سختی‌های ساخت فیلمی درباره مدافعان حرم/ سانس‌های مرده میزبان «جشن تولد»

گروه هنر: تهیه‌کننده «جشن تولد» با اشاره به امتناع بسیاری از بازیگران و عوامل فیلمسازی برای حضور در این فیلم در سوریه اظهار کرد: جدا از تمامی مشکلات و عدم حمایت نهادهای دولتی از این کار، اختصاص یک سینما و سانس‌های مرده چند سالن، بیش از همه چیز ما را آزرده‌خاطر کرد.

مهدی فیوضی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چرایی ساخت این فیلم سینمایی اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیلی که برای ساخت این فیلم می‌توانم بیان کنم بحث دفاع از مظلوم بود که با تمام اعتقاد و باورهای قلبی شکل گرفت. در ضمن این روزها به‌خوبی احساس می‌کنم که به روی خط مقاومت لبنان، سوریه و عراق فشار زیادی وارد می‌شود و به‌نوعی مردم در آنجا تحت فشار هستند، پس وظیفه ما بود به عنوان یک سینماگر مسلمان بخشی از تلاش‌ها و جان‌فشانی سربازان مقاومت و مدافعان حرم را در فیلم «جشن تولد» تصویر کنیم.

وی افزود: وقتی از خط مقاومت در سوریه و عراق سخن می‌گوییم منظورمان جدا از دفاع از مظلوم به بحث دفاع از مرزها نیز بر می‌گردد، چون معتقدم خط مقدم نظام اسلامی ما در سوریه و عراق است، برای همین دفاع از خط مقاومت، پاسداری از مرزهای داخلی نیز است. دلیل دیگری که برای تولید این فیلم می‌بایست بیان کنم نشان دادن جنایت گروهی است که آبروی انسانیت را برده‌اند و با وحشی‌گیری دنیا را آزرده خاطر کرده‌اند، بنابراین سعی کردیم با نشان دادن گوشه‌ای از ددمنشی آنها دنیا را با خطری که در منطقه وجود دارد بیشتر آشنا کنیم.

این سینماگر ادامه داد: کارگردان «جشن تولد» عباس لاجوردی، یکی از مستندسازان بسیار خوب کشور است که کارهای مختلفی در سوریه و عراق ساخته است. وی اظهار علاقه کرده تا کاری سینمایی درباره سوریه بسازد. در این رابطه طرحی نیز داشت که آن را پسندیدم. برای همین با تحقیقات فراوان فیلمنامه این کار نوشته شد و با سرمایه اندکی که بخش خصوصی در اختیارمان قرار داد ساخت «جشن تولد» آغاز شد.

کارگردان فیلم «نفوذی» تاکید کرد: در این فیلم ما خود را بیمه حضرت زینب(س) کرده بودیم، چون چند محله دورتر از جایی که فیلمبرداری را انجام می‌دادیم جنگ بود، البته بابت این کارمان، هیچ منتی نداریم، چون کاری که کردیم، گوشه‌ای از رشادت‌های مدافعان حرم را نیز نمی‌تواند جبران کند.

وی با بیان اینکه برای جمع‌آوری گروه در جلو و پشت دوربین سختی بسیار را تحمل کردند، گفت: ما به هر بازیگر یا عوامل پشت دوربین پیشنهاد حضور در این کار را می‌دادیم با جواب رد آنها مواجه می‌شدیم، چون در می‌یافتند فیلم در سوریه قرار است جلوی دوربین برود، برای همین هر فردی که در «جشن تولد» حضور دارد با عشق و ایمان در فیلم حاضر شده و به هیچ وجه انگیزه‌های مادی دلیلی برای کاری که کرده، نبوده است.

فیوضی با بیان اینکه در انتظار حمایت برای ساخت اثری دیگر درباره سوریه است، بیان کرد: هم اکنون هم طرح سینمایی در دست دارم هم سریال تلویزیونی، اما تولید این کارها مستلزم حمایتی است که مسئولان و نهادی مربوطه از این دست آثار می‌بایست انجام دهند، هرچند ما در «جشن تولد» در این زمینه دشواری بسیاری تحمل کردیم، چون نه نهادهای دولتی و ارگان‌ها حاضر می‌شدند از ما حمایت کنند نه این که بخش خصوصی می‌پذیرفت سرمایه این فیلم را تامین کند، البته لازم است بگویم انجمن سینمای دفاع مقدس جزء معدود بخش‌هایی بود که خوشبختانه در لحظه آخر به یاری ما شتافت تا «جشن تولد» ساخته شود.

وی در انتها تاکید کرد: تمام سختی‌هایی که ما در ساخت این کار تقبل کردیم به اندازه‌ای برخوردی که در اکران با ما شد آزرده‌خاطرمان نکرد؛ چون بعد از یکسال دوندگی تنها یک سینما به ما دادند و در چند سالن هم در سانس‌های مرده «جشن تولد» را به نمایش در آوردند، آیا چنین نمایشی برای فیلمی که محوریت آن مدافعان حرم است شایسته است؟ آیا وقتی چنین برخوردی با فیلم‌های اینگونه می‌شود، دیگر فیلمسازی هر چند که عاشق موضوع باشد، جرئت نزدیک شدن به موضوع را به خود می‌دهد؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − چهار =