور مبتکر این نشست، یعنی روسیه، ایران و ترکیه بعنوان ضامن اجرای توافقات مربوط به آتش بس و همچنین نماینده سازمان ملل متحد حضور دارند. هیئت روسی شامل مقاماتی از وزارت دفاع و وزارت امور خارجه روسیه می شود. این مذاکرات روز گذشته آغاز شده و امروز نیز ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + نوزده =