حقوق بشر غربی؛ سیاست یک بام دو هوا

بدون شک بیش از آنکه غربی ها دلسوز حقوق بشر در سایر کشورها باشند نگران منافع مالی و اقتصادی خود هستند و یکی از راه های کسب منافع آنها حربه حقوق بشر است.

یکی از موضوعات قابل مناقشه از شکل گیری جمهوری اسلامی تا کنون با غرب موضوع حقوق بشر است بطوریکه در همه دوران ها به بهانه های مختلف به دنبال آن بوده اند تا نظام اسلامی را به رعایت نکردن حقوق بشری متهم کنند و در این میان با ابزار تحریم مجازات هایی را در قبال ملت ایران اعمال کرده اند .

از همین روی شاهد هستیم  غرب همه تلاش خود را در پیش گرفته است تا به بهانه دفاع از حقوق بشر در ایران انقلاب اسلامی را تحت مدیریت خود قرار گیرد. به همین خاطر شاهد تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در چندین دوره و همچنین مطرح شدن گفت‌وگوهای انتقادی بین ایران و کشورهای اتحادیه اروپا در دهه ۹۰ میلادی که باز هم با اقدام خود کشورهای اروپایی ناتمام ماند شکل می گیرد و اینها تنها گوشه‌ای از اقدامات فوق است .

این در حالی است که غرب خود پرونده سنگینی در موضوع حقوق بشر چه در داخل اروپا و چه در سراسر جهان به ویژه منطقه خاورمیانه دارد و به نظر می رسد غرب حقوق بشر را بهانه ای قرار داده است تا تحت عنوان زیبا و مظلوم دفاع از حقوق بشر و مبانی جامعه مدنی سیاست های سلطه طلبانه خود را به انجام برساند .

گذری کوتاه بر رویه ی غربی ها پیرامون بحث حقوق بشر در ایران، به سادگی گویای این موضوع است که اولویت نخست آنان در این خصوص همیشه بحث آزادی بیان بوده است. تاکید مداوم در بیانیه های سیاسی و اظهار نظرات مقامات غربی به خوبی گویای این موضوع است که این آنان همچنان بحث “آزادی بیان” را به عنوان نخستین چالش حقوق بشری دانسته و پیوسته آن را مطرح می نمایند. البته مواردی چون حقوق زنان، آزادی های اجتماعی و حق تشکل در مقوله های بعدی قرار دارند. جالب این که غربی ها از ذکر مواردی چون ” آزادی دگرباشان (همجنس گرایان) نیز در این خصوص ابایی نداشته و همچنان در گزارشاتی از ایران، عربستان، عراق و مصر بر این موضوع تاکیدات فراوان دارند. که آخری با وجود بحث های مربوط به نسبیت فرهنگی و اصول و احساسات پر رنگ مذهبی در این کشورها همچنان مطرح نظر است.

از سوی دیگر علل تبعیض ها و گزینش های سیاسی غرب در نگاه به مقوله حقوق بشر در خاورمیانه با وجود نگارش کتاب پایان تاریخ توسط فوکویاما دانشمند آمریکایی،و معرفی لیبرال دموکراسی به عنوان هدف آن، به نظر می رسد که در بینش سیاسی و دیپلماتیک غرب هنوز گرایش به عصر ایدئولوژی سازی به نحو فراوانی وجود دارد. حقوق بشر امروز در بیان و عمل غربی ها به یک جهان بینی تبدیل شده و تعصب و جمود فکری، قسم جدایی ناپذیر آن است.

جالب است که یکی از مفاهیمی که از سوی غرب مورد تجاوز واقع شده است مسئله حقوق بشر و رفتارهای دوگانه آنها در قبال این موضوع است.  برای پی بردن به این نکته لازم است تا رفتارهای غربی ها را تحت عنوان حقوق بشر مورد بررسی قرار گیرد .

بارز ترین نقض حقوق بشر از سوی غرب، اشغال و آواره کردن ملت فلسطین است. پس از تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در سال ۱۹۴۸،  مردم فلسطین از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و شهروندی خود محرومند و به یقین می توان گفت که از همان سال‌ها حقوق بشر از این سرزمین رخت بر بسته و اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی به پایداری این وضع در سرزمین‌های اشغالی دامن زده است.
از موارد دیگر نقض حقوق بشر توسط آمریکا، حمله به عراق به بهانه  نقض حقوق بشر از سوی دولت صدام است اما در ادامه، رفتارهای جنایتکارانه خود در عراق را گسترش دموکراسی و دفاع از حقوق بشر معرفی می کنند. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در همان سال های ابتدای اشغال عراق گزارشی از نقض حقوق بشر در ۱۶۰ کشور جهان منتشر کرد اما اشاره‌ای به نقض این حقوق از سوی خود نداشت.

این در حالی است که روزنامه گاردین در ۱۷ فوریه ۲۰۰۶ گزارش داد که شبکه تلویزیونی اس بی اس تی وی استرالیا در ۱۵ فوریه ۲۰۰۶ بیش از ۱۰ تصویر و کلیپ ویدئویی از زندان ابوغریب پخش کرده است که تصاویز مزبور شامل بریدن گلوی یک مرد، بازوی سوخته با زخم‌های ناشی از گلوله‌های انفجاری، اتاق بازجویی خون آلود و یک مرد بیهوش آغشته به مدفوع خود بوده است. بخش تحقیقات جنایی ارتش آمریکا ۱۳۲۵ عکس و ۹۳ کلیپ ویدئویی از سوء استفاده احتمالی از بازداشت شدگان و ۵۴۶ عکس از مرگ مشکوک بازداشت شدگان عراقی را جمع آوری کرده که تمامی آنها بین ۱۸ اکتبر و ۳۰ دسامبر ضبط شده است. 

همچنین روزنامه ایندیپندنت انگلیس در هفت اوت ۲۰۰۶ گزارش داد که چهار سرباز آمریکایی در ۱۲ مارس ۲۰۰۶ به یک دختر ۱۴ ساله به نام ابیر قاسم الجنبی تجاوز کرده و سپس والدین و خواهر پنج ساله و خودش را کشته‌اند. 

این ها مختصری از جنایت های است که غرب به نام دفاع از حقوق بشر در منطقه خاورمیانه انجام داده است و به نظر می رسد سیاست یک بام دو هوای غرب نسبت به مسئله حقوق بشر زمانی اسفناک تر می شود که گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق روزانه مردم بیگناه را سلاخی می کنند و کشورهای غربی چشم خود را بر این مسایل می بندند

و مضحک تر چشم پوشی غرب بر نقض مشهود حقوق بشر توسط عربستان است. یکی از مهم ترین ابعاد نقض حقوق بشر از سوی عربستان در سال های اخیر را می تواند تجاوز ناجوانمردانه این کشور به یمن دانست که با واکنش برخی سازمان های حقوق بشری مواجه شده است. جنگ‌افروزان با تکیه بر پیشرفته‌ترین سلاح‌های غربی، تقریباً تمام زیرساخت‌های اقتصادی و مراکز مهم تجاری، فرهنگی، بیمارستان‌ها، مدارس و حتی سیلوهای گندم و آذوقه مردم فقیرترین کشور عربی همسایه خود را ویران کردند و در حملات بی‌وقفه خود به مناطق مسکونی هم، هزاران یمنی بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند و میلیون‌ها نفر را آواره کردند. آنچه می خوانید گزارشی آماری است که مرکز غیرنظامی رصد و ثبت جنایات متجاوزان یمن در یک سالگی جنگ یمن آماده کرده است، این گزارش به آمار کامل قربانیان و زیان‌های ناشی از تجاوز رژیم سعودی به یمن طی سال اول جنگ می پردازد.

در همین ارتباط مکاتبات هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و مشاورش، افشا کننده ابعاد تازه‌ای از کشتار تظاهرکنندگان بحرینی توسط نظامیان آل‌سعود است. نامه‌های رد و بدل شده میان کلینتون وزیر خارجه سابق و مشاورش که توسط ویکیلیکس افشا شد، بار دیگر واقعیت نقش عربستان در سرکوب انتفاضه بحرین و قتل تظاهرکنندگان مخالف نظام آل خلیفه را در محافل بین المللی مطرح کرد.

گرچه مؤسسات حقوق بشری بین‌المللی گزارش‌های متعددی در مورد نقض گسترده  حقوق بشر در عربستان منتشر می‌کنند، اما کشورهای جهان و مؤسسات بین‌المللی هیچ اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از این اقدامات و اعمال فشار و تحریم عربستان برای توقف این جنایت‌ها در دستور کار قرار نداده است.

با وجود نگرانی‌های ابراز شده از سوی مؤسسات حقوق بشر، عربستان در سال ۲۰۱۳ برای یک دوره سه ساله به عضویت شورای حقوق بشر انتخاب شد. انتخاب عربستان به عضویت این شورا مبین این واقعیت است که وضعیت بغرنج حقوق بشر در عربستان مورد حمایت کشورهای قدرتمند غربی قرار دارد. آنها در جهت استمرار  حاکمیت آل سعود در عربستان  تمایلی به توقف این روند ندارند.

آنچه در بالاذکر شد حاکی از نگاه گزینشی و منفعت طلبانه غرب به مقوله حقوق بشر است و و آنها حقوق بشر را به خوب و بد تعریف کرده اند و سیاست یک بام و دو هوا را ملاک کار خویش قرارداده اند .

بدون شک بیش از آنکه غربی ها دلسوز حقوق بشر در سایر کشورها باشند نگران منافع مالی و اقتصادی خود هستند و یکی از راه های کسب منافع آنها حربه حقوق بشر است تا با شعارهای خوش رنگ و لعاب، کشورهای هدف خود از جمله جمهوری اسلامی را که حاضر نیست سر تسلیم در مقابل انها فرو بیاورد با ابزارهایی از جنس تحریم، تحت لوای حقوق بشر در فشار قراردهند تا بتوانند ملت ایران و انقلاب اسلامی را در مقابل خود تسلیم کنند .

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =