“وزارت بهداشت افغانستان”: اقدامات موثری در راستای کاهش استفاده از دخانیات انجام دادیم

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد اقدامات این وزارتخانه برای برچیدن دخانیات از این کشور، سبب شده تا افغانستان در بین ۲۴ کشور حوزه شرق مدیترانه سازمان بهداشت جهانی در سال جاری برنده جایزه روز جهانی منع تنباکو سال ۲۰۱۷ شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، وزیر بهداشت افغانستان، نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، اعضای کمیسیون اجرای قانون کنترل تنباکو و دخانیات با هدف جلوگیری از آسیب‌های مالی و جانی، از روز جهانی منع تنباکو با شعار دخانیات یک تهدید برای پیشرفت با برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی در مورد دستاوردها، برنامه‌ها و مشکلات پیش روی اجرای قانون کنترل تنباکو و دخانیات تجلیل کردند.
 
تنباکو یک مسئله جدی برای سلامتی افراد است که حدود نیمی از کاربران خود را به کام مرگ می‌کشاند، از هر ۱۰ تن یک نفر بر اثر استعمال آن جان می‌سپارد.
 
نزدیک به ۶ میلیون تن در هر سال و بیش از ۱۶ هزار تن در روز در جهان به دلیل مصرف تنباکو جان خود را از دست می‌دهند.
 
نظر سنجی که در سال ۲۰۱۰ در این خصوص در افغانستان صورت گرفت نشان می‌دهد که بیش از ۳۵ درصد افراد سالمند از تنباکو استفاده می‌کنند و ۱۶ درصد نوجوانان بین سن ۱۳-۱۵ حداقل یک‌بار تنباکو استعمال کرده‌اند، و نزدیک به ۴۰ درصد کسانیکه اعضای خانواده‌ خود را بر اثر استعمال سیگار از دست می‌دهند از دود آن متضرر می‌شوند.
 
«فدا محمد پیکان» معاون عرضه خدمات درمانی وزارت بهداشت افغانستان، مصرف دخانیات را نه تنها چالش بزرگ برای سلامت مردم دانست بلکه آن را مانعی برای توسعه و پیشرفت افغانستان خواند و گفت: راه‌های مشخصی برای جلوگیری از دخانیات و توسعه پایدار وجود دارد. ما نیاز بیشتر به تلاش‌های مشترک و هماهنگی میان بخش‌ها برای کنترل دخانیات، محافظت مردم افغانستان بخصوص نوجوانان از ضررهای تنباکو و بهبود بخشیدن به اقتصاد ملی این کشور داریم.
 
وی افزود: وزارت بهداشت عمومی افغانستان تلاش‌های زیادی را در راستای کاهش استفاده از دخانیات تاکنون انجام داده است که، تشکیل و فعالیت کمیسیون اجرای قانون کنترل تنباکو و دخانیات، افزایش ۱۰۰ درصدی در تعرفه‌های گمرکی سیگار (از ده افغانی به بیست افغانی)، توسعه دستورالعمل‌هایی برای عاری ساختن دفاتر دولتی و غیر دولتی از دود تنباکو، توسعه دستورالعمل‌هایی برای عاری ساختن رستوران‌ها از دود سیگار و قلیون، توسعه علایم منع استفاده از محصولات تنباکو در اماکن عمومی، وضع محدودیت‌هایی در خصوص تبلیغات محصولات تنباکو در رسانه‌ها اشاره کرد.
 
پیکان خاطرنشان کرد: همچنین توسعه تبلیغات و نصب بیلبوردهایی در سطح کشور برای آگاهی‌دهی در خصوص ضررهای تنباکو، راه‌اندازی کمپین‌ها برای جمع آوری بیش از ۶۰۰ قلیون و صدها کیلو تنباکو از چایخانه‌ها و رستوران‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت افغانستان است.
 
معاون عرضه خدمات درمانی وزارت بهداشت افغانستان تصریح کرد: این اقدامات از حدود یک سال و نیم گذشته صورت گرفته و افغانستان در بین ۲۴ کشور حوزه شرق مدیترانه سازمان بهداشت جهانی در سال جاری برنده جایزه روز جهانی منع تنباکو سال ۲۰۱۷ از طرف این سازمان شده است.
 
«ریچارد پیپرکورن» نماینده سازمان بهداشت جهانی نیز بر حمایت دولت افغانستان در اجرای قانون کنترل دخانیات که در سال ۲۰۱۰ در چارچوب کنوانسیون کنترل تنباکو این سازمان در افغانستان به تصویب رسید تاکید کرد و گفت: برای کنترل همه‌گیری دخانیات کارهای بیشتری باید صورت گیرد.
 
وی افزود: افزودن مالیات بیشتر برای وارد کنندگان دخانیات و اجرای دستورالعمل امحای تجارت غیر قانونی محصولات تنباکو اقدامات اساسی هستند که به عنوان درآمد ناشی از تجارت دخانیات می‌تواند استفاده شود و برای تامین مالی، پوشش درمانی و سایر موارد توسعه‌ای در افغانستان موثر خواهد بود.
 
ریچارد پیپرکورن خاطرنشان کرد: همه‌گیری دخانیات یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامت عمومی در جهان به شمار می‌آید که سالانه حدود ۶ میلیون تن را به کام مرگ می‌کشاند که بیش از ۹۰۰ هزار تن آنان کسانی هستند که با افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند، زندگی می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: کشیدن سیگار تقریبا به هر عضوی از بدن آسیب می‌رساند و باعث بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، تنفسی و عوارض دوران بارداری می‌شود.
 
وزارت بهداشت افغانستان همچنین در نظر دارد تا در آینده موارد ذیل را به منظور جلوگیری بیشتر از استفاده دخانیات در این کشور انجام دهد که عبارتند از راه‌اندازی برنامه جهانی استفاده از تنباکو در میان نوجوانان در ۲۷ مدرسه شهر کابل با همکاری وزارت آموزش و پرورش افغانستان، راه‌اندازی همه پرسی جهانی استفاده از تنباکو در میان سالمندان.
 
همچنین برنامه آموزشی برای ۱۰۰ تن از افسران حوزه‌های امنیتی ۱۷ گانه در شهر کابل برای اجرای برنامه‌های کنترل تنباکو، راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی برای ۷۵ تن از مدیران و معلمان کابل، تمدید نظارت‌های شبانه رستوران‌های کابل، برنامه آگاهی‌دهی برای ۳۰۰ تن از وکلا جهت همکاری و بسیج شدن آنها برای تقویت اجرای قانون کنترل تنباکو و دخانیات و عاری ساختن ۳ ناحیه شهر کابل و پارک‌ها از دود سیگار و قلیون از دیگر اقدامات وزارت بهداشت افغانستان است.
 
/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =