جادوی گردشگری برای حل معضل اشتغال

دو هفته نامه فرهنگی – اقتصادی گیلان در شماره ۶۶ ، مطلبی در قسمت یادداشت با عنوان جادوی گردشگری برای حل معضل اشتغال به قلم معصومه نیک کار در ارتباط با پتانسیل ها و ظرفیت های بخش گردشگری استان برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی و ضرورت بهره گیری درست و اصولی از آنها منتشر کرده است.

بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان و در نتیجه، افزایش نرخ رشد سالانه تولید ناخالص ملی و همچنین صادرات، خدمات و تجارت جهانی داشته و سهم گردشگران بین ‌المللی در فعالیت اقتصادی جهان نیز به طور مداوم بالا رفته است.
یکی از اثرات مهم اقتصادی این صنعت رشد سریع اشتغال زایی می ‌باشد که در توسعه و گسترش فرصت ‌های شغلی برای اقشار مختلف جامعه موثر بوده است.
از آنجا که این صنعت به سرمایه گذاری سنگین اولیه نیاز ندارد، بنابراین با توجه بیشتر به آن می توان چرخ اقتصادی کشورها را به خوبی به گردش در آورد. چه اینکه از لحاظ اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می شود.
ایران به عنوان کشوری که از یکسو دارای پتانسیل ها و توانمندی های فراوان در عرصه شاخه های گوناگون گردشگری است و از سوی دیگر کشوری است دارای جمعیت جوان که نرخ بیکاری نسبتا بالایی دارد، می تواند با برنامه ریزی درست با استفاده از جادوی گردشگری، بر معضل بیکاری خود فائق آید.
با توجه به این نکته که اقتصاد کشورمان تلاش دارد خود را از یوغ تک محصولی بودن در آورد، به نظر می آید سرمایه گذاری و توجه بیشتر به صنعت گردشگری می تواند کمک شایانی در این راه بنماید.
برای ورود هر گردشگر در کشورها مولفه هایی چون امنیت، ارایه خدمات بهینه، میراث غنی فرهنگی و تاریخی، جاذبه های طبیعی، دریا و دریاچه ها و تنوع آب و هوا مورد نیاز است که با فقدان هر یک از این موارد ورود گردشگر با مشکل مواجه می شود.
کویرنوردی، آب درمانی، غارنوردی، کوهنوردی، شکار، ماهیگیری، اسکی روی ماسه، گردشگری روستایی، ورزش های آبی، دیدن چشم اندازهای طبیعی مانند آبشار، رودخانه از بخش های اکوتوریسم هستند. اکوتوریست ها غالبا با گرایش زیست محیطی همراهند و می توانند در پالایش و حفاظت از محیط زیست و گسترش فرهنگ زیست محیطی بین مردم جوامع نقش موثری ایفا کنند.
اکوتوریسم تنها شاخه ای از گردشگری است که به مشارکت جوامع محلی نیاز اساسی دارد چرا که بهترین و توانمندترین راهنمایان تورهای گردشگری طبیعی کسی نیست جز بومیان ساکن این مناطق که به راحتی می توانند هدایت چنین تورهای تخصصی را برعهده گیرند و همین مسئله در کاهش مهاجرت های بی رویه روستاییان به کلانشهرها نیز نقش اساسی ایفا می کند.
استان گیلان در شمال ایران و در محدوده ۳۶ درجه و ۳۴ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی از نصف النهار قرار گرفته است به طوری که از شمال با دریای خزر و جمهوری آذربایجان، از غرب با استان اردبیل، از جنوب با استان های قزوین و زنجان و از شرق با استان مازندران همجوار است.
عوامل متعددی مانند آب و هوای مساعد، خاک رطوبتی و حاصلخیز، گسترش راه های ارتباطی و دارابودن بیش از ۷۰ منطقه نمونه گردشگری، جلگه، دشت و کوه ها و مناظر بکر طبیعی گیلان را به قطب بی رقیب اکوتوریسم در ایران تبدیل کرده است.
سواحل دریای خزر از جمله زیباترین و جذاب ‌ترین مناطق اکوتوریسم ایران محسوب می‌ شود و تنها در حوزه گیلان این ساحل دست نخورده و بکر است و رشته کوه ‌های تالش در گیلان با اتصال به دشت توان رقابت با گردشگری کوهستان مناطق مطرح دنیا را دارند.
همچنین گیلان مملو از روستاهای نمونه گردشگری طبیعی برای جذب اکوتوریسم است. در واقع این استان تمامی مزیت‌ ها برای تبدیل ‌شدن به قطب اکوتوریