کاراته و سال پر فراز و نشیب/ انتخاب رئیس و ادامه معضل بی‌پولی!

کاراته همچون گذشته سال پرفراز و نشیب و البته پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت که مهمترین آن پایان سرپرستی چندین ماهه و انتخاب رئیس جدید فدراسیون بود.

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: کاراته ایران در سال ۹۵ پس از گذشت ۱۴ ماه اداره با سرپرست بالاخره رئیس خود را شناخت. محمد صادق فرجی که بیش از این نیز تجربه موفقی در کارنامه خویش به ثبت رسانده بود در رقابت با حبیب ا… ناظریان با رای مجمع بر مسند هدایت این رشته نشست.

حضور موفق تیم های ملی در رقابتهای قهرمانی جهان در اتریش و قهرمانی رده‌های پایه آسیا در اندونزی که علی‌رغم موفقیت درخشان مردان در جهان با کارنامه ضعیف بانوان همراه بود. در آسیا نیز صرف نظر از نتایج قابل قبول مردان امید، نتایج دیگر رده ها مطابق پتانسل کاراته ایران نبود.

همه حواشی در یک نگاه
در نگاه کلی به رویدادهای کاراته در سال ۹۵ آنچه بیش از همه عیان بود حواشی تاخیر در برگزاری مجمع انتخاباتی بود. در حالیکه آخرین روزهای سال ۹۴ چهره کاندیداهای مدعی ریاست مشخص شده بود، اما به دلایل نامعلوم مجمع نخست که می بایست ۱۱ مرداد برگزار می شد  لغو شد و دامنه حواشی تا اواخر سال به صورت ممتد اما در فراز و نشیب باقی ماند. حواشی که در نهایت با تایید نشدن یکی از کاندیداهای مطرح مجمع به پایان رسید

 از دیگر حواشی که اگرچه تحت الشعاع  عدم برگزاری مجمع چندان پر رنگ جلوه نکرد عدم تعهد فدراسیون در قبال قول جوایز قهرمانان مدال آور جهان بود که البته رقم بالای تعیین شده نیز از همان ابتدا نشان از آن داشت که در حد همان حرف باقی خواهد ماند.

عنوان سومی‌ جهان
پس از کش و قوس های فراوان در امر صدور روادید تیم اعزامی به رقابت های جهانی، بالاخره کاراته کاها به اتریش اعزام شدند و تیم ملی ایران برای نخستین بار در طول تاریخ ۴۴ ساله این رقابتها در جمع سه تیم برتر جهان جای گرفت. 

تیم ملی کاراته ایران با طلای کومیته تیمی مردان و دو مدال طلای سجاد گنج زاده و امیر مهدی زاده، سه مدال برنز حمیده عباسعلی، ذبیح الله پورشیب و علی اصغر آسیابری در این دوره از مسابقات پس از ژاپن و فرانسه در سکوی سوم ایستاد. نکته مهم در این امر تکرار مدال طلای کومیته تیم بود. طلایی که سال ۲۰۱۴ در آلمان کسب شده بود. 

عملکرد ضعیف بانوان در لینز
اما عملکرد ضعیف بانوان در رقابتهای جهانی لینز اتریش حاشیه دیگری را متوجه فدراسیون طباطبایی کرد. آلاله صعودی، فاطمه چالاکی، رزیتا علیپور، سمیرا ملکی پور و حمیده عباسعلی نمایندگان ایران در این رقابتها بودند که بجز عملکرد قابل قبول عباسعلی، دیگر ملی پوشان بسیار ضعیف عمل کردند، صعودی در همان گام نخست مقابل ویتنام مغلوب شد، اتفاقی که برای دوستی دیگر نماینده این وزن در سال ۲۰۱۴ رخ داد، چالاکی نیز پس از غلبه بر نماینده کره نتیجه را به الجزایر واگذار کرد، الجزایر نیز در گام بعد مغلوب حریفی از چین تایپه شد، چالاکی در دوره پیشین مسابقات جهانی هم نماینده کشورمان در همین وزن بود وی در سال ۲۰۱۴ نیز پس از برد مقابل مالزی، مغلوب ژاپن شد و شکست ژاپن مقابل فرانسه چالاکی نیز از دور رقابت ها کنار رفت

در وزن ۶۱- کیلوگرم، رزیتا علیپور پس از برد مقابل برزیل، پرو را با رای داوران (هانتی) شکست داد اما مقابل نفر سوم اروپا از صربستان با رای داوران (هانتی) نتیجه را واگذار کرد و با باخت صربستان مقابل قهرمان فرانسوی اروپا، علیپور هم از ادامه رقابت ها بازماند. علیپور در مسابقات جهانی آلمان هم پس از برتری مقابل چین، نتیجه را به پرو واگذار کرد و حذف شده بود. ملکی پور در وزن ۶۸- کیلوگرم در گام نخست مغلوب قهرمان زیر ۲۱ سال جهان از مصر شد و با شکست این کاراته کای مصری ملکی پور هم از دور رقابت ها حذف شد. پگاه زنگنه نماینده کشورمان در سال ۲۰۱۴ در این وزن پس از برد مقابل آفریقای جنوبی و بلژیک مقابل اتریش باخت و حذف شد.

قهرمانی آسیا از دست رفت
پرونده پانزدهمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا با ۲۵ مدال رنگارنگ توسط نمایندگان کشورمان در اندونزی بسته شد تا ایران، قهرمان دوره قبل اینبار روی سکوی دوم بایستد. کاراته کاهای ایران که دو سال قبل در رقابتهای مالزی با ۱۳ طلا، ۵ نقره و ۶ برنز با اختلاف زیاد نسبت به رقبا عنوان قهرمانی را کسب کرده بود، در این دوره با یک پله سقوط نایب قهرمان شد.

تیم های اعزامی کشورمان به رقابتهای اندونزی ۲۰۱۶ با کسب ۲۵ مدال رنگارنگ، شامل ۶ طلا، چهار نقره و ۱۵ برنز عنوان نایب قهرمانی را در مجموعه سه رده سنی نوجوانان، جوانان و زیر ۲۱ سال دست پیدا کرد.ژاپن با ۲۰ طلا، ۳ نقره و ۸ برنز بالاتر از ایران روی سکوی نخست ایستاد.

رضا عنایتی، زهره برزگر، آرش علی نژاد، محمدرضا گیلان پور، مبینا حیدری و نوید محمدی ۶ مدال طلا و زهرا برزگر، فاطمه صادقی، لیلا برجعلی و آتوسا رضایی چهار مدال نقره تیم اعزامی کشورمان کسب کردند.

فرجی رئیس شد
مجمع انتخابات ریاست فدراسیون کاراته روز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۹۵ با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در سالن آکادمی ملی المپیک برگزار شد و در پایان محمد صادق فرجی با ۲۴ رای به عنوان رئیس چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد. 

این دومین باری است که فرجی از سوی مجمع فدراسیون کاراته به عنوان رئیس فدراسیون کاراته انتخاب می شود. وی اولین بار در خلال سالهای ۹۰ و ۹۱ به مدت ۱۵ ماه مسئولیت فدراسیون کاراته را برعهده داشت که توانست با ایجاد آرامش این رشته پرطرفدار را به سوی جلو هدایت کند که نشانه بارز آن موفقیت در مسابقات جهانی پاریس و کسب مجوز حضور بانوان محجبه در مسابقات جهانی بود بار دیگر کاندید ریاست فدراسیون شد.

ترافیک کاری ۹۶ و معضلی به نام بی پولی 
کاراته ایران که رئیس خود را در روزهای پایانی سال شناخت، سال پیش رو را به عنوان یک سال پرترافیک و سخت پیش رو دارد. حضور در بازیهای کشورهای اسلامی، قهرمانی آسیا، قهرمانی رده های سنی جهان و رقابتهای کاراته وان، از جمله مهمترین برنامه های پیش روی کاراته است. فرجی با کوله باری از بدهی فدراسیون را تحویل گرفته و همانطور که پیش از این پیش بینی می شد، همین مشکلات مالی، کار را برای اجرای برنامه های تیم ملی با مشکل مواجه ساخته است. امید می رود با درایت مسئولان فعلی فدراسیون و کمک مسئولان وزارت ورزش این مشکل رفع شود تا این رشته تازه المپیکی شده برای اجرای برنامه های خود با معضلی به نام بی پولی مواجه نشود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + بیست =