برگزاری نشست وزرای امور زنان کشورهای اسلامی در مشهد

گروه اجتماعی: نشست وزرای امور زنان کشورهای اسلامی صبح امروز با رویکرد سیاست‌ها و الزامات حوزه خانواده در مشهد برگزار شد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست وزرای امور زنان کشورهای اسلامی صبح امروز هفتم اردیبهشت ماه با رویکرد سیاست ها و الزامات حوزه خانواده در مشهد برگزار شد.
در این نشست علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انتخاب مشهد برای این نشست از جهات مختلف دارای اهمیت است، زیرا برای ما مشهد نه تنها محل آرامگاه امام رئوف حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) است، بلکه خصوصیات اخلاقی ایشان به نوعی معنی‌دار در این شهر تبلور یافته است.
وی افزود: با یک نگاه به شهر مشهد و خراسان متوجه چگونگی تأثیر این منطقه در تمدن اسلامی و تأثیر تمدن اسلامی بر جهان می‌شویم، چراکه درخشان‌ترین دوران تمدن اسلامی در‌ آن عصر بود.
ربیعی با اشاره به اینکه در آن دوران خراسان بزرگ‌ترین کتابخانه بود و امام رضا(ع) نیز با نشست‌های علمی که برگزار می‌کردند، در تاریخ بشریت، آزاداندیشی بی‌نظیر بود، عنوان کرد: امام هشتم، مظهر گفت‌وگو، مهربانی و علم و آگاهی بود و این همان چیزی است که امروز ما در جوامع اسلامی بدان نیازمندیم.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکنون ما افسوس میخوریم که چگونه غرب از این دستاورد استفاده کرد و ما از آن بی بهره ماندیم، عنوان کرد: در قرن هفتم و زمانی که امام رضا(ع) در ایران زندگی می‌کردند، خراسان محل گفت‌وگو و آزادی بیان بود و این امام همام به برگزاری نشست‌ها و گفت‌و‌گوهای بی‌بدیلی می‌پرداخت که این حد از آزادی بیان و بحث و اظهار نظر در طول تاریخ بی سابقه بوده است.
وحدت و توسعه علم؛ از ارزش‌های اسلام راستین
در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی افزود: آن روز که تمدن اسلامی همه نحله های فکری و اقوام و طوایف مختلف را در درون خود جای داده و همزیستی مسالمت آمیزی را بین آنان برقرار کرده بود، شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی چنان فرقه گرایی و افراطی گری در بین مسلمانان شایع شود که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امری عادی بدل شود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه اکنون متاسفانه تاریخ تکرار می شود و هجوم همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به خصوص فکری و اعتقادی به جهان اسلام مجدداً شدت گرفته است،اظهارکرد: ولی این بار به شکلی جدید و با استفاده از اسلام علیه اسلام، گروه های افراطی و تکفیری، که همگان می دانند از کجا و چگونه شکل گرفته اند و چطور حمایت می شوند، به خشن‌ترین شکل ممکن مسلمان و غیرمسلمان را قتل عام می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه به حسب ظاهر خشونت محض بر عطوفت اسلامی غلبه کرده و ارزش های جاهلی جایگزین ارزش های اخلاقی اسلام شده است، ابراز کرد: وحدت و توسعه علم و آگاهی از ارزش‌های اسلام راستین توسط همه مسلمانان، راه حل مناسبی برای مقابله بر افراطی‌گری در جهان اسلام است.
بنابراین گزارش شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه درآیات متعدد قرآن کریم، خداوند بعد از توحید و نهی از شرک، انسان را به احسان به والدین خود سفارش می کند، تاکید کرد: در کنار این الزام عقیدتی برای حرمت نهادن به نهاد خانواده، کشورهای اسلامی در بسیاری موارد دستخوش فرآیندهای توسعه اقتصادی و نوسازی اجتماعی و افزایش سطح تحصیلات و شهرنشینی شده اند و نسل جوان در این کشورها آزادی های بیشتری را جست و‌جو می‌کنند و توسعه انسانی حق انتخاب بیشتری را برای شهروندان به رسمیت می‌شناسد.
وی با بیان اینکه گسترش افراطی‌گرایی به فرسایش ساختارهای جمعی و در برخی از موارد به زوال نهاد خانواده می انجامد، ادامه داد: توسعه پایدار برای تحقق نیازهای نوآورانه در عرصه‌های علم و فناوری به ذهینت های خلاق و ابتکارهای دانش محور نیاز دارد و از سوی دیگر گسترش خلاقیت به رهایی از سلطه نهادهای اجتماعی و حداقل شکل‌گیری فردگرایی اجتماعی نیاز دارد.
ملاوردی با تأکید بر اینکه  مسئله اصلی در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی این است که چگونه می توان نیازهای توسعه پایدار را با پایداری نسبی نهادخوانده سازگار کرد، عنوان کرد: سرنوشت نهادخانواده با بسیاری از دیگر پدیده ها و فرآیندهای زندگی اجتماعی همچون توسعه اقتصادی، افزایش دسترسی شهروندان به آموزش عالی، افزایش سطح شهرنشینی، افزایش مشارکت اقتصادی زنان، مطالبات فعالان مدنی و سازمان های غیر دولتی برای ارتقاء حقوق زنان، حضور بیشتر زنان در عرصه‌های مدیریتی پیوند دارد.
یادآور می‌شود، در ادامه این نشست پنل‌های جداگانه برای وزرا برگزار شد و پس از آن وزرای زن کشورهای اسلامی از مکان‌های دیدنی مشهد بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 3 =