سیگنال مثبت تصمیم «اف‌ای‌تی‌اف» به کشورهای خارجی

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گزارشی، نوشت: در سال‌های اخیر بخصوص پس از اجرایی شدن برجام فضای بین‌المللی که تا آن زمان در قالب سلاحی علیه ایران عمل می‌کرد، به نفع ایران تغییر کرده است.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: درکنار تمام تغییراتی که درنگاه دولت‌های خارجی و شرکت‌های بین‌المللی به ایران رخ داده است، گروه اقدام ویژه مالی موسوم به FATF پس از سال‌ها و برای نخستین بار در خرداد ماه سال گذشته برای مدت یکسال نام ایران را از فهرست سیاه خود خارج کرد تا دراین فاصله نهادهای ایرانی بخشی از دستورالعمل‌هایی که حالا برای ۱۹۸ کشور عضو این سازمان بین‌المللی به قاعده تبدیل شده است را اجرا کند که این تعلیق تا روز جمعه گذشته نیز پابرجا بود.

اعضای گروه اقدام مالی پس از یکسال ٢١ تا ٢٣ ژوئن ٢٠١٧ (۲۸ خرداد تا ۲ تیر ۹۶) در والنسیای اسپانیا بررسی میزان پایبندی ایران به دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را در نشست سالانه این نهاد دردستور کار قرار دادند. نشستی که با وجود تمام لابی‌ها و فشارهای اعمال شده از سوی برخی کشورهای عربی و امریکا یکبار دیگر به نفع ایران رأی داد و دوباره اقدامات تنبیهی علیه ایران را تعلیق کرد.

اما این بار فضای نشست نسبت به دوره‌های قبل تغییر فاحشی داشت و اکثر اعضای این نهاد جهانی به اقدامات ایران برای رفع برخی از کاستی‌ها در زمینه اجرای دستورالعمل‌ها رأی مثبت دادند.

گرچه رأی اخیر FATF از نگاه برخی از رسانه‌های داخلی دستاورد خاصی برای ایران به همراه نخواهد داشت، ولی از آنجا که درکنار تحریم‌های چند لایه بین‌المللی علیه ایران که از اواخر سال ۱۳۹۴ لغو شد؛ فهرست سیاه FATF بزرگترین مانع برسر راه ادغام ایران در بانکداری جهانی است، به طور قطع تمدید نامحدود اقدامات تنبیهی این نهاد علیه ایران که یکی از ملاک‌های اصلی برای دولت‌ها و شرکت‌های خارجی در برقراری روابط اقتصادی و بانکی است، می‌تواند گره گشای بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی اقتصاد ایران باشد.

درهمین زمینه مرکز اطلاعات مالی و دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی طی بیانیه‌ای به تشریح مواضع کشورمان در قبال اجلاس اخیر گروه اقدام مالی(FATF) پرداخت. در این بیانیه اعلام شد: تعاملات جدی با گروه اقدام مالی (FATF) در جهت بیان توفیقات و اقدامات عملی صورت‌گرفته، موجب شد در نشست دوره‌ای سال گذشته، فراخوان کشورهای عضو به اتخاذ اقدامات مقابله‌ای در برابر نظام پولی و مالی ایران به مدت یکسال به حالت تعلیق درآید.

**علامت مثبت بیانیه FATF به اقتصاد جهانی
مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص بیانیه اخیر FATF گفت: مهم‌ترین حسن این بیانیه این است که هیچ محدودیت زمانی برای تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران قید نشده است که این خود نشان از این دارد که میان اکثریت جامعه جهانی و ایران یک اعتماد متقابل ایجاد شده است و این علامت بسیار خوبی است.

حسین یعقوبی افزود: در سال‌های اخیر اروپایی‌ها تلاش بسیاری برای عادی‌سازی روابط با ایران کردند که در نشست اخیر FATF هم این موضوع به روشنی نمایان بود.

وی درخصوص اعلام رضایت امریکا از بیانیه اخیر FATF افزود: دولت ترامپ تلاش زیادی کرد تا ایران به جمع کشورهای همکار گروه اقدام مالی اضافه نشود ولی فشار اکثریت اعضا باعث شد تا تعلیق ایران برای مدت نامحدودی تمدید شود. به گفته وی با توجه به اقدامات مثبت ایران در زمینه مبارزه با پولشویی امکان ورود ایران به جمع کشورهای همکار FATF وجود دارد.

با بیانیه تازه گروه اقدام مالی به نظر می‌رسد ضمن خنثی شدن اقدامات برخی از کشورها برای خدشه وارد کردن به چهره بین‌المللی ایران زمینه و بسترهای همکاری اقتصادی کشورهای خارجی بخصوص اروپایی‌ها با ایران بیش از پیش فراهم شد.

**توسعه روابط بانکی با اروپا سرعت گرفت
ماحصل برجام برای ایران ایجاد روابط بانکی است که هر روزه در حال گسترش است. درحالی که در سال‌های تحریم روابط کارگزاری ایران با بانک‌های خارجی به حداقل ممکن رسیده بود ولی در سال‌های پسابرجام گام‌های بزرگی دراین زمینه برداشته شد هرچند که هنوز در برقراری رابطه با بانک‌های تراز اول جهان موانعی وجود دارد.

دراین ارتباط مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به گسترش روابط بانکی بخصوص با کشورهای اروپایی اعلام کرد: بانک مرکزی در روزهای اخیر درحال رایزنی با بانک‌های آلمان و اتریش است. وی توضیح داد: بانک‌های این دو کشور برای توسعه روابط خود با ایران اظهار تمایل کرده‌اند و گام‌هایی نیز دراین خصوص برداشته شده است.

*منبع: روزنامه ایران، ۱۳۹۶.۴.۷
**گروه اطلاع رسانی**۲۰۵۹**۹۱۳۱**انتشار دهنده: شهربانو جمعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 13 =