وقتی قوانین جهانی هم برای فدراسیون دوومیدانی بی‌اهمیت است

در ادامه حواشی ادامه‌دار فدراسیون دوومیدانی عدم رعایت قوانین فدراسیون جهانی هم به آن اضافه شد اما هیچ کدام از مسئولان این مسئله را قبول ندارند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، هفته گذشته همراه با برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی دوومیدانی جهت اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی هند مسابقات ورودی جهانی نوجوانان هم برگزار شد که کسب این سهمیه در ماده دهگانه توسط رضا کفایتی نوجوان مستعد کشورمان حواشی زیادی ایجاد کرد.

طبق قوانین این ماده ورزشکار باید در دو روز در ۱۰ ماده شرکت کند و در پایان براساس امتیاز ۱۰ ماده رتبه ورزشکاران تعیین می‌شود. از طرفی باید برای هر شرکت‌کننده بین زمان پایان ماده قبلی و شروع ماده بعدی ۳۰ دقیقه فاصله وجود داشته باشد و میان آخرین ماده در اولین روز و شروع اولین ماده در دومین روز حداقل ۱۰ ساعت فاصله باشد، نکته جالب این است که بین مواد صبح و بعد از ظهر ۸ ساعت اختلاف بوده و کفایتی زمان طولانی‌تری استراحت کرده است.

یکی از مسائل دیگر این است که در ماه رمضان قبل از ساعت افطار مسابقه‌ای آن هم رسمی برگزار نمی‌شود اما فدراسیون دوومیدانی گویا خلاف قوانین عمل کرده است. همچنین بر اساس قوانین با حضور کمتر از سه شرکت کننده رکوردگیری انجام نمی‌شود اما طبق شنیده‌ها رضا کفایتی تنها ورزشکار حاضر در این رقابت بوده است. از دیگر اشکالات وارد شده در ثبت کسب این سهمیه قضاوت داوران را می‌توان عنوان کرد که شنیده‌ها حاکی از آن است که در ماده پرش با نیزه از داورانی استفاده شده که هیچ‌گونه سابقه‌ای در این عرصه ندارند.

فقط کفایتی برای ما مهم بود

عباس فتحی، مسئول کمیته مسابقات فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان در این خصوص اظهار داشت: در مورد برگزاری مسابقه رسمی قبل از افطار باید بگویم که به خاطر نیازی که وجود داشته و کمبود زمان برای انتخابی، هیچ راه حلی نبود و ما مجبور شدیم مسابقه را برگزار کنیم.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود کفایتی تنها شرکت کننده این مسابقه بوده گفت: نه اینطور نیست. در تمام مواد همتای خودش را داشته و کمتر از سه نفر نبوده‌اند.

فتحی در پاسخ به این سوال که کدام ورزشکاران غیر از رضا کفایتی حضور داشتند تصریح کرد: نمی‌دانم، فقط کفایتی برای ما مهم بود، این ورزشکار که رکوددار است به سختی سهمیه را کسب کرد چه برسد به دیگران، به هرحال به اسم نمی‌توانم عنوان کنم من فقط کفایتی را می‌شناختم.

مسئول کمیته مسابقات فدراسیون دوومیدانی در خصوص اینکه رکوردگیری رضا کفایتی با ورزشکاران بزرگسالان در مسابقات انتخابی تیم ملی انجام شده است عنوان کرد: زمانی که برای دهگانه برنامه‌ریزی کردیم یک سری مواد مشترک بود به خاطر همین کفایتی هم با بزرگسالان همراه بود، عدم سنخیت زمانی به وجود می‌آید که ابزار یکی نیست اما وقتی ماده‌ها مشترک بوده پس ایرادی ندارد.

فتحی در پایان درباره اینکه گفته می‌شود محمد ترابی سرداور ماده پرش‌ها در رکوردگیری حضور نداشته و از داوران بدون سابقه استفاده شده، اظهار داشت: در ایران مگر فقط یک داور ماده پرش وجود دارد؟ ما ترابی را دعوت نکردیم و حتما احتیاج به دعوت او نبوده است، تمام داورانی که حضور داشتند زیر نظر فدراسیون بودند و مشکلی نیست.

داور قضاوت‌کننده هیچ سابقه‌ای نداشت

محمد ترابی، سر داور ماده پرش‌ها درگفت‌و‌گو با خبرنگار میزان درخصوص صحبت‌های عباس فتحی اظهار داشت: با توجه به اینکه من سرداور پرش‌ها هستم در تمامی مسابقات حتی شهرستان هم حضور دارم اما برای رکوردگیری جهت کسب سهمیه جهانی نوجوانان از من دعوت نشد که حتما فدراسیون سیاستش این بوده که به هیئت تهران سپرده بشود.

وی در پایان تصریح کرد: کسی را به عنوان داور انتخاب کرده‌اند که سابقه دوومیدانی ندارد و حتی کارت داوری هم ندارد، آنهم در مسابقه مهم ورودی جهانی، نمی‌دانم چرا دعوت نشدم و مسئول کمیته مسابقات گفته مگر فقط ترابی داور است؟ حتما سیاست‌های خاص خودش را درنظر گرفته است. از طرفی شنیده‌ام که رضا کفایتی بین مواد سوم و چهارم هشت ساعت استراحت کرده در حقیقت برای این ورزشکار شرایط ایده‌آل درست کرده‌اند در صورتی که نباید در این شرایط ورودی ثبت کرد.

به کجا چنین شتابان

به نظر می‌رسد فدراسیون دوومیدانی به عنوان مرجع اصلی این رشته در ایران با سرپیچی از قوانین از اعتماد فدراسیون بین‌المللی سو استفاده کرده و مشخص نیست برای رسیدن به چه هدفی از قوانینی که برای تمام فدراسیون‌های دنیا یکسان و لازم الاجرا است سرباز می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 4 =