دقت در برهان نظم حاکم بر جهان آفرینش؛ لازمه تحقق خداشناسی

گروه معارف: مولای متقیان امام علی(ع) سودمندترین دانش‌ها را شناخت نفس می‌داند؛ بنابراین وقتی این معرفت با دقت در برهان نظم حاکم بر جهان آفرینش همراه باشد، خداشناسی محقق خواهد شد.

رمضان تیموری، کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سه عامل برهان نظم، هدفمند بودن جهان آفرینش و نقشه عالم را از دلایل اثبات وجود خداوند دانست و گفت: در قرآن‌کریم ۱۰۰ بار واژه حکیم به‌کار رفته بدین منظور که خداوند هیچ‌گاه کار بیهوده نمی‌کند و تمام عالم خلقت هدفمند، منظم و پیوسته است.
وی با اشاره به این‌که خداوند در آیه ۵۳ سوره مبارکه فصلت در این رابطه می‌فرماید: «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»، تصریح کرد: مولای متقیان امام علی(ع) سودمندترین دانش‌ها را شناخت نفس می‌داند؛ بنابراین وقتی این معرفت با دقت در برهان نظم حاکم بر جهان آفرینش همراه باشد، خداشناسی محقق خواهد شد.
تیموری با بیان این‌که روانشناسان معتقدند که درون مایه بشر از چهار حس دانایی، زیبایی، نیکی و مذهبی تشکیل شده است، عنوان کرد: منظور از حس مذهبی، احساسی است که به‌دنبال یافتن علل برای پدید‌ه‌هاست؛ بنابراین مکمل و تقویت‌کننده سه حس دیگر است و البته در وجود همه انسان‌ها قرار داده شده و فقط شیوه ارائه آن متفاوت است.
این کارشناس مذهبی لرستان با اشاره به این‌که انسان‌ها برای شناخت اسرار آفرینش و آشنایی با قانون تکامل انسان‌ به پیامبر(ص) احتیاج دارند، در رابطه با هدف بعثت پیامبران از منظر قرآن، بیان کرد: طبق آیه ۲ سوره مبارکه جمعه با این مضمون «وَالْحِکْمَهَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ»، پرورش و آموزش، آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید با این مضمون« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ » عبادت و دوری از طاغوت و طبق آیه ۲۶ سوره مبارکه نحل با این مضمون «قَدْ مَکَرَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللّهُ بُنْیَانَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَیْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ وَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَشْعُرُونَ» تأمین عدالت و آزادی، ازجمله اهداف و رسالت پیامبران الهی بوده است که این وظایف خود را از طریق القاء، ابلاغ و اجرای دستورات الهی به منصه ظهور رسانده‌اند.
وی در رابطه با نشانه‌های شناخت پیامبر اکرم(ص)، تصریح کرد: معجزه، ادعای نبوت کردن، بشارت پیامبر پیشین و داشتن دلایل و شواهد و برهان عقلی ازجمله نشانه ‌های پیامبران الهی است.
تیموری ادامه داد: لازم به ذکر است فرق معجزه به شعبده و جادو در این است که معجزه قابل تعلیم و تربیت نیست و تحت‌تاثیر نیروهای قوی‌تر واقع نمی‌شود، همانند ندارد و بدون چشمداشت است.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی‌از آسیب‌های جامعه امروزی را به روزمرگی دچار شدن عنوان کرد و افزود: انسان‌ها در هیاهوی زندگی و سرگرم شدن به امور روزمره فرصت فکر کردن درباره خود، جهان و خدا را از خود دریغ می‌کنند که این امر باعث غفلت از یاد خدا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 4 =