چشم امید نابینایان قرآنی دنیا به ام‌القرای جهان اسلام

گروه فعالیت‌های قرآنی: علی‌اکبر حنیفی، از اساتید برجسته علم قرائت قرآن کریم با اشاره به اینکه باید مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان را حمایت کرده و از تعطیل شدن آن جلوگیری کنیم، گفت: چشم امید بسیاری از نابینایان قرآنی دنیای اسلام به ایران دوخته شده است.

علی‌اکبر حنیفی، یکی از اساتید برجسته علم قرائت قرآن کریم است که امسال و در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان دنیای اسلام و در سطح مقدماتی به داوری آن پرداخت. در همین زمینه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت‌وگویی در این راستا با وی انجام داده است که در ادامه می‌آید.
نظر شما در مورد توجه به نابینایان و خصوصاً حضور آنها در جامعه چیست و این حضور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نابینایان به هر صورت دارای یک محرومیت هستند که شاید برای ما که چنین مشکلی نداریم به اندازه کافی قابل درک نباشد. به هر حال این افراد از نعمت قوه بینایی برخوردار نیستند و شاید هم عدم برخورداری باعث شود تا حضور کمتری در اجتماع پیدا کنند.

«چشم» در زبان عربی به معنای «عین» است و عین در فارسی معنای چشمه می‌دهد، در واقع چشم یک چشمه است و کلمه «عین» به معنای چشمه، چندین بار در قرآن تکرار شده است. بنابراین اگر بگوئیم تمام بدن، روح و احساسات ما به وسیله چشم سیراب می‌شود بیراه نگفته‌ایم. چشم تنها یک وسیله برای دیدن نیست که ما جلوی پای خودمان را تشخیص دهیم بلکه به وسیله چشم است که به بسیاری از ادراکات می‌رسیم.

بنابراین ما وقتی چشم نداشته باشیم از بسیاری از موهبت‌ها محروم هستیم و لذا باید دست اندرکاران کشور حتماً برای روشندلان انگیزه‌های لازم ایجاد کنند تا این حس از دست رفته برای آنها از طریق موارد جایگزین جبران شود تا بتوانند به نوعی مطرح باشند و از آن طریق وارد اجتماع شوند.

امسال برای دومین سال پیاپی شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان بودیم، نظر شما در مورد این مسابقات چیست و تا چه میزان می‌تواند بر حضور نابینایان در اجتماع مؤثر باشد؟

این مسابقات قرار بود از اول انقلاب برگزار شود، اما به هر ترتیب با این فاصله زمانی برگزار شد. امسال شاهد بودیم که مسابقات بین‌المللی قرآن در چند رشته و به صورت تجمیع برگزار شد، آن زمانی که در شورای عالی قرآن، در سازمان تبلیغات و در سازمان اوقاف مسئولیت داشتم در ستاد مسابقات تصمیم‌گیری‌هایی مبنی بر اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت تجمیعی برگزار شود، صورت گرفت که مسابقات قرآن نابینایان یکی از موارد همان تصمیم بود. قطعاً حضور در این مسابقات و مسابقاتی از این دست، می‌تواند در حضور بیشتر قرآنی‌ها در اجتماع اثرگذار باشد.

حضور و استقبال دیگر کشورها در این مسابقات را چگونه دیدید و آیا این مسابقات از سوی کشورهای دیگر جدی گرفته شده است؟

اگر می‌بینیم در دو دوره ابتدایی این مسابقات شاهد حضور کشورهای بسیار زیادی نبوده‌ایم به این دلیل بوده است که این مسابقات نوپاست و این نباید باعث شود تا مسابقات را تعطیل کنیم. چرا که این کار باید ادامه داشته باشد. در حال حاضر امید همه نابینایان دنیای اسلام همین مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان ایران است. به اعتقاد من این کار از جمله فعالیت‌های خوب و اثرگذار است که ضمیمه کارهای قشنگ قبلی است که می‌بایست انجام می‌شد.

یکی از مواردی که در مورد مسابقات بین المللی قرآن نابینایان مطرح است این است که این مسابقات همزمان با مسابقات بین المللی ایران برگزار شد، نظر شما در این مورد چیست؟

اساساً برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت منظومه‌ای کار خوبی است که باید تقویت شود. باید تلاش کنیم تا اشکالات آن برطرف شود و عوامل و مواردی که موجب انتقاد و اشکال می‌شوند را باید شناسایی و برطرف کرد.

امسال برای اولین بار شاهد اضافه شدن رشته قرائت به این مسابقات بودیم، نظر شما در این مورد چیست و آیا می توان امیدوار بود در آینده شاهد افزایش رشته های این مسابقات باشیم؟

مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان می‌تواند در رشته‌های بسیار متنوع‌تری برگزار شود. یکی از برنامه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نمی‌دهد، اما سازمان اوقاف با رویکرد قرآنی می‌تواند این کار را انجام دهد برگزاری مسابقات در رشته‌هایی مانند، جشنواره تئاتر اسلامی، قصص قرآنی و صدها رشته دیگر هست که با استفاده از آنها می‌توان مسابقات قرآن را گسترش داد. اینکه ما بتوانیم جشنواره‌ای با عنوان قصص قرآنی داشته باشیم و در آن از کشورهای مختلف شرکت کننده حضور داشته باشد، بسیار جالب خواهد بود. در همین جشنواره، هنرمندان نابینا نیز می‌توانند حضور داشته باشند. همچنین مسابقات سرود و اناشید اسلامی و بسیاری رقابت دیگر که می‌تواند تعداد مسابقات را بسیار بالا ببرد.

خداوند کارهای بزرگ را دوست دارد، ما به عنوان کشوری که ام‌القراء دنیای اسلام است، باید مسابقاتی بسیار با شکوه در بحث قرآنی برگزار کنیم و در ادامه نیز مسابقاتی که به صورت منظومه‌ای برگزار می‌شود را تقویت و تکثیر کنیم. یعنی باید کاری کنیم که تنوع رشته‌ها بسیار زیاد بوده به طوری که تمامی سلایق را درگیر خود کند.

سطح مسابقات این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعاً باید به سطح فعلی راضی نباشیم و هر سال به دنبا ارتقاء آن باشیم. در کنار این به اعتقاد من باید مسابقات سطح بالا حتی در بعد بین‌المللی برای سایر مخاطبان و جامعه هدف سازمان بهزیستی برگزار شود. این سازمان باید تمهیداتی بیندیشد که تمامی جامعه هدف این سازمان و نه تنها نابینایان درگیر این مسابقات بین‌المللی شوند تا مقداری از محرومیت دور شوند.

از جمله نکات مثبت مسابقات بین المللی قرآن نابینایان بیشتر کدام وجه را پسندیدید؟

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن می‌تواند در بعد ایجاد وحدت میان مسلمین بسیار اثرگذار باشد و به اعتقاد من این یکی از وجود مثبت است، همین رقابت‌ها باعث خواهد شد تا چشم تمام دنیا به این کشور دوخته شود و به محلی برای ارائه توانمندی‌های قرآنی مسلمین تبدیل شود.

در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده است بفرمائید؟

در پایان باید بار دیگر بر لزوم بالا بودن سطح کیفی مسابقات اشاره کنم، باید همیشه و هر سال نسبت به سال قبل ارتقاء پیدا کند، مطمئناً در دو دوره ابتدایی این مسابقات با اینکه رقابت‌ها مطلوب بوده اما از سطح ایده‌آل فاصله داشته و باید تلاش کنیم تا به حد ایده‌آل خود برسد. رسیدن به سطح نیز نیازمند بودجه و امکانات بیشتری است که امیدوارم در سال‌های آتی شاهد این رشد و ارتقاء باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − یک =