همکاری تهران-مسکو در رسیدگی به امور منطقه خصوصاً سوریه به قوت خود باقی است

تحلیلگر سوری گفت: منافع مشترک و اهداف ایران و روسیه در مقام متحدان اصلی دمشق برای آینده سوریه بزرگ‌تر از اختلاف نظرهای جزئی بین ۲ کشور است.

«عماد یوسف»، تحلیلگر سیاسی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، نقش ایران و روسیه در کمک به حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم در این کشور را سازنده توصیف کرد و گفت: این امر به دنبال ائتلاف قدرتمند بین تهران-مسکو-دمشق صورت گرفته است.

وی افزود: مطمئنا ایران و روسیه منافع سیاسی مشترکی در دستیابی به راه حلی ریشه ای برای بحران سوریه دارند که به درگیری های جاری در این کشور که کل منطقه را بی ثبات کرده پایان بدهند.

تحلیلگر سوری با بیان اینکه اختلاف نظرهای گهگاه بین ایران و روسیه در خصوص سوریه تحت کنترل ۲ کشور است، گفت: منافع راهبردی تهران-مسکو بزرگ تر از اختلافات گذرا و نه چندان مهم ۲ طرف نسبت به نقشه منطقه و موازنه های راهبردی، بین المللی و ژئوپلیتیک آن است.

یوسف تصریح کرد: قواعد درگیری سیاسی در منطقه بخصوص با آمدن دولت جدید آمریکا تغییر کرده بخصوص که دیدگاه های ترامپ با رئیس جمهور سابق آمریکا متفاوت است و همین امر روسیه را به اکراه مجبور به پذیرش عناوین جدیدی کرده که پیش از این با آن مخالف بود به گونه ای که نظرش در برخی مسائل با ایران بزرگ ترین قدرت منطقه ای هم‌پیمان سوریه مخالف است.

تحلیلگر سوری با تاکید بر اینکه شراکت روسیه و ایران در پرونده سوریه یا دیگر مسائل منطقه ضعیف نشده گفت: آرمان های بزرگ تری که روسیه برای سوریه می خواهد همان هایی است که ایران خواهان آن است بنابراین نقش این ۲ کشور در کمک به حل بحران سوریه اساسی و سازنده باقی خواهد ماند.

وی افزود: همه می دانند که بدون توافق منطقه ای و بین المللی فراگیر نمی توان به راه حلی برای جنگ دایر در سوریه دست یافت.

یوسف در خصوص کنفرانس ژنو ۴ نیز گفت: به اعتقاد من این کنفرانس با قبلی ها نه تنها در محتوا بلکه در ساختارش متفاوت خواهد بود.

تحلیلگر سوری با اشاره به حمایت های بیشتر جامعه بین المللی از ژنو ۴ با هدف دستیابی به راه حل های مورد توافق همه طرف ها، گفت: ما شاهد تعامل درست تر اروپایی ها با این کنفرانس به نسبت قبل خواهیم بود چون بحران سوریه به همه جای دنیا و در همه سطوح صادر شده بخصوص در سطح انسانی و مساله آوارگان و پناهندگی آنها به اروپا که دردسرساز شده است .

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: نشست های آستانه ۱ و ۲ زمینه گفت وگوهای عمیق تر و جدی تر برای کمک به حل بحران سوریه را فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دو =