گلریزان؛ جشنی به وسعت عاطفه ها/ بزم مهربانی برپا شد

بیرجند- گلریزان سنتی دیرینه است که در آستانه سال نو به واسطه برگزاری آن دست صدها دانش آموز نیازمند گرفته می شود و اندکی از گرد غم و محرومیت از چهره های معصومشان زدوده می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها، رقیه رحمتی راد: گاهی هر چقدر هم که بلد باشی، نوشتن آنقدر برایت سخت می شود که نمی توانی دلت را با رشته احساسات یکی کنی. نوشتن مشکل است وقتی می خواهی از کودکی سخن بگویی که برای کمک به دوستش قلک یک ساله اش را بر زمین می کوبد. نوشتن بسی دشوار است وقتی می خواهی از نوعروسی بنویسی که برای شادکردن قلبی درد دیده، طلاهایش را به فروش می رساند و نوشتن مشکل است وقتی از مادری سخن می گویی که برای روشن کردن قلب نیازمندی، وسایل خانه اش را به حراج می گذارد.

این ها قصه نیست بلکه عاطفه هایی است که در شامگاه چهارم اسفند ماه سال جاری برای  کمک به کودکان محروم در سالن پیام بیرجند به هم پیوست. جمعیت هیاهو می کند اما این ها برای تماشای فیلم، گروه نمایشی و یا اسقبال از هنرپیشه ای مشهورنیامده اند بلکه آمده اند تا درد صدها دانش آموز نیازمند را با خود تقسیم کنند. این افراد معتقدند هیچ رنگی در زندگی انسان ها جز با رنگ شادمانی و شعف چهره های غمگین هم نوعان فرودست را روشنی نمی بخشد.

صدای جمعیت از فاصله ای دور به گوش می رسد. هر چه قدر که نزدیکتر می شوی، جوشش عاطفه ها نمایان تر می شود.باعث دلگرمی است که ۱۸ سال خشکسالی، کمبود درآمد و فقر مردمان را از کمک به نیازمندان باز نداشته است.

کمک به کودکان محروم، جهاد در راه خدا است

هر لحظه بر جمعیت افزوده می شود. جایی برای نشستن نیست . به سراغ مادی می روم که فرزند خردسالش را در آغوش گرفته و در هیایوی جمعیت به سکوتی سنگین فرو رفته است.

«مریم زارعی» در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کمک به کودکان فقیر مانند جهاد در راه خداوند است، افزود: امیدوارم بتوانم با اندک کمکی که به این محرومان می کنم جهادگری خوبی باشم.

وی ادامه داد:  خراسان جنوبی استانی محروم بوده و این امر در روستاها بسیار به چشم می خورد بنابراین باید افراد دارا به فکر آن ها باشند.

زارعی با بیان اینکه به همراه شوهر و مادرم برای کمک به فرشتگان آسمانی آمده ام، افزود: ایمان دارم این کمک ناچیز من، در سخت ترین شرایط یاری دهنده ام خواهد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه مردم خراسام جنوبی علی رغم محرومیت هایی که دارند در کمک به محرومان، عتبات عالیات و کارهای خیر پیشتاز هستند.

برای کمک به دوستانم قلکم را شکستم

پاکت سفید رنگی در دست دارد. با لباس های محلی اش این سو و آن سو می رود. گویی برای اهدای کمکش بی تابی می کند. از قامتش پیداست ۱۰ سال سن دارد. به سراغش می روم و از احساسش می پرسم.

خودش را زهرا انوری معرفی می کند و می گوید: همه بچه های این سرزمین دوستان من هستند و برای کمک به آن ها هر کاری می کنم.

وی به پاکت که در دست دارد اشاره می کند و می افزاید: از عید نوروز، تمام عیدی هایم را در این قلک جمع آوری کردم و امروز برای کمک به دوستانم آن را شکستم.

سنش کوچک اما تفکر بالایی دارد. اندکی مکث می کند. به چشمانم خیره می شود و با صدایی آرام می گوید: دوست دارم همه بچه ها بتوانند مشق هایشان را در دفترهای زیبا و پر از گل بنویسند.

وی با بیان اینکه می خواهم در آینده هم به دیگران کمک کنم، می افزاید: پدرم همیشه همیشه می گوید کمک به محرومان و فقرا از بهترین کارهایی است که انسان باید در زندگی اش انجام دهد.

ای که دستت می رسد، دستی بگیر

در میان جمعیت گم شده ام. مجری نیز از این همه مهربانی به وجد آمده و با صدایی بلند و رسا از حضور صدها نفر  در سالن مخابرات بیرجند تشکر می کند. حضور سالخوردگان و جانبازان قصه ای دیگر را روایت می کند. به راستی که این همه عاطفه از کجا امده است.

عینکش صورت ریز نقشش را پوشانده است. دستمال راه راهی در دست دارد و مدام با دستان لرزانش به پاهایش می زند. علتش را نمی دانم اما شاید می خواهد شادی را اینگونه ابراز کند.

محمد ایمانی مقدم نام دارد و در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: از ابتدای جوانی تاکنون از کمک به دیگران دریغ نکرده ام.

وی با بیان اینکه خداوند نعمتش را به برخی عطا کرده تا آن ها به دیگران نیز کمک کنند، گفت: نباید در کمک به افراد محروم به خصوص دانش آموزان تنگ دستی کنیم.

ایمانی مقدم با بیان این جمله معروف که « ای که دستت می رسد، دستی بگیر» می افزاید: یقینا اگر امروز به بینوایان و هم نوعان خود کمک کنیم، فردای قیامت نیز مشگل گشایمان خواهد بود.

۱۲۰ میلیون تومان برای کمک به دانش آموزان جمع آوری شد

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: در جشن گلریزان سال جاری بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان برای کمک به دانش آموزان نیازمند جمع آوری شد.

مهدی قمری با بیان اینکه سال گذشته مردم شریف استان ۱۰۰ میلیون تومان در جشن گلریزان کمک داشته اند، گفت: کمک های جمع آوری شده برای خرید لباس عید دانش آموز ان بی بضاعت، کم بضاعت، بی سرپرست و بد سرپرست هزینه می شود.

وی بیشترین میزان کمک های جمع آوری شده در جشن گلریزان را مردمی دانست و افزود: جشن گلریزان با همکاری هیئت ابوالفضلی مصلی، زورخانه امیر عرب و ستاد مردمی غدیر برگزار شده است.

قمری با بیان اینکه در این جشن ۴۰ مدرسه که‌ از وضع مالی بهتری برخوردار هستند برای کمک به دانش آموزان نیازمند حضور داشته اند، افزود: امید است این امر گامی موثر برای رفع محرومیت ها باشد.

هر کس هرچه در توان داشت سخاوتمندانه پیش گذاشت. کم و زیادش چندان مهم نبود ، مهم نیت پاک و خالصی بود که از قلب تک‌تک‌شان می‌گذشت.

جشن گلریزان در آستانه سال نو جشنی به وسعت تمام ایران است، جشنی که در آن عطرعشق، ایثار، عاطفه و مهربانی از قلب سخاوتمند ایرانی‌ها به مشام می‌رسد.

بهانه برگزاری این جشن نیز فرارسیدن سال نو و دست‌گیری هموطنان نیازمندی بود که در آستانه سال جدید بضاعت تهیه مایحتاج عید از مواد خوراکی گرفته تا کفش و لباس نو برای فرزندانشان را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =