ارزیابی روسیه از نخستین روز اجرای طرح مناطق امن در سوریه

وزارت دفاع روسیه در ارزیابی از نخستین روز اجرای آتش بس در مناطق کاهش تنش در سوریه، اوضاع کلی در این مناطق را «باثبات» اعلام کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در پایان نخستین روز اجرای تفاهم نامه مربوط به ایجاد چهار منطقه کاهش تنش (مناطق امن) در سوریه، اوضاع بطور کلی با ثبات ارزیابی می شود.

این تفسیر در واکنش به خبر برخی رسانه‌های گروهی غربی از سوی وزارت دفاع روسیه صورت گرفته است که در آنها گفته شده بود: بعد از اجرایی شدن تفاهمنامه آستانه، در استان حماء تبادل آتش بین ارتش سوریه و مخالفان گزارش شده است.  

طبق توضیح وزارت دفاع روسیه، در نخستین شب اجرای این تفاهمنامه، در یک منطقه مسکونی در استان حماء نیروهای دولتی سوریه مجبور شدند به تیراندازی از طرف جنگجویان مسلح پاسخ دهند که بعد از این تبادل آتش، پاسخ متقابلی صورت نگرفته است. ارتش سوریه از مرکز کنترل اوضاع روسیه خواست تا از طرف ترکیه‌ای سئوال شود که آیا این تیراندازی از سوی  گروه‌های مخالف صورت گرفته یا تروریست‌ها عامل آن بودند.

وزارت دفاع روسیه افزوده است: «بعد از دریافت اطلاعات لازم از طرف فرماندهی نظامی ترکیه، مشخص شد که این گروه مسلح متعلق به «جبهه النصره» بودند و مواضع تروریست‌ها سرکوب شد. ولی بغیر از این حادثه، اوضاع در تمامی مناطق کاهش تنش آرام بوده و رژیم آتش بس رعایت شده است.»

لازم به ذکر است که تفاهمنامه مربوط به ایجاد چهار منطقه امن در سوریه توسط سه کشور «ضامن صلح» روسیه، ایران و ترکیه، در جریان دور اخیر مذاکرات بین سوری‌ها در آستانه به امضاء طرفین رسیده و از نیمه شب ۶ ماه مه به اجرا گذاشته شد.

مناطق کاهش تنش در استان‌های ادلب و بخش‌هایی از استان‌های لادقیه، حماء و حلب که تحت کنترل گروه‌های مسلح مخالف قرار دارند، مناطق شمالی استان خمص، شرق منطقه گوتا و مناطق جنوبی سوریه در مجاورت کشور اردن، تعیین شده‌اند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 10 =