کدکسی‌ها باید در تولیدات ارگانیک پیشرو باشند

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: کشورهای عضو کدکس باید در تولید و عرضه محصولات ارگانیک و سازگار با محیط زیست، کاهش استفاده از سموم و نگهدارنده‌ها و بهبود روش‌های فرآوری مواد غذایی پیشرو باشند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، «نیره‌سادات پیروزبخت» در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران مسئولیت و رهبری کدکس خاور نزدیک را بر عهده دارد، افزود: این منطقه متشکل از ۱۷ کشور است.

وی همچنین اظهارداشت: کدکس یک سازمان بین المللی استاندارد در رابطه با مواد غذایی و کشاورزی است که از پیوند دو سازمان مهم «فائو» و «بهداشت جهانی» ایجاد شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اهمیت موضوع کدکس در میان سازمان های بین المللی گفت: این کمیته در سراسر جهان آگاهی های جدید و ضروری درباره کیفیت و ایمنی مواد غذایی و حمایت از مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: با افزایش جمعیت جهان و تلاش جامعه جهانی برای افزایش امید به زندگی، کنترل کیفیت مواد غذایی برای حفظ سلامت و ایمنی مصرف‌کنندگان در همه کشورها ضروری است.

پیروز بخت با بیان اینکه کدکس باید در این زمینه راهنما و آگاهی‌بخش باشد، افزود: کشورهای عضو کدکس باید در تولید و عرضه محصولات ارگانیک و سازگار با محیط زیست، کاهش استفاده از سموم و نگهدارنده‌ها و بهبود روش‌های فرآوری مواد غذایی پیشرو باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل و آلودگی محیط زیست اشاره کرد و اظهارداشت: بخش مهمی از این آلودگی در اثر بی توجهی برخی از کشورها به عوامل زیست‌محیطی و تولید محصولات ناسازگار با محیط زیست و ساختار بدن موجودات زنده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه موضوع حفاظت از محیط زیست و تولید محصولات سازگار با محیط زیست جنبه حیاتی دارد، گفت: این مسئله وظائف اعضای کدکس را در برابر مردم جهان سنگین می کند بطوریکه کشورهای عضو باید راهبرد مشترکی در تولید، واردات و صادرات دنبال کنند و برای تقویت سیستم‌های کنترل مواد غذایی گام های اساسی بردارند.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه کمیته‌های منطقه ای به ویژه کمیته خاور نزدیک برای مشارکت در طرح های ایمنی و سلامت مواد غذایی افزود: این ظرفیت را باید برای تدوین و اجرای استانداردهای مربوط به ایمنی مواد غذایی تقویت و به منصه ظهور رساند.

وی ادامه داد: هماهنگی اعضای این کمیته در تولید، عرضه و نظارت بر محصولات غذایی سالم می تواند بازار بین المللی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =