قرآن کریم؛ مهم ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام

تهران- ایرنا- قرآن برترین و بهترین هدیه و عطیه الهی به انسان محسوب می شود و ماه مبارک رمضان هنگامه ای ارزشمند برای گوش سپردن و تامل در این کلام نورانی است تا مسلمانان جهان به این عامل وحدت بخش توجه کنند و به همبستگی و اتحاد دست یابند.

رمضان ماه نزول قرآن و فرصتی مناسب برای تلاوت این کتاب آسمانی است. هنگامه ای که مسلمانان در میهمانی پروردگار کلام خداوند را بر زبان جاری می سازند تا از رحمت آفریدگار هستی و برکت های آیه های آن برخوردار شوند. قرآن کریم کتابی که آیه های آسمانی آن در ماه مبارک رمضان بر قلب رسول اکرم(ص) نازل شد تا مسیر رستگاری را به پیش چشم تمامی انسان ها بگشاید و همچون مشعلی فروزان، همگان را از تاریکی های جهل و نادانی رهایی بخشد.

امام علی(ع) نخستین امام شیعیان درباره اهمیت قرآن کریم در کتاب نهج البلاغه خطبه ۱۷۶، می فرماید: «از قرآن برای بیماری های خود شفا بطلبید و به آن برای حل مشکلاتتان یاری بجویید به درستی که قرآن شفای بزرگترین دردهاست».

تلاوت قرآن مجید نور هدایت را به دل های مومن و آگاه می تاباند و به برکت آن نعمت های الهی بر فرد و جامعه نازل می شود از این رو بر خواندن این کتاب الهی در ماه مبارک رمضان بسیار تاکید شده است.

اهمیت خواندن قرآن و رعایت آداب تلاوت این کتاب آسمانی سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در دومین روز ماه رمضان با حجت الاسلام «سید رضا اکرمی» رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت به گفت وگو بپردازد.

حجت الاسلام اکرمی درباره اهمیت تلاوت قرآن کریم در ماه رمضان گفت: امام محمدباقر(ع) پنجمین امام شیعیان درباره این کتاب آسمانی فرمود: «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است.» در این ماه نسبت به قرآن کریم باید به چند موضوع توجه شود. نخست آنکه قرائت این کتاب آسمانی در این ماه بسیار اهمیت دارد، یعنی قرآن را باید از ابتدا تا پایان خواند. نکته دوم لزوم تشکیل جلسه هایی برای تلاوت قرآن است که همواره در مکان های مقدس همچون حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) این کار انجام می شود که این امر بسیار ارزشمند به شمار می رود و مردم را تشویق می کند تا پای قرآن بنشینند و به تلاوت قرآن، گوش فرادهند و با تلاوت کننده این کتاب آسمانی همراهی کنند.

مطلب سوم که در این ماه قابل توجه است برگزاری مراسم احیا با بر سرگرفتن قرآن مجید به شمار می رود که بندگان با معبود خویش برای بزرگداشت و تجلیل از این کتاب آسمانی در اعتقاد، سخن و عمل؛ عهد و پیمان می بندند که البته این اقدام ها برکت های بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی افراد به همراه دارد. همچنین کاهش جرم، ناهنجارهای اجتماعی و اختلاف ها را می توان یکی از برکت های تلاوت قرآن در این ماه دانست.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه در نظام اسلامی باید همگان به تدبر و تامل در قرآن کریم توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: مسلمانان باید به تفسیر این کتاب آسمانی بها دهند و در تحقق محتوای آن در جامعه بیشتر سرمایه گذاری کنند تا در نتیجه آن بتوان در جامعه شاهد احترام به حق الناس و اجرای عدالت شد و اجتماع چهره عادلانه، احسان به نیازمندان و مستمندان را به خود بگیرد و در زمینه رسیدگی به یتیمان دقت خاصی شود و در نقطه مقابل جرم، جنایت، ظلم، بداخلاقی و آلودگی نیز کاهش یابد. توقع بر این است تا در این ماه به دلیل قرب و نزدیکی بندگان با خدا، تعالی اخلاق و کاهش گناه در جامعه به وجود بیاید و این امر هم فایده دنیوی و اخروی را با خود برای جامعه اسلامی به دنبال دارد.

مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت درباره پیام های انسان ساز قرآن، بیان داشت: قرآن مجید در طول ۲۳ سال در مکه و مدینه نازل شد که هدف از آن مبتنی بر خداپرستی، خودشناسی، رشد انسان و تقرب و نزدیکی به پروردگار متعال بود. خداوند در آیه های یک تا پنج سوره العلق می فرماید: «بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از علق آفرید، بخوان و پروردگار تو کریم ترین کریمان است، همان کس که به وسیله قلم آموخت و آنچه را که انسان نمی‏ دانست به تدریج به او آموخت».

از این آیه ها این امر را می توان دریافت که آفریدگار در صدر و بالاتر از تمام امور قرار دارد و انسان جانشین خدا به شمار می رود و ابزار ارتباط انسان با پروردگار از راه شناخت و معرفت است. بنابراین باید همگان برای ایجاد تغییر در روش و سیره زندگی خویش در ماه مبارک رمضان کوشش کنند. امام علی(ع) در این زمینه فرمود: «ای بسا روزگاری که تنها از روزه گرسنگی و بی خوابی نصیب فرد روزه دار شده است اما هرگز بیداری دل و رشد اخلاق در او دیده نمی شود.» به یقین مسلمانان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا به برکت ماه رمضان با روزه گرفتن و تلاوت قرآن رشد و پرورش یابند.

وی با اشاره به اینکه در آداب تلاوت قرآن چند نکته قابل توجه است، عنوان کرد: نخستین نکته درباره آداب تلاوت این کتاب آسمانی، طهارت به شمار می رود که به یقین باید قاری قرآن بکوشد با وضو قرآن را تلاوت کند، مساله دیگر رو به قبله باشد و حرمت خانه کعبه را در نظر بگیرد و دیگر آنکه بداند پروردگار با وی سخن می گوید و باید به هنگام خواندن این کتاب آسمانی تواضع و فروتنی و حضور قلب داشته باشد.

حجت الاسلام اکرمی با بیان اینکه با تامل در زندگی ائمه اطهار(ع)، می توان دریافت که این بزرگواران همواره با قرآن در انس و الفت بوده اند، اظهار داشت: اهل بیت(ع) در رمضان بیشتر به تلاوت این کتاب آسمانی می پرداختند و امام خمینی(ره) نیز به تاسی از امامان معصوم(ع) در این ماه بسیاری از فعالیت های خویش را تعطیل می کردند و وقت خود را به تلاوت قرآن و عبادت اختصاص می دادند بنابراین باید در این ماه با توجه به این آموزه های بزرگان دین در پیروی از قرآن فعال تر بود و مومنان اهمیت لازم را برای تلاوت قرآن قایل شوند.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مسلمانان نقاط مشترک و متعددی برای وحدت دارند، گفت: قرآن کریم مهم ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام به شمار می رود و در کنار آن توحید، نبوت، معاد، خانه کعبه، نیز قرار می گیرند و اگر به این عوامل وحدت بخش توجه شود می توان اختلاف ها را با گفت وگو برطرف کرد و بیش از پیش می توان به همبستگی و اتحاد دست یافت. باید برپایه اینکه تمامی مسلمانان عبارت «لا اله الا الله» را همواره بر زبان جاری می سازند در پرتو این عبارت و همچنین آیه های قرآن کریم با یکدیگر زندگی کرد و اینگونه می توان مساله وحدت را در میان تمامی مسلمانان جهان ترویج داد.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان در ماه رمضان روزه می گیرند و به تلاوت قرآن می پردازند به طرف ارتکاب گناهانی چون تهمت و غیبت نمی روند، بیان داشت: هنگامی که این امر صورت پذیرد به تدریج قلب همگان آرام تر خواهد شد و روزه داران و غیر روزه داران از خواب شیرینی برخوردار می شوند چراکه خوابشان به عنوان عبادت و نفس همگان تسبیح پروردگار متعال محسوب می شود. باید ثانیه های این ماه را متفاوت از ماه های دیگر دید و حرمت آن را به خوبی شناخت به طوری که در روایت ها عنوان شده که خداوند پاداش دهنده روزه است و باید روزه و تلاوت قرآن را در این ماه با اهمیت دانست و از آن بهره گرفت.

مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت در پایان با بیان اینکه در هنگامه ماه رمضان ۲ کار در جامعه باید انجام شود، گفت: نخست آنکه خانواده ها از ابتدای این ماه تلاوت قرآن گروهی را در برنامه روزانه خود قرار دهند و بر تمام آیه های این کتاب بیاندیشند و با تدبر در این کتاب آسمانی از نظر اخلاقی و رفتاری رشد کنند و دوم آنکه قرار بگذارند تا با کلام خدا صمیمی شوند و به دستور آن عمل نمایند و با اطاعت و بندگی در برابر خداوند متعال و پیامبر اسلام(ص)؛ روحیه قرآن مداری را در خود به وجود آورند تا برکت های آن نصیب همگان شود. پروردگار متعال در آیه ۵۹ سوره نساء می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنید پس هر گاه در امری دینی اختلاف نظر یافتید اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید آن را به کتاب خدا و سنت پیامبر او عرضه بدارید این بهتر و نیک فرجام‌تر است.»

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**۹۱۲۸**۲۰۵۹**۹۱۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =