پولدارها نمی‌توانند ایستگاه سنجش آلودگی هوا نصب کنند

اصفهان – معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: شهرداری بداند که نصب تابلوهای سنجش آلاینده‌های موجود در هوا نیازمند اقدامات تخصصی است و هرکس پولدار است نمی‌تواند این تابلوها را نصب کند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، داود پرهیزکار شامگاه دوشنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به قدمت ۶۰ ساله سازمان هواشناسی در جهان اظهار داشت: در کشور ایران نیز این سازمان در سال ۱۳۳۷ راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۳۸ نیز به عضویت سازمان جهانی هواشناسی درآمد.

وی با تاکید بر اینکه همه تجهیزات سازمان هواشناسی باید مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا باشد، افزود: چنانچه در حوزه تجهیزات از سطح استاندارد جهانی عقب باشیم در فعالیت‌های خود دچار اختلال خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه جریان‌های جوی در همه کره زمین اتفاق افتاده و در طول مسیر از کشورهای مختلف عبور می‌کنند و تغییرات جوی را به وجود می‌اورند، تصریح کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که این جریان از بین نمی‌رود و تنها جابجا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هواشناسی در روند فعالیت‌های خود پایش، پردازش و پیش‌بینی را در دستور کار دارد، افزود: اما در این راستا باید توجه داشته باشیم که مهم‌ترین بخش فعالیت‌های هواشناسی در اطلاع رسانی خلاصه می‌شود چرا که چنانچه این اتفاق صورت نپذیرد کار هواشناسی ناقص خواهد بود.

ایران موظف به کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ شد

پرهیزکار با اشاره به اینکه ایران در اجلاس جهانی حفاظت محیط زیست موظف به کاهش چهار تا ۱۲ درصدی میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در کشور تا سال ۲۰۳۰ شده است، ابراز داشت: از این رو رصد میزان گازهای گلخانه‌ای در کشور نیز باید پالایش شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم نیز در خصوص تحقق این تعهد صورت پذیرد.

وی استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی را یکی از راهکارهای اصلی کاهش گازهای گلخانه‌ای توصیف کرد و گفت: در این راستا برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی‌های پاک بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره به اینکه طی ۹ سال گذشته بارش‌های کشور ایران از میزان نرمال بالاتر نرفته است، تصریح کرد: این شرایط زمینه ساز تشدید خشکسالی‌هاست که مخاطرات دیگری را نیز به همراه دارد.

وی جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و به ویژه جنگل‌های شمال کشور را نیز از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی کشور دانست و بیان داشت: از این رو در سال گذشته بسیاری از این آتش سوزی‌ها در نطفه خفه شد و خسارات کمتری را نسبت به سال‌های قبل شاهد بودیم.

پرهیزکار با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بیشترین بارش‌ها را در بخش‌های ساحلی کشور داشتیم، اضافه کرد: به صورت میانگین نمی‌توان گفت با افزایش بارش خوبی نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.

۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده با اجرای طرح تگ کشاورزی در ۱۱ استان

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه کشاورزی تگ کشاورزی را اجرایی کردیم، ابراز داشت: این طرح در ۱۱ استان کشور اجرا شد و بر اساس برآورد کارشناسان با توجه به هشدارهای هواشناسی با بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده محصولات کشاورزی در این استان‌ها روبرو بوده‌ایم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های سازمان هواشناسی باید در چهار لایه انجام شود، ابراز داشت: این در حالی است که در کشور در دو بخش مرکز و استانی اجرایی شده و در سطح شهرستانی و روستایی با کمبود مواجه هستیم و نمی‌توانیم تا اجرای این دو لایه نسبت به پوشش مناسب اقدام کرد.

وی خشکسالی را ویژگی جدانشدنی منطقه ایران دانست و افزود: طی ۱۰ سال گذشته نه تنها روند صعودی در بارش‌ها نداشته‌ایم بلکهبا کاهش بارش‌ها نیز روبرو بوده‌ایم و این امر در دراز مدت تغییر اقلیم را رقم می‌زند.

پرهیزکار با اشاره به فعالیت چهار هزار و ۵۰۰ ایستگاه هواشناسی در سطح کشور اظهار داشت: فعالیت خودکار و اتوماتیک ایستگاه‌ها را در دستور کار داریم و مرحله به مرحله این طرح در حال اجرایی شدن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از پیش‌بینی‌های هواشناسی صحیح است، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که پیش‌بینی‌های هواشناسی بر اساس احتمال است قطعی نیست اما اعتماد به این پیش‌بینی‌ها ضروری است و همچنین باید توجه داشته باشیم که هر چه از زمان اعلام گزارشات فاصله بگیریم درصد خطا افرایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سه نهاد از جمله سازمان حفاطت محیط زیست، سازمان هواشناسی و اخیرا نیز شهرداری تهران خود را متولی سنجش کیفیت هوا ومیزان آلاینده‌های موجود در هوا می‌دانند، اظهار داشت: این در حالی است که شهرداری باید بداند که نصب تابلوهای سنجش آلاینده‌های موجود در هوا نیازمند اقدامات تخصصی است و هر کس که پولدار است نمی‌تواند این تابلوها را نصب کند.

اصفهان استان ششم کشور به لحاظ خشکسالی‌ است

وی در ادامه استان اصفهان را ششمین استان کشور به لحاظ کمبود بارش‌ها اعلام کرد و گفت: در استان اصفهان نسبت به بلند مدت با ۲۶ درصد کم بارشی روبرو بوده‌ایم و این در حالی است که این آمار در استان خوزستان ۴۸ درصد برآورد شده است.

پرهیزکار افزود: در سال جاری میزان بارندگی‌های استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار است به گونه‌ای که با افزایش ۹.۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =