چرایی سفر منطقه‌ای ماتیس و اهداف آن

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به سفر جیمز ماتیس به منطقه اشاره داشت: وزیر دفاع آمریکا در سفر به خاورمیانه، عربستان را به‌ عنوان اولین مقصد خود انتخاب کرد. این امر پیام اقتصادی- سیاسی دارد.

«رضا حجت شمامی»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص سفر منطقه­‌ای جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا علی­رغم ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر عدم دخالت مستقیم آمریکا در منطقه، با اشاره به انزوای آمریکا به دنبال افول قدرت این کشور بیان داشت: ترامپ نه‌ تنها با مبانی استراتژیک در سطح کلان نظام بین­‌الملل آشنا نیست، بلکه بسیاری از اوقات حتی نظام بین‌الملل را به شکل سیاسی و جغرافیایی نمی‌شناسد. این موضوع در بحث انتخابات پررنگ‌تر بود؛ چراکه اقدام اجرایی وجود نداشت و فقط موضع‌گیری بود.

وی با توجه به عدم شناخت ترامپ از نظام بین‌الملل گفت: به‌ عنوان نمونه زمانی که وی در مورد ناتو حرف می‌زد، متوجه نبود بار معنایی کلمات چقدر وسیع است. ترامپ هنوز نیز همین‌گونه است. این مسئله در آینده برای آمریکا هزینه می‌تراشد و موجب کاهش شدید قدرت آمریکا در دنیا می‌شود. آمریکایی‌ها باید این شیب تند افول قدرت را کنترل کنند. ترامپ در حالی کره شمالی را تهدید می­‌کند که نمی‌تواند اقدام نظامی علیه آن انجام دهد و مجبور است از مواضع خود برگردد. این موضوع اگر چند بار در چند نقطه دیگر دنیا تکرار شود، باعث فروپاشی قدرت آمریکا خواهد شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه مسئله مذکور برای مخالفان آمریکا مثل چین، روسیه و ایران بسیار عالی است، افزود: با این‌ حال نهادهایی که محوریت قدرت را در آمریکا در دست دارند، مراقب این مسئله هستند. از همین رو اقداماتی که اکنون انجام می‌شود با مواضع پیشین ترامپ تعارض دارد. مثلاً زمانی که ترامپ می‌گوید ناتو کهنه و فرسوده شده و باید برچیده شود، وزرای وی به فاصله کوتاهی از این موضع با سفر به اروپا تأکید می‌کنند که ترامپ ناتو را قبول دارد. آن‌ها سعی می‌کنند بر مسئله سرپوش بگذارند. همین موضوع در مورد خاورمیانه نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه افول قدرت آمریکا در حال حاضر این کشور را مجبور به انزوا می‌کند، تأکید کرد: مسلماً نهادهایی که قدرت آمریکا را در دست دارند و اتاق فکرها را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند بپذیرند که آمریکا به‌ راحتی در سطح بین‌الملل شکست بخورد و دچار انزوا شود. بنابراین کابینه ترامپ و مشاوران وی سعی دارند قدرت آمریکا را حفظ کنند. آن‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که به ترامپ بفهمانند نمی‌توان تنها به داخل رجوع کرد و فقط بحث تولید و اشتغال را داشت. بر این اساس وزیر دفاع ترامپ سفری به خاورمیانه انجام می‌دهد. خاورمیانه به لحاظ سیاسی، ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و اقتصادی یکی از حساس‌ترین نقاط دنیا است.

حجت شمامی با توجه به سفر جیمز ماتیس به منطقه اشاره داشت: وزیر دفاع آمریکا در سفر به خاورمیانه، عربستان را به‌ عنوان اولین مقصد خود انتخاب کرد. این امر پیام اقتصادی- سیاسی دارد. مصر، قطر، فلسطین اشغالی و جیبوتی نیز مقصدهای دیگر وی بودند. رسانه‌های غربی ادعا می­‌کنند که سفر وزیر دفاع آمریکا به غرب آسیا برای بازآفرینی روند صلح در منطقه است؛ اما چرا جیمز ماتیس نخست به عربستان سفر کرد و کویت و امارات را به‌ عنوان اولین مقصد انتخاب نکرد؟

وی با بیان اهمیت کشورهای مقصد جیمز ماتیس گفت: مصر کشوری است که به لحاظ امنیتی برای رژیم صهیونیستی بسیار مهم است. قطر نیز گرچه کشور کوچکی است؛ اما سرمایه‌ این کشور نشان‌دهنده تأثیرگذاری آن است. همچنین انتخاب جیبوتی به خاطر بحث یمن است. این امر برای آمریکا بسیار اهمیت دارد که بتواند متحدان منطقه‌ای خود را به یکدیگر وصل کند. مصر و عربستان اختلافات رویکردی دارند. مصر در سال‌های اخیر زیر سایه عربستان بود، درحالی‌که این کشور برای خود رویکرد سیاسی متفاوتی دارد؛ لذا مصری‌ها نمی‌پذیرند که زیر سایه عربستان باشند. هرچند هردو کشور مخالف اخوان المسلمین هستند؛ اما در این مورد با یکدیگر اختلاف دارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سیاست منطقه­‌ای واشنگتن مطرح کرد: قطر و عربستان اختلاف اخوانی دارند و این اختلافات در سوریه بازتاب دارد. قطر در سوریه دارای نگاه اخوانی است؛ اما عربستان نگاه ضد اخوانی دارد. ممکن است آن­ها در داشتن دشمن مشترک به نتیجه برسند؛ اما بعد از این قضیه حتماً اختلاف خواهند داشت. سفر وزیر دفاع آمریکا به جیبوتی به معنای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای با متحدان عربستان برای جلوگیری از تحرکات ایران است. واشنگتن در تلاش است روسیه را از ایران جدا کند و به دوره پیش از ضعف خود در منطقه برسد. این در حالی است ‌که چنین امکانی هنوز وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =