یخ محرومیت روستای غلام‎آباد کردکوی با نفس گرم جهادگران شکست + تصاویر

اردوهای جهادی وسیله‎ای برای حضور جوانان عاشق، انقلابی و دغدغه‎مند به مناطق محروم روستایی است تا خدمت بی‎منت جهادگران در جبهه محرومیت‎زدایی بهانه‎ای برای خودسازی آنها باشد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، «خانم! من از شما قرآن را به خوبی یاد گرفتم، من شما را خیلی دوست دارم، منم دوست دارم مثل شما حجاب بگیرم.»

این نامه «مبینا» دختر ۹ ساله روستایی است که برای یکی از بانوان گروه جهادی شهید فراهی نوشته است.

در پسِ نامه ساده این دختر روستایی یکی از دستاوردهای خالصانه عده‎ای جهادگر خوابیده که در کنار آموزش قرآن توانستند عشق به حجاب را در دل یک دختر روستایی زنده کنند.

روستایی که می‎توان با اطمینان گفت در ابتدای استقرار گروه جهادی و آغاز کلاس‎ها، نونهالان و نوجوانان روستا از نظر سواد قرآنی مشکل اساسی داشتند طوری که دانش‎آموزان حتی در شناخت حروف الفبا باز می‎ماندند، حال امروز که چند روز از آغاز کلاس‎های گروه جهادی گذشته است نونهالان و نوجوانان روستا در گام نخست می‎توانند قرآن را قرائت کنند و این اردو آنقدر اثرگذار بود که مربی قرآن این گروه جهادی به دلیل اشتیاق و درخواست‎های مکرر کودکان و نوجوانان روستا قصد دارد بعد از اتمام گروه جهادی نیز برای آموزش قرآن به روستای غلام‎آباد کردکوی برود.

بسیج سازندگی شهرستان کردکوی با لبیک به ندای رهبر انقلاب اسلامی برای زدودن فقر و محرومیت‎زدایی از چهره برخی روستاهای این شهرستان اردوهای جهادی را در دستور کار خود قرار داده است، این بار جهادگران مهمان روستای محروم غلام‎آباد کردکوی شدند تا با نفس گرم خود یخ‎های محرومیت را در کوران سرمای زمستان روستای غلام‎آباد کردکوی بشکنند.

بیراهه نرفتیم اگر این نسل را ادامه دهنده راه شهدا بدانیم، همان‎هایی که روزی برای دفاع از وطن و لبیک به فرمان ولایت جان شیرین خود را در طبق اخلاص گذاشتند و در راه اسلام و انقلاب فدا کردند، حال جوانان امروز این مرزوبوم همانند جوانان دیروز با اخلاص و در گمنامی تمام در وادی جهاد وارد شدند و در سنگری دیگر به خدمت‎رسانی می‎پردازند.

 امروز که اقتصاد مقاومتی دغدغه مهم ولایت است جوانان با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب برای اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی تلاش می‎کنند تا ولایتمداری خود را در عمل اثبات کنند.

گروه جهادی شهید فراهی نیز در مدت حضورش در روستای غلام‎آباد کردکوی توانست با آموزش چرم‎دوزی و خیاطی علاوه‎بر فرهنگ‎سازی اقتصاد مقاومتی برای بانوان خانه‎دار اشتغال ایجاد کند.

غلام‎آباد، روستای محرومی که از بسیاری از امکانات بی‎بهره است، طوری که جهادگران بسیجی برای آموزش به بانوان و کودکان روستا به دلیل کمبود فضای آموزشی مناسب و همچنین محلی برای اسکان در مسجد روستا ساکن شدند و کار آموزش و خدمت‎رسانی را انجام می‎دهند.

کلاس‎های بعدازظهر در حال آغاز شدن بود و کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بانوان خانه‎دار و مُسن با شور و شوقی وصف‎نشدنی برای حضور در کلاس‎های مورد علاقه خود به مسجد روستا می‎آمدند.

چند دقیقه‎ای از کلاس‎ نگذشته بود که مسؤول بسیج سازندگی کردکوی در جمع اهالی روستا حاضر شد که این حضور فضای صمیمی را بین اهالی روستا رقم زد.

 

* تنها کاری که در قبال شهدا می‎توان، انجام داد اردوهای جهادی است

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان کردکوی در جمع جهادگران و اهالی روستا ابتدای سخنانش فضا را با یاد و نام شهدا عطرآگین کرد و گفت: آنهایی که شهدای گمنام را صرفاً چند تکه استخوان و یا یک مسأله سیاسی تصور می‎کنند بدانند سه هزار مادر شهید گمنامی وجود دارند که همچنان چشم انتظار فرزندشان هستند و خیلی از آنها نیز به فرزندان شهیدشان پیوستند.

محمد لشکربلوکی ادامه داد: همه ما به شهدا بدهکاریم، ما به تکه‎ استخوان‎هایی که همچون طلا ارزشمند هستند، بدهکاریم، ما هر  قدمی برای شهدا برداریم باز هم کم است، تنها کاری که در قبال شهدا می‎توان، انجام داد همین اردوهای جهادی است که خدمت به مردم در منظر شهدا انجام می‎شود.

 وی با بیان اینکه شهدا با پیام و هویت می‎آیند، یادآور شد: پیام شهدا برای بانوان حفظ حجاب است و گواه آن تأکید بر حفظ حجاب در بیش از ۱۰۵ درصد از وصیت‎نامه‎های شهداست، از این رو جهادگران و سرگروه‎ها باید در اردوهای جهادی روی مسأله حجاب کار کنند.

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان کردکوی با بیان اینکه دشمن برای نابودی اعتقادات و ارزش‎های ما به سختی در کار است، با اشاره به فضای مجازی، گفت: فضای مجازی هویت خانواده‎ها را نابود می‎کند طوری که امروز اکثر طلاق‎ها از فضای مجازی نشأت می‎گیرد، دشمن درصدد نابودی هویت ما است تا زنان را بی‎حجاب و مردان را بی‎هویت کند تا دیگر جوان مدافع حرم در کشور نباشد.

لشکربلوکی خطاب به بسیجیان جهادگر، گفت: این جمعیت کم و فضای محدود به چشم شما نیاید، نکند یک وقتی بگویید اردوی جهادی این است؟ نه اردوی جهادی این نیست، اردوی جهادی یعنی همین که یک بانویی بدون هیچ چشم‎داشتی با نیتی خیرخواهانه از روستاهای اطراف یا شهر کردکوی برای حرکتی جهادی به یک روستای محروم پا می‎گذارد، حال ممکن است شما  یا دیگران این حرکت را کوچک بشمارید اما خداوند آن را بزرگ می‎پندارد.

 

*اردوهای جهادی محلی برای اجابت آرزوها

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان کردکوی اردوهای جهادی را محلی برای اجابت آرزوها دانست و افزود: همه کسانی که آرزو و یا خواسته‎ای دارند که نمی‎دانند از کجا باید اجابت شود آن آرزوی محقق نشده را در اردوهای جهادی جست‎وجو کنند زیرا اردوهای جهادی بسیار کار پرارزش و اثرگذاری است.

وی اظهار کرد: مربیان و جهادگرانی که در اردوهای جهادی حاضر می‎شوند قدر خود را بدانند و مطمئن باشند حضور در اردوهای جهادی عامل برکت زندگی آنها خواهد بود.

لشکربلوکی بیان کرد: جهادگران در اردوهای جهادی نیت‎ها را خالص کنند، اگر با اخلاص حرکت کنید خداوند برکات را زیاد می‎کند، هر جایی که دستمان از همه جا کوتاه شد بدانید گروه جهادی دست‎گیر است.

 

* مادران و بانوان خانه‎دار مجری اصلی گفتمان اقتصاد مقاومتی

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان کردکوی به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شد، اشاره کرد و گفت: جهادگران در اردوهای جهادی علاوه‎بر موضوعات فرهنگی و آموزشی به مسأله اقتصاد مقاومتی نیز توجه و تأکید کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از توان داخلی است، گفت: اقتصاد مقاومتی تنها به این معنا نیست که افراد با دریافت تسهیلات عرصه اقتصاد مقاومتی راه‎اندازی کنند بلکه تمام مادران و خواهران خانه‎دار متولی و مجری اصلی گفتمان اقتصاد مقاومتی محسوب می‎شوند.

لشکربلوکی با بیان اینکه هر بانوی خانه‎داری در منزل می‎تواند مجری اقتصاد مقاومتی باشد، بیان کرد: لزوماً همه افراد نباید با تسهیلات میلیونی عرصه‎های بزرگ اقتصاد مقاومتی راه‎اندازی کند بلکه یک بانوی خانه‎دار با پرورش چند مرغ در منزل می‎تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد تا در کنار تولیدمحوری و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری، غذایی سالم  و بدون هزینه مصرف ‎کند.

در مدت حضورمان در روستای غلام‎آباد تلاش و همت بانویی جوان برای توسعه و آبادانی روستا برایمان جالب و قابل توجه بود، او معصومه فراهی، فرمانده پایگاه بسیج «ساجده» روستای غلام‎آباد کردکوی است.

 وی نخستین طلبه روستای غلام‎آباد کردکوی است که در سال ۱۳۸۷ برای فراگرفتن علوم دینی وارد حوزه علمیه شهرستان ترکمن شد و با مشاهده ضعف فرهنگی و نبود روحانی در روستا تصمیم به فعالیت فرهنگی و جذب بانوان روستا به حوزه علمیه گرفته است و در نتیجه فعالیت‎های فرهنگی و بسیج روستا توانست چهار نفر دیگر از بانوان روستا را برای فراگرفتن علوم دینی و ورود به حوزه علمیه راغب کند.

این بانو در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار کرد: بنده با مشاهده ضعف فرهنگی در روستا بهترین راه جذب بانوان و تبلیغ دینی را از طریق فعالیت‎های بسیج دانستم.

فرمانده پایگاه بسیج روستای غلام‎آباد شهرستان کردکوی با بیان اینکه در ابتدای کار استقبال مناسبی از سوی مردم غلام‎آباد مواجه شدم، گفت: با اینکه در آن زمان حلقه‎های صالحین هنوز در روستا شکل نگرفته بود و جای خود را میان مردم باز نکرده بود اما بنده با آوردن اساتید حوزه به روستا کلاس‎های مختلف از جمله احکام و تفسیر قرآن در روستا برگزار می‎کردم.

فراهی اضافه کرد: با شکل‎گیری حلقه‎های صالحین در روستا و ورود چند نفر از بانوان روستا به حوزه علمیه تاثیر فرهنگی و اعتقادی بسیاری بر بانوان روستا گذاشت که بنده معتقدم همه این تغییرات به برکت بسیج و اردوی جهادی ایجاد شده است.

این بانوی طلبه که برای جذب و علاقمندی مردم روستا به سوی فعالیت‎های بسیج و افزایش آگاهی‎های دینی آنها از شیوه‎های مختلف اعم از برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی استفاده کرده است، گفت: این فعالیت‎ها تأثیر بسیاری داشت و هنوز نیز اردوهای استانی و خارج استانی برای بسیجیان روستا انجام می‎شود.

فرمانده پایگاه بسیج روستای غلام‎آباد شهرستان کردکوی با قدردانی از جهادگران و بسیج سازندگی کردکوی برای برگزاری اردوهای جهادی در روستای محروم غلام‎آباد، افزود: تأثیرگذاری این اردو از جهات مختلف فرهنگی و اجتماعی مشهود است طوری که مهم‎ترین دغدغه نوجوانان، جوانان و بانوان این روستا حضور در مسجد برای شرکت در کلاس‎های گروه جهادی است.

فراهی با اشاره به آسیب‎های فضای مجازی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای مجازی به عامل نابودی خانواده‎ها تبدیل شده است.

