انزجار علمای اهل سنت از داعش و تکفیری ها / انتساب تروریسم به قومیت های ایران بی اساس است

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ضمن واکاوی ظهور جریان تروریسم در منطقه و نحوه نفوذ آن در کشورمان، گفت: سپاه پاسداران در تشکیل ائتلاف ضد داعش در منطقه نقش محوری و برجسته ای ایفا کرد و با ایجاد جبهه حقیقی مبارزه با تروریسم، ائتلاف دروغین جبهه استکبار در مقابله با داعش را رسوا نمود. جبهه استکبار در ایران همواره بدنبال قومیتی کردن جریان تروریسم در کشور بوده، لیکن کارنامه درخشان اقوام کرد در صیانت از امنیت مردم و نظام اسلامی توطئه آنها را محکوم به شکست کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از جام جم آنلاین، تحولات پر شتاب هفته های اخیر در منطقه نشان می دهد به لطف الهی طی روزهای آینده شاهد برچیده شدن سایه شوم تروریسم و داعشی ها از منطقه باشیم. شکی نیست جمهوری اسلامی نقش برجسته و به سزایی در ائتلاف منطقه ای علیه جبهه تروریسم ایفا نموده است.

اما در چنین شرایطی که فانوس خیال سلطه داعش بر منطقه و تاسیس دولت به اصطلاح اسلامی عراق و شام رو به خاموشی و اضمحلال کامل است، بالاخره بعد از سالها دست و پا زدن داعش در حلقه های امنیتی کشور، یک نمایش سطحی و کور از ایجاد ناامنی در تهران را انجام دادند که البته با واکنش تند و محکم نهادهای امنیتی کشورمان هم مواجه شدند.

جام جم آنلاین پیرامون تحولات میدانی روزهای اخیر در صحنه داخلی و خارجی پای صحبتهای «سردار یدالله جوانی» مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی نشسته و به واکاوی و تحلیل رخدادها و وقایع اخیر پرداخته است.

سردار به نظر شما در شرایط کنونی به منظور پیشگیری از حوادث تروریستی نظیر آنچه در تهران رخ داد، نیروهای نظامی و انتظامی کشورمان چه راه کار و تدابیری باید اتخاذ کنند؟

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و التماس دعا از هموطنان ارجمند، باید گفت، وقوع حوادث تروریستی تهران که منجر به شهادت جمعی از هموطنان ما شد به نوعی غیر منتظره بود و از نظر توده مردم هم رخدادی غافلگیرکننده محسوب می شد.

طبیعی است پس از این اتفاق ناگوار ما باید رویکردی پیشگیرانه بویژه در حوزه فرهنگی اتخاذ کنیم تا اجازه تکرار چنین وقایعی را به دشمنان مردم و نظام اسلامی ندهیم.

امروز سوریه و عراق بودیم، اگر تدبیر نمی شد

سطح اقدامات پیشگیرانه برای برقراری ثبات و امنیت در کشور را به عنوان یک مقام نظامی چطور ارزیابی می کنید؟

معتقدیم، در سالهای گذشته بر مبنای اصل پیش گیری توفیقات بسیاری در مهار و خنثی سازی دسیسه های دشمنان نظام داشته ایم. چنانچه اگر امروز ما در سوریه و عراق حضور نداشتیم هر گوشه از کشور عزیزمان شاهد بمب گذاری، ترور و گروگان گیری گروهکهای تروریستی بود و زیر ساختهای ما در مدت زمان کوتاهی توسط امثال داعش نابود می شد.

وقتی ما به توطئه دشمن بویژه نقشه های شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی می نگریم به نیکی در می یابیم اساس هدف آنها از راه اندازی جنگهای نیابتی و بهره کشی از اعراب مرتجع منطقه در چنین کارزاری، بی ثبات کردن و کشیدن ناامنی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

نکته ای که مقام معظم رهبری با هوشیاری و ذکاوت از همان ابتدای لشکرکشی گروهک های تروریستی به عراق و سوریه و قبل از آن حضور نیروهای فرامنطقه ای در خاورمیانه نسبت به آن هشدار داده بودند.

لذا در تکمیل پاسخ به سئوال شما باید عرض کنم، اگر امروز ما از ثبات امنیتی بی بدیلی(نظر به نقاط بحران خیز پیرامون ما در منطقه) در خاورمیانه بهره مند هستیم، چنین امنیتی محصول و مرهون سلسله اقدامات پیشگیرانه نهادهای نظامی امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

اگر امکان دارد با ارایه مصادیقی به تشریح این اقدامات بپردازید.

بله، یکی از آنها موضوع شهدای مدافع حرم و حضور مستشاری ما در عراق و سوریه است. گرچه شهدای عزیز ما با نام مدافع حرم معروف هستند لیکن مدافعان حرم در کنار حراست از ساحت مقدس اهل بیت، از حریم و تمامیت ارضی کشور دفاع می کنند.

رشادتهای برجسته اقوام کرد در حفظ نظام و انقلاب

سردار پس از رویداد تروریستی مرقد مطهر امام(ره) و مجلس، برخی جریانها تلاش داشتند تا بحث را قومیتی کرده و آن را به قوم اصیل کرد در کشور انتساب دهد از منظر شما چگونه می توان با چنین کنش های تفرقه افکنانه ای مقابله نمود؟

بله به نکته مهمی اشاره داشتید، در حال حاضر شیطنت هایی در حال القا این مسئله است که خاستگاه اصلی افراد مرتبط با حوادث تروریستی تهران را به کردستان و برخی شهرهای این استان نسبت دهد.

در رد این ادعا همین بس که وقتی به ترکیب جمعیتی گروه تروریستی داعش نگاه می کنیم از آلمانی، ایتالیایی و هلندی گرفته تا انگلیسی، آفریقایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه به عضویت داعش در آمده اند. پس قوم کرد را به هیچ روی نمی توان معادل با داعش دانست. در کل باید گفت، اینگونه نیست که کردها با نظام و انقلاب اسلامی در تعارض باشند.

پیرامون تفکرات داعش و نحوه جذب افراد در داخل توسط گروه تروریستی چه نقطه نظری دارید؟

جریان تروریستی داعش زاییده تفکر سلفی گری و وهابیت بوده و خود آنها به غلط اعتقاد دارند مردم نواحی سنی نشین بستر و زمینه مناسب تری برای گرایش به داعش دارند که البته ایدئولوژی داعش به هیچ وجه معادل تفکرات اهل سنت ارزیابی نمی گردد.

در ابتدا گفتگو از ضرورت توجه به حوزه فرهنگی بعنوان یکی از راه های پیشگیری از پدیده تروریسم سخن گفتید، فرهنگ سازی مسئولین و دولت به چه شکل درعدم گرایش برخی افراد فریب خورده به گروهک های نظیر داعش مثمر ثمر خواهد بود؟

بله همان طور که اشاره شد، اقدامات فرهنگی حتما موثر است. بطور نمونه و مشخص عرض می کنم، علمای دانشگاه الازهر مواضع کاملا روشن و شفافی در برابر جریانهای تکفیری و سلفی گری دارند و آن را محکوم می کنند. از طرفی خود علمای اهل سنت کشورمان بیشترین مخالفتها در جهان اسلام را با گروه های تکفیری داشته و اندیشمندان سنی همواره از جریان تروریستی داعش و اذناب آن احساس انزجار خود را اعلام داشته اند.

در چنین وضعیتی بهترین روش برای جلوگیری جذب جوانان به گروهکهای تروریستی تقویت اقدامات در حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی است. به عبارت دیگر باید اقدامات عملیاتی،اطلاعاتی در حد ضرورت انجام گیرد.

بنابراین، علمای اهل سنت و مراکز علمی برادران سنی قادرند به نقش بسزایی در جهت تنویر افکار عمومی ایفا کنند. در حال حاضر ما در جنوب شرق و شمال غرب کشور مدارس علمی زیادی داریم و علمای اهل تسنن در زمینه هوشیاری دادن به مردم نسبت به آفات و لطمات جبران ناپذیر گرایش به گروه های تکفیری فعالیت دارند.

مضاف براینکه نخبگان استانی و محلی می توانند در این مقوله ورود کرده و مانع از تسری نحله های انحرافی در کشور شوند.

آیا میزان استخدام مزدور توسط داعش در ایران با سایر کشورها قابل مقایسه است؟

به هیچ وجه، در طول سالیان گذشته معاندان نظام و انقلاب اسلامی تلاش فرارانی در این زمینه داشته اند. گرایش اتباع اروپایی آفریقایی و آسیای میانه بسیار بیشتر از تمایل اتباع ایرانی برای فعالیت در داعش و سایر گروه های تروریستی بوده و اساسا با معدود افراد ملحق شده ایرانی قابل مقایسه نیست.

فکر می کنید علاوه بر اقدامات پیشگیرانه چه مجموعه عواملی موجب ناکامی گروه های تروریستی از جمله داعش در جذب اتباع ایرانی شده است؟

دلایل مختلفی دارد. با وجود اهل تسنن شافعی مذهب(به لحاظ نزدیکی آنها با شیعیان) در کشور زمینه برای پیوستن افراد به گروه های تکفیری بسیار محدود شده است. بویژه اینکه اقوام کرد در ایران خود را جز تیره های اصلی ایران بشمارآورده و هیچگاه جدا از هموطنان فکر نمی کنند.

اما واقعیت آن است، آنسوی مرزها دشمن مشغول فعالیتهای ضد فرهنگی است و با راه اندازی شبکه های ماهواره ای درصدد جذب عوامل انسانی مد نظر خود هستند . بنابراین اگر کوتاهی از ما مسئولین سر زند احتمال دارد تحت تاثیر آموزه و تعالیم تروریستها قرار گیرند.

با توجه به حضوری که شما در مناطق غربی کشورمان بویژه کردستان در اوایل انقلاب و آن مقاطع حساس داشتید، شناخت و تحلیل شما از مردم این منطقه نسبت به حمایت آنها از نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

بر خلاف برخی تبلیغاتی که بعضا در شبکه های اجتماعی به آن دامن می زنند، با توجه به تجربه حضوری که بنده در مناطق قومیتی کشور از جمله سنندج و پاوه و کلا استان کردستان داشته ام به این نتیجه رسیده ام که اقوام کرد جز تیره های همگرا با سایر اقوام کشور بوده و به هیچ روی واگرایی و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران در قاموس مناطق کردنشین ما نمی گنجد.

برای اثبات این ادعا همین اندازه بدانیم که با وجود فراهم بودن بسترهایی از قبل از انقلاب در کردستان، همچون عضو گیری سازمانی جریانهای دموکرات و کموله و حرکت پر شتاب جبهه استکبار برای استقرار و ساماندهی گروه های ضد انقلاب با هدف تجزیه طلبی و استقلال کردها، حضور خود مردم در صحنه و مبارزه آنها با گروهک های منافق و تروریست مانع از تجزیه یک وجب از خاک این سرزمین گردید.

شاید بارزترین و برجسته ترین نمونه مبارزه کردها با نظام استکبار و عیادی آن شکل گیری سازمان پیشمرگه های کرد مسلمان است که تاکنون برای پاسداری از این مرز بوم شهدای فراوانی تقدیم نظام و این انقلاب کرده است. امروز اگر شاهد امنیت پایدار در قسمت شمال غرب کشور هستیم باید آن را مرهون زحمات نیروهای قومی، محلی همین مناطق باشیم.

به تازگی صحبتهایی از برگزاری همه پرسی و استقلال اقلیم کردستان عراق به گوش می رسد، با توجه به شرایط حساس و سرنوشت ساز عراق چه تحلیلی در این مورد دارید؟

قطعا برگزاری رفراندوم و موضوع جدایی کردها از عراق یک سناریوی آمریکایی است و امکان دارد به سوریه هم تسری پیدا کند. این سناریوی آمریکایی ها بدنبال شکست سناریوی اول آنها طراحی شده است. به این معنی که آمریکا و رژیم صهونیستی در ابتدا به دنبال تغییر وضعیت سیاسی در عراق و تسلط کامل روی عراق یکپارچه بودند که موفق نشدند.

آمریکا پرچمدار حمایت از تروریسم

باز گردیم به صحنه تحولات اخیر در تهران، نقش دیگر کشورها از جمله عربستان سعودی را در حوادث تروریستی تهران و در کل وجود تروریسم چگونه تحلیل می کنید؟

اگر بخواهیم به پشت صحنه مکتب تروریسم نگاه کنیم پرچمدار اصلی این جریان همان کسی است که بیش از همه شعار مبارزه با آن را سر می دهد و آن کسی نیست جز خود آمریکا. آنها مسلمانان را بعنوان مردمی تروریست پرور به دنیا معرفی می کنند در صورتی که بر این باورند با ابزار تروریست می توانند منویات شوم خود را در منطقه پی ریزی کنند.

سه ظلعی داعش، آمریکا – اسراییل – آل سعود

در چنین شرایطی آمریکا با تشکیل یک جبهه سه ضلعی مشتمل بر عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و خود آمریکایی ها در منطقه به شیوه ای سازمان یافته از اقدام تروریستی حمایت می کنند، لذا هرگاه ما شاهد یک اقدام تروریستی در منطقه هستیم تردیدی وجود ندارد که این سه ظلعی شوم در پس پرده وقایع و جنایات قرار دارد.

عنایت داشته باشید دلایل زیادی در حمایت این سه ظلعی از گروه تروریستی داعش وجود دارد. اگر در مقطعی هم علیه داعش اقدام می کنند صرفا در جهت مدیریت این جریان تفسیر می گردد. کما اینکه هر زمان داعش در حلقه محاصره محور مقاومت قرار گرفت، آمریکا با همدستی عربستان و اسراییل مسیرهای امنی برای فرار تروریستها از مهلکه فراهم نموده و با تجهیز دوباره آنها را به صحنه بحران افکنی منطقه بازگردانده اند.

بطور خلاصه عرض می کنم طبق اظهارات فرماندهی محترم کل سپاه پاسداران اطلاعات متقنی وجود دارد که اقدامات اخیر تروریستی در تهران مطالبه آل سعود از داعش بوده چنانکه سفر ترامپ به منطقه و همسویی ریاض و کاخ سفید در اتخاذ مواضع ضد ایرانی و همچنین اعلام حمایت مقامات سعودی از حمله تروریستها به مجلس و حرم مطهر ارتباط آنها با مزدوران داعش را بیش از گذشته بر همگان آشکار می سازد.

البته جزییات بیشتر را باید دستگاه های مسئول به مردم اطلاع رسانی کنند و مطابق آنچه که تا کنون مطرح شده، تروریستهای غائله تهران سابقه حضور در مناطق اشغالی عراق و سوریه بدست داعش را در کارنامه داشته و روشن است با توجه به همکاری هایی که با داعش در جبهه تروریسم دارند، سعودیها نقش مستقیمی در هدایت حملات تروریست پایتخت ایفا کرده اند.

ترقه ای زیر پای مردم ایران

آیا عربستان و بطور کلی حامیان تروریسم با چنین اقداماتی در کشورمان به اهداف خود می رسند و اساسا این قبیل تحرکات کور چه پیامدهایی برای جبهه استکبار به همراه دارد؟

قطعا به اهداف شوم خود نرسیده و به لطف خدا هم نخواهند رسید. این قبیل اقدامات در برابر حرکت عظیم، پر شتاب و روبه جلو مردم ایران به تعبیر مقام معظم رهبری حکم ترقه بازی دارد.

آنها از ابتدای پیروزی انقلاب درصدد بوده اند حرکت مردم انقلابی ما را متوقف کنند، دلیل اینکه رهبری انقلاب اقدام تروریستی داعش در تهران را به ترقه بازی تشبیه می فرمایند این است که این حوادث حتی یک لحظه خللی در حرکت عظیم ملت و نظام اسلامی اسلامی ایران بوجود نمی آرود و خاندان سعودی با چنین اقداماتی توان جبران شکستهای خود در منطقه را نخواهند داشت.

امروز ما در منطقه شاهد بیداری اسلامی امتها هستیم و حکومتهای دودمانی نظیر عربستان سعودی به دلیل عدم برخورداری از پایگاه اجتماعی محکوم به زوال هستند.

آیا حامیان تروریسم و دشمان انقلاب اسلامی با راه اندازی حادثه تروریستی تهران درصدد نوعی انتقام گیری از مردم بخاطر حضور پر شور آنها در انتخابات نبودند؟

علت حوادث اخیر الزاما به موضوع انتخابات بر نمی گردد. همان طور که وزیر محترم اطلاعات هم قبلا اطلاع رسانی کردند، در سالهای گذشته از وقوع بیش از ۱۰۰ اقدام تروریستی در کشور جلوگیری شده و با رصد اطلاعاتی نهادهای امنیتی تروریستها در چند سال گذشته در بحث خرابکاری و برهم زدن نظم و امنیت کشور به حمدالله ناکام مانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 3 =