ارزیابی شیوه شناسایی و تشخیص کشورهای در حال توسعه در سازمان تجارت جهانی

از آنجا که اعضای در حال توسعه سازمان تجارت جهانی می‌توانند از رفتار ویژه و متفاوت دیگر اعضا بهره‌مند گردند، تشخیص این قبیل کشورها همواره از اهمیت بسیار برخوردار بوده است.

چکیده

از آنجا که اعضای در حال توسعه سازمان تجارت جهانی می‌توانند از رفتار ویژه و متفاوت دیگر اعضا بهره‌مند گردند، تشخیص این قبیل کشورها همواره از اهمیت بسیار برخوردار بوده است. هرچند روش های متعددی در این فرایند تشخیصی وجود دارد، اما خوداظهاری عضو امتیازگیرنده، رایجترین و انتخاب توسط عضو امتیازدهنده موثرترین روش می‌باشد. مهم ترین نگرانی که در این خصوص وجود دارد آن است که چون اعضای توسعه یافته الزام حقوقی به اعمل رفتار ویژه و متفاوت نداشته و تنها خود را به بیشترین تلاش متعهد می‌دانند، اعطای امتیاز به صلاح دید عضو توسعه یافته واگذار شده و آن ها نیز بعضاً سلیقه‌ای مبادرت به اعطای امتیاز می‌نمایند. آنچه که در تعریف عضو در حال توسعه باید مورد توجه قرار گیرد توجه به جنبه‌های مختلف توسعه به ویژه جنبه اجتماعی آن است.

کلیدواژه ها: "رفتار ویژه و متفاوت"؛ "خوداظهاری عضو امتیازگیرنده"؛ "انتخاب توسط عضو امتیاز دهنده؛ " "شاخص درآمد ملی"؛ "جنبه اجتماعی توسعه"

نویسنده:

علی رضائی: عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز

دو ماهنامه بررسی های بازرگانی – دوره ۱۴، شماره ۷۷، خرداد و تیر ۱۳۹۵.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =