آمریکا ۱۰۰ کامیون سلاح به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) ارسال کرد

آنکارا- ایرنا- خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که آمریکا با استفاده از یکصد دستگاه کامیون، مهمات و تسلیحات به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) ارسال کرده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا و به نقل از خبر روز سه شنبه آناتولی، این کامیون ها سلاح های آمریکایی را به منظور پشتیبانی از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) از گذرگاه سیملکا به شهر حسکه در مرز سوریه و عراق منتقل کرده اند.
بنا به این گزارش، ارسال سلاح های آمریکایی به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) در روزهای ۱۵ تا ۲۰ ماه می و ۶ روز بعد از امضای فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد مسلح کردن این گروه شبه نظامی انجام شده است.
خبرگزاری آناتولی با انتشار تصاویر ارسالی خبرنگار خود از منطقه اعلام کرد که این کامیون ها پس از حسکه، با تانکرهای حمل سوخت، خودروهای زرهی و ماشین آلات عمرانی و همچنین تسلیحات به سمت شمال حومه رقه به حرکت درآمده اند.
این رسانه مدعی شد که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) پیش از آن که این کامیون ها وارد منطقه شوند، شمار زیادی از راکت اندازها و خمپاره های ۸۰ و ۱۲۰ میلیمتری، نارنجک انداز MK19، اسلحه کاربین M4 و M16، خودورهای هاموی، خودروهای زرهی کوگر، موشک های FGM-148 جاولین ساخت آمریکا در اختیار داشته است.
دو هفته پیش دانا وایت سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور ارسال سلاح برای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را صادر کرده و وزارت دفاع را موظف کرده است که برای کسب موفقیت در مبارزه با داعش در رقه، عناصر کُرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) مسلح شوند.
ارسال کمک های جدید تسلیحاتی در ماه های گذشته از آمریکا به گروه های حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) موجب نگرانی دولت ترکیه شده و باعث تیره تر شدن روابط واشنگتن و آنکارا شده است.
آمریکا که این روزها جای پای قبلی خود را در عراق و سوریه از دست داده، به شدت در صدد احیای نقش خود در سوریه است و با توجه به شرایط موجود منطقه، بدنامی داعش، دشمنی با دولت قانونی سوریه و نیز قبضه کامل عناصر ارتش به اصطلاح آزاد سوریه توسط دولت ترکیه، راهی جز نزدیک شدن به گروه های کُردی سوریه ندارد.
بر این اساس، دولت آمریکا که همواره در منطقه به دنبال ایجاد کانون های تنش بوده، مراودات خود را با دو گروه کُردی سوریه یعنی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) زیادتر کرده و به بهانه مبارزه با داعش و در واقع برای دامن زدن به جنگ در خاک سوریه، تسلیحات نظامی در اختیار آنها قرار داده، ولی این تصمیم با مخالفت شدید دولت ترکیه و متحد آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) واقع شده است.
دولت ترکیه، آمریکا را متهم به تسلیح و همراهی با گروه های تروریستی کرده و این دو گروه کُردی سوریه را شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک می داند و مدعی است که این دو تشکیلات شبه نظامی کُردی، در صدد ایجاد کشور مستقل در شمال سوریه است و بر این اساس ترکیه به رغم دشمنی با دولت قانونی سوریه و تجاوز نظامی به خاک این کشور، همواره از تمامیت ارضی سوریه دفاع و اعلام کرده است که اجازه تاسیس دولت و یا تشکیلات خودگردان کُردی در شمال سوریه را نخواهد داد.
خاورم/۱۹۰۵**انتشار دهنده: حسن فاخری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =