نتایج گذشته درخشان بود/ کفگیر دوومیدانی ته دیگ نخورده است/ اشکالات مدیریت خودمان را ببینیم و گذشته را محکوم نکنیم

رئیس پیشین فدراسیون دوومیدانی گفت: نتایج دوومیدانی در گذشته کاملا روشن و درخشان بود.

افشین داوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، در مورد شرایط این روزهایش اظهار داشت: در حال حاضر در وزارت ورزش به عنوان کارشناس ورزش فعالیت می‌کنم و در خدمت جامعه ورزش هستم.

بسیاری از ملی‌پوشان نوجوانان کنونی محصول زمان مدیریت ما هستند

وی در خصوص صحبت‌های اخیر مجید کیهانی تصریح کرد: مجید کیهانی اشاره کرده بود که فدراسیون‌های گذشته در باد چند ورزشکار خوابیده بودند که غیرمنصفانه پردازش کرده بود، بنابراین به زمان خودم اشاره می‌کنم تا همه مقایسه کنند. کیهانی گفته کفگیر دوومیدانی ته دیگ خورده یعنی در گذشته هیچ اتفاقی رخ نداده و الان دچار چالش شده‌ایم و نیروی ورزشکار نداریم. اگر به سال ۹۰ که من رئیس فدراسیون بودم برگردیم، در همان سال یک ارزیابی انجام دادیم و دیدیم که فدراسیون آسیایی و مسابقات آسیایی شرایط خوبی به‌خصوص در بخش بانوان برای کسب مدال دارد و موضوع دیگر اینکه تماشاگر هم نداشتیم به این فکر افتادیم که نیروی ورزشکار و تماشاگر را افزایش بدهیم، به‌همین خاطر به این فکر افتادیم که مدارس دوومیدانی تاسیس کنیم که افراد تحصیل کرده وارد آن بشوند که این افراد هم باعث کشف استعداد بشوند و هم برای دوومیدانی درآمدزایی ایجاد شود.  وی ادامه داد: طبق همان مصوبه را از وزارت ورزش گرفتیم و ۶۴ مدرسه در سال ۹۱ تاسیس شد، ما در همان سال نفراتی مانند پورخلخال، آرانی، مریم محبی، جهان‌تیغ، دستاربندان و در کل سنین ۱۰ تا ۱۴ سال را به مدارس آوردیم. البته تعداد خیلی بیشتر از اینها بود و من فقط چند نفر را نام بردم. برای این نفرات مربی تعیین شد، حقوق و مزایای مربی‌ها داده شد و ورزشکاران هرماه مسابقه می‌رفتند تا اینکه در سال ۹۳ به یک رکورد قابل قبول رسیدند. بنابراین بسیاری از نوجوانان و جوانان الان محصول زمان مدیریت ما هستند. از طرفی ۳۴ ورزشکار دیگر هم در زمان من کشف شدند تا اینکه اسفند ۹۳ مدیریت من به اتمام رسید بنابراین کفگیر دوومیدانی ته دیگ نخورده و بالغ بر ۲۰ نفر از آنها مدال آسیایی دارند.

کدام از مربی‌ها از شرایط فدراسیون استفاده می‌کنند؟

وی افزود: در همان مقطع ما رمضان‌زاده را داشتیم که مربی حسن تفتیان بود، بیژن شادمهر مربی محمدرضا وظیفه‌دوست و آریان زرکانی، احمدپور مربی رضا قاسمی و فرزانه فصیحی، عباس صمیمی مربی برادران صممیمی، جواد خسرو شیری مربی سپیده توکلی و پیمان رجبی مربی لیلا رجبی، در حاضر حاضر چند نفر از اینها در خدمت فدراسیون هستند و از شرایط فدراسیون استفاده‌ می‌کنند. اینها مربی‌های قهرمان‌های ما بودند پس نمی‌توانیم از گذشته ایراد بگیریم.

مقایسه نتایج گذشته و کنونی

داوری با اشاره به نتایج گذشته و کنونی افزود: در دوره گذشته مسابقات کشورهای اسلامی، ملی‌پوشان ما توانستند ۶ مدال طلا، یک نقره و سه برنز کسب کنند که سه مدال طلا را بانوان به دست آوردند دو طلا مریم طوسی و یک طلا لیلا رجبی، در مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا در بهمن ۹۲ دو طلا، یک نقره و یک برنز به دست آوردیم. اردیبهشت ۹۲ قهرمانی نوجوانان آسیا دو مدال طلا، یک نقره و پنج برنز کسب کردیم که هشت مدال در آسیا تعداد کمی نیست. آن وقت در این دوره در سال ۹۵ سه مدال گرفتند که دو ورزشکار دوپینگی بودند.  رئیس پیشین فدراسیون دوومیدانی خاطرنشان کرد: در مورد المپیک هم باید بگویم در مقطع زمانی مدیریت من توسط شیر بچه‌های دوومیدانی ۱۰ سهمیه کسب شد و اینکه می‌گویند ملی‌پوشان پیر شده‌اند اصلا اینطور نیست. حدادی که بهترین ورزشکار دوومیدانی است فقط ۳۲ سال دارد و ظرفیت پرتاب دیسک تا چهل سالگی است و بقیه بچه‌ها هم یا در مرز ۳۰ سالگی هستند و یا ۲۹ سال سن دارند و همان‌هایی هستند که بهترین رکورد‌ها را در سال ۹۱ کسب کردند و در طول تاریخ اولین مدال را در المپیک به دست آوردند. احسان حدادی ظرفیت‌های قابل قبولی دارد در پرتاب‌ها هم جوان داریم هم باتجربه نمی‌توانیم بگوییم پیر باید بگوییم باتجربه که اتفاقا این ورزشکارا الگوی جوانتر‌ها هستند. پس نیرو به اندازه کافی داریم و باید از این نفرات به خوبی استفاده کرد و قدرشان را دانست.

ورودی جهانی کسب نکنیم از چشم فدراسیون جهانی و آسیایی می‌افتیم

وی در خصوص اهمیت کسب ورودی جهانی در رده بزرگسالان تصریح کرد: ما  در تیر ۹۲ هشت ورودی جهانی کسب کردیم تا اینکه من اسفند ۹۳ ریاستم تمام شد و تیر ۹۴ هم هشت ورودی جهانی به‌دست آوردیم، مگر می‌شود در عرض دو سال تمام داشته‌های دوومیدانی تمام شود. الان در رده بزرگسالان ورودی جهانی نداریم، نباید در مدت یک سال و نیم انفجار رخ دهد. بهتر است به‌جای اینکه گذشته رو مورد غضب قرار بدهیم به مدیریت خودمان نگاهی بندازیم که حتما اشکالاتی داشته است.  وی افزود: این ورزشکاران مستعد در اختیارمان هستند و چند فدراسیون زحمت کشیده‌اند، بنابراین باید حمایتشان کنیم، مگر ما در آن زمان چه کردیم که ورزشکاران سازماندهی شدند و انگیزه پیدا کردند؟ یک ماه به ورودی جهانی مانده و تیر باید اعزام شوند اما هیچ ورزشکاری وروی کسب نکرده در صورتی که بزرگسالان ما فقط انگیزه می‌خواستند. اگر ورودی جهانی نگیریم از چشم فدراسیون جهانی و آسیایی خواهیم افتاد که الان این اتفاق دارد رخ می‌دهد، بعد مدام گذشته را محکوم می‌کنیم. نه‌ تنها من بلکه فدراسیون‌های گذشته هم روند خیلی خوبی داشتند.

دوومیدانی نیاز به حمایت دارد نه تعیین مقصر

داوری در ادامه تاکید کرد: دوومیدانی نیاز به حمایت، توجه و پشتیبانی دارد و نیازی نیست که مقصر تعیین کنیم، من چند بار هم به مجید کیهانی گفتم وقتی صحبتی می‌شود انقدر با گذشته مقایسه نکند، هرکسی زحمت خودش را کشیده و وقتی نتایج گذشته را نگاه می‌کنیم درخشان بوده و زمین تا آسمان با الان تفاوت دارد.

حقوق ماهیانه در گذشته انگیزه ورزشکاران را بالا برده بود

رئیس پیشین فدراسیون دوومیدانی در پایان خاطرنشان کرد: لیگ دوومیدانی پویایی لازم را از نظر درآمد برای ورزشکار ندارد و منابع خوبی را به‌دست نمی‌آورند البته تنها مربوط به این زمان نیست. برای تامین مخارج ورزشکاران ما آمدیم اساس نامه‌ای تعیین کردیم و مصوبه آن را هم گرفتیم که برای ده نفر اول کشور و آسیا مبلغی را در نظر گرفتیم و اگر رکورد هم جابه‌جا می‌شد باز هم مبلغی به آن اضافه می‌شد که طبق جمع‌بندی، ورزشکاران از ۸۰۰ هزار تا ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان ماهیانه حقوق داشتند، هرکس که آمادگی خودش را حفظ می‌کرد ماهیانه حقوقش پرداخت می‌شد و در غیر این صورت رقم حق‌الزحمه‌اش کاهش پیدا می‌کرد. بنابراین این مسئله انگیزه‌ای برای ورزشکاران شد چون هیچکس دوست نداشت از حقوقش کم شود و همیشه خودش را در نمودار رشد قرار می‌داد و در صورت افت سریع خودش را جمع‌و‌جور می‌کرد تا پیشرفت کند به خاطر همین مسائل بود که در این چند سال اتفاقات خوبی برای ورزشکاران افتاد اما الان انگیزه‌ها پایین آمده و این موضوع منجر می‌شود که گذشته را محکوم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =