جایگاه نخست رشد کمیت علم دنیا در اختیار ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رشد کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۱۷.۵ رسید و جمهوری اسلامی ایران هنوز در جایگاه نخست رشد کمیت تولید علم دنیا قرار دارد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: بررسی پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور از ۳۸۱۰۷ مدرک در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۴۴۷۸۲ مدرک در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بدین ترتیب رشد کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۱۷.۵ درصد رسید. بررسی ۲۵ کشوری که بیشتر کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران هنوز در جایگاه نخست رشد کمیت تولید علم دنیا قرار دارد.   

دهقانی اظهار داشت: لازم به ذکر است که اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی هنوز در حال کامل شدن است. علت کامل نبودن اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی را باید در پدیده تاخیر در نشر و همچنین تاخیر در نمایه سازی مدارک در پایگاه های استنادی جستجو کرد.  

سرپرست ISC افزود: بعد از ایران روسیه بیشترین رشد کمیت تولید علم دنیا را داشته است. رشد کمیت تولید علم روسیه ۱۳.۴ درصد است. لهستان، هند، ترکیه، چین، اسکاتلند، استرالیا، سوئد، اتریش، برزیل، دانمارک، انگلستان، سوئیس، هلند و آلمان در زمره کشورهایی قرار داشته اند که رشد آنها مثبت بوده است. رشد کمیت تولید علم در این کشورها به ترتیب بین ۱ تا ۷ درصد بوده است.  

کمیت تولید علم

رشد

۲۰۱۵

۲۰۱۶

۱۷.۵ درصد

۳۸۱۰۷

۴۴۷۸۲

ایران

۱۳.۴ درصد

۵۲۵۹۴

۵۹۶۵۵

روسیه

۶.۸ درصد

۳۹۱۶۵

۴۱۸۳۹

لهستان

۶ درصد

۱۰۴۹۸۵

۱۱۱۲۳۷

هند

۵.۴ درصد

۴۴۰۷۸

۴۶۴۶۴

ترکیه

۵.۳ درصد

۳۸۹۳۱۴

۴۱۰۰۷۵

چین

۴.۵ درصد

۲۳۳۳۷

۲۴۳۸۵

اسکاتلند

۴.۱ درصد

۹۱۸۱۳

۹۵۵۳۵

استرالیا

۳.۹ درصد

۳۷۱۹۰

۳۸۶۵۶

سوئد

۳ درصد

۲۳۷۶۵

۲۴۵۲۸

اتریش

۳ درصد

۶۲۵۹۱

۶۴۴۶۲

برزیل

۳ درصد

۲۵۶۱۰

۲۶۳۶۸

دانمارک

۲.۶ درصد

۱۶۷۰۶۲

۱۷۱۴۰۸

انگلستان

۱.۹ درصد

۴۲۸۳۵

۴۳۶۵۸

سوئیس

۱.۷ درصد

۵۶۵۸۵

۵۷۵۵۹

هلند

۰.۸ درصد

۱۵۸۶۵۲

۱۵۹۹۶۹

آلمان

صفر درصد

۸۸۸۶۴

۸۸۹۰۸

اسپانیا

صفر درصد

۳۲۲۰۶

۳۲۱۳۸

بلژیک

صفر درصد

۶۴۹۷۰۱

۶۴۷۵۱۷

آمریکا

صفر درصد

۱۰۶۱۵۴

۱۰۵۷۸۸

ایتالیا

-۱ درصد

۱۰۲۶۱۰

۱۰۱۹۱۲

کانادا

-۱ درصد

۱۱۳۱۷۱

۱۱۱۸۴۷

ژاپن

-۱ درصد

۱۰۹۳۲۶

۱۰۸۰۲۶

فرانسه

-۲ درصد

۷۵۴۹۶

۷۴۳۶۰

کره جنوبی

-۴ درصد

۳۶۶۲۵

۳۵۱۶۲

تایوان

وی افزود: علاوه بر افزایش کمیت تولید علم کشور، سهم ایران نیز از کل کمیت تولید علم دنیا از ۱.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته است. براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی و به لحاظ کمیت  تولید علم، جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام رتبه دوم را در اختیار دارد.

دهقانی یادآور شد: هر چند بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس چه در منطقه و چه در جهان اسلام از لحاظ رتبه کمیت تولید علم جایگاه نخست را در اختیار داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − یک =