 وی با بیان اینکه امروز معضلات و آسیب‎های فضای مجازی علاوه‎بر شهرها به روستاها نیز کشیده شده است ، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که وقت کودکان و نوجوانان این روستا به‎جای تلف شدن در فضای مجازی در کلاس‎های اردوی جهادی صرف می‎شود.

 

*ضرورت تداوم اردوهای جهادی در روستاها

فرمانده پایگاه بسیج روستای غلام‎آباد شهرستان کردکوی با تأکید بر اینکه اردوهای جهادی در یک روستا باید تداوم داشته باشد و نباید تنها به یک دوره ۱۰ روز اکتفا شود، بیان کرد: فعالیتم به‎عنوان یک بانوی طلبه در این روستا ممکن است خیلی کارایی نداشته باشد همانطور که یک دست صدا ندارد اما امیدوارم با همکاری جهادگران بتوانیم در حوزه‎های مختلف از جمله فرهنگی گام‎های مهمی برداریم.

فراهی اولویت‎های اصلی جهادگران در روستای غلام‎آباد را اقتصاد مقاومتی و حوزه فرهنگی دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر مردم روستا مشغول کشاورزی و دامداری هستند، می‎توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید نقش‎آفرینی کنند.

وی حضور جهادگران در روستاهای محروم و تداوم آن را یک ضرورت دانست و اذعان کرد: با توجه به اینکه جامعه امروز ما از لحاظ فرهنگی در خطر است مهم‎ترین اولویت اردوهای جهادی باید در بخش فرهنگی باشد.

فرمانده پایگاه بسیج روستای غلام‎آباد شهرستان کردکوی با اشاره به کمبودها و مشکلات روستای غلام‎آباد، بیان کرد: روستای غلام‎آباد مشکلات و کمبودهای بسیاری دارد، از طرفی روستا از نبود پایگاه بسیج، غسالخانه، حسینیه و مدرسه رنج می‎برد و تنها یک مسجد دارد که مسجد روستا نیز به دلیل نبود امکانات و نداشتن سرویس بهداشتی توسط جهادگران در حال تکمیل و تعمیر است.

فراهی با بیان اینکه تنها مسجد روستای غلام‎آباد از وجود یک آشپزخانه بی‎بهره است، خاطرنشان کرد: در مراسمات و ایام محرم و ماه صفر غذا در مسجد روستای مجاور و یا در حیات منزل اهال طبخ می‎شود.

وی با بیان اینکه با وجود کمبودهای بسیار روستای غلام‎آباد مسؤولان هیچ اقدامی نداشتند، خواستار حمایت و یاری مسؤولان شد.

 

*ترک تحصیل دانش‎آموزان به دلیل نبود فضای آموزشی

فرمانده پایگاه بسیج روستای غلام‎آباد شهرستان کردکوی با بیان اینکه روستای غلام‎آباد تنها یک مدرسه ابتدایی دارد، اظهار کرد: بسیاری از دانش‎آموزان روستا به دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل می‎کنند و دانش‎آموزنی که برای ادامه تحصیل رفت‎وآمد می‎کنند به دلیل ضعف مالی خانواده از تحصیل باز می‎مانند.

یکی از جهادگران گروه جهادی که برای نخستین بار در اردوی جهادی حاضر شده است، اظهار کرد: در این اردو قرآن تدریس می‎کنم و فکر می‎کنم با حضور در اردوی جهادی زکات علم و دانش را می‎پردازم.

فاطمه استارمی حضورش در اردوی جهادی را یک تجربه جالب دانست و گفت: از اینکه در اردوهای جهادی حضور دارم بسیار خوشحالم و به همه افرادی که تا به حال اردوی جهادی نرفتند توصیه می‎کنم با حضور در اردوهای جهادی طعم شیرین خدمت را تجربه کنند.

این بانوی جهادگر با وجود اینکه متأهل است و دو فرزند دارد برای حضور در اردوهای جهادی به روستای غلام‎آباد آمده است، هدفش برای شرکت در اردوی جهادی را کمک به مردم روستاها و محرومیت‎زدایی دانست و افزود: از آنجایی که روستاها از لحاظ فرهنگی به‎ویژه فعالیت‎های قرآنی ضعف دارند، بیان مسائل اعتقادی و فعالیت‎های قرآنی در بین مردم روستا به‎ویژه کودکان و نوجوانان یک ضرورت است، از این رو تصمیم گرفتم گوشه‎ای از زندگی خود را به اردوهای جهادی اختصاص بدهم.

وی اضافه کرد: اردوهای جهادی در بخش فرهنگی و اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، نقش به‎سزایی دارد.

استارمی با اشاره به آسیب‎های فضای مجازی، گفت: با توجه به رشد فضای مجازی در روستاها، جهادگران در کنار اقتصاد مقاومتی استفاده صحیح از فضای مجازی را آموزش دهند و در این حوزه نیز فرهنگ‎سازی کنند.

 

* اردوهای جهادی میانبری برای سریع خالص شدن است

یکی دیگر از جهادگران که برای سومین سال متوالی به‎عنوان سرگروه و عضو در اردوهای جهادی حاضر شده است، در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، افزود: در این اردو کلاس‎های مختلف قرآن، احکام، نقاشی، زبان انگلیسی، خیاطی، قلاب‎بافی و چرم‎دوزی برگزار می‎شود که من در آموزش زبان انگلیسی فعالیت می‎کنم.

مینا تولی اردوهای جهادی را لبیک به ندای مقام معظم رهبری دانست و گفت: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری مهم‎ترین اولویت جهادگران باید در دو محور اقتصاد مقاومتی و فرهنگی باشد.

وی اضافه کرد: جهادگران در عرصه اقتصاد مقاومتی آموزش‎هایی برای بانوان روستایی در نظر گرفتند که با اشتغال بانوان در منزل علاوه‎بر تحقق اقتصاد مقاومتی در افزایش سطح درآمد خانوار بدون نیاز به کار در خارج از منزل سهیم می‎شوند.

بانوی جهادگر بسیجی با بیان اینکه همه ما با شرکت در اردوهای جهادی به مسؤولیتی که بر دوش ما قرار دارد پی می‎بریم، بیان کرد: دو اصل خودسازی جهادی و خدمت‎رسانی اجتماعی مد نظر جهادگران است.

تولی اردوهای جهادی را میانبری برای سریعتر خالص شدن و خدایی شدن دانست و اذعان کرد: اردوهای جهادی بهترین فرصت برای خودسازی است.

وی با بیان اینکه شرط نخست خودسازی نادیده گرفتن «خود» و از خود عبور کردن است، تصریح کرد: خودسازی به معنای اولویت قرار دادن مشکلات دیگران تلاش کردن برای رفع مشکلات مردم است.

بانوی جهادگر بسیجی، نبود نبود روحانی ثابت در روستا، نداشتن مکان ثابت برای گروه جهادی، فقر روستا از لحاظ امکانات و مشکلات ادامه تحصیل دانش‎آموزان را از جمله مشکلات روستای غلام‎آباد کردکوی برشمرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از فارس، با توجه به شور و اشتیاق جوانان به ویژه دانشجویان برای خدمت‎رسانی به مناطق محروم انتظار می‎رود حمایت ‎از گروه‎های جهادی از سوی مسؤولان افزایش یابد تا فعالیت‎ها و اقدامات انجام شده در سطح روستاهای محروم عمقی‎تر و ادامه‎دار باشد، از طرفی مسؤولان نیز با تأسی از روحیه جهادی، رعایت مسؤولیت‌پذیری و خدمت‌گزاری نسبت به مردم، توجه بیشتری به کمبودهای روستاها داشته باشند.

امید است حضور گروه جهادی شهید مهدی فراهی در روستای محروم غلام‎آباد کردکوی تریبونی برای رساندن مطالبات و مشکلات مردم این روستا به گوش مسؤولان باشد تا این فعالیت ۱۰ روزه عامل رفع گره‎ها و مشکلات این روستا توسط مسؤولان این شهرستان باشد.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =