ضرورت‌های زیست محیطی برای منتخبان شورای شهر اصفهان

مردم شهر و حتی روستاهای اصفهان در بدترین شرایط زیست محیطی قراردارند که مسبب آن حداقل سوء مدیریت و دید کوتاه مدت پیشین بوده و شورای تازه شهر اصفهان باید این موضوع را در اولویت قرار دهد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- عباس مزروعی سبدانی*: همه مردم ایران وحتی سیاحان جهان می‌دانند که حیات اصفهان وابستگی کامل به حیات رودخانه زایند رود دارد بدین مفهوم که که باخشک شدن زاینده‌رود فاتحه پایتخت فرهنگی کشوا خوانده شده است.

محمدعلی جمال‌زاده نویسنده و داستان نویس شهیر ایران زمین و فرزند یکی از رهبران صدیق انقلاب مشروطه در سال۱۳۱۵ می‌نویسد: «به بالای زاینده‌رود رسیدم و شهر اصفهان را چنان طفل شیرخواری دیدم که در دامن رودخانه خفته باشد و از پستان پر برکت این دایه مهربان شیر رفاه و سعادت بنوشد.»

خانم «دیولا فوا» به همراه همسرش باستان شناس معروف فرانسوی که در سال ۱۸۸۱ میلادی از ایران دیدن کرده نیز در سفرنامه اش به اصفهان پرداخته است و می‌نویسد: «اکنون به شهر باصفای اصفهان نزدیک شدیم، یعنی همان اصفهانی که نصف جهان و زیباترین زیبایی های روی زمین است. در اطراف جاده، محصول فراوان، فرش زمردین بر روی زمین گسترانیده و مانند بهار دایمی است.»

دیولافوا این‌گونه برای اصفهان دعا می‌کند: «ای اصفهان زیبا و ای ناحیه باصفای دنیای من، از آفریدگار می خواهم که همیشه بر تو، بیش از همه شهرهای جهان باران ببارد و شبنم جان فزای آسمان پیوسته تو را خرم و شاداب نگه دارد.»

این شهر و این مردم و این قدمت درفرهنگ و هنر و تمدن انسانی می‌طلبد که منتخبان شورای محترم شهر ابتدا به مسائل و مشکلات و راه‌های حل و برون رفت از آن مطالعه دقیق و کامل داشته و درجهت اجرای نیازهای شهر وشهروندان عزیز و مومن خود نهایت کوشش و تلاش را معمول داشته و در اجرای امور و اهداف با احدی اعم ازمسئولان کشوری مماشات نکنند و باقیات و صالحاتی در این شهر ایثار و هنر بجای گذارند.

کوتاهی و کم توجهی مسئولان محترم شهر و عدم اعتراض سبب برداشت تا حد قطع کامل آب و حق‌آبه استان اصفهان شده است بنابراین اولاً تلاش درجهت بازگشت آب و حقابه مردم اصفهان از رودخانه زاینده‌رود را داریم و ثانیاً ممانعت از دست اندازی به حقابه های رودخانه ها را نیز خواستاریم.

درحال حاضر مردم شهر وحتی روستاهای اصفهان دربدترین شرایط زیست محیطی قراردارند که مسبب آن حداقل سوء مدیریت و دید کوتاه مدت بعضی متولیان ومدیران اسبق استان و شهر اصفهان است.

باتوجه به شرایط اقلیمی اصفهان احداث صنایع سخت خشن و مخرب محیط زیست همچون ذوب آهن و فولادمبارکه از اشتباهات محرز است. از هر نظر احداث و بهره برداری نیروگاه شهید منتظری، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، پلی اکریل، صنایع سیمان و…قابل توجیه نیست و  اختصاص نزدیک به صد میلیون متر مکعب آب متعلق به حق‌آبه داران اصفهان به این صنایع در سال تعرض به حقوق شهروندان اصفهان است.

محل احداث کارخانه فولاد مبارکه در سال ۱۳۵۵ به وسیله کارشناسان مجرب ایتالیائی و ایرانی غرب استان هرمزگان که از پرآب ترین مناطق ایران و نزدیک به منابع و مواد و معادن کل گهر و چادرملو در استان کرمان است در نظر گرفته شد اما به هرحال این صنایع مسبب آلودگی‌های هوا، خاک، آب و شیوع بیماری‌های تنفسی، ام اس و سرطان شده است و مصرف آب شرب زاینده‌رود که یکی از بهترین آب‌های شرب جهان است برای تولید آهن اشتباه محض است. به خصوص اینکه امکان تولید آن درمناطق دیگر هم با صرفه اقتصادی بیشتر ممکن است و هم موجب آلودگی هوای این منطقه خشک و فقر آبی نمی‌شود بنابراین باحضور فعال در سازمان‌های مربوطه و اعلام اعتراض حداقل مانع از توسعه این صنایع در این خطه شوید.

علاوه بر این باید جهت انتقال جابجایی صنایع آلوده کننده مخرب هوا و محیط زیست از غرب اصفهان به شرق اصفهان با توجه به جهت باد از غرب به شرق تلاش کرد.

تشویق و ترویج و حمایت از توسعه صنایع سالم و منطبق بابوم شهر مثل صنایع نساجی و الکترونیک  و صنایع مشابه نیز مورد دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین باید از تبدیل وتغییر کاربری اراضی کشاورزی به کاربری مسکونی تجاری و صنعتی با احترام به حقوق مالکیت شهروندان و قاعده تسلیط با هر طریق قانونی ازجمله خرید این اراضی از طریق تسیلم معوض در شهرک مسکونی و صنعتی یا… جلوگیری کرد.

*وکیل دادگستری مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 17 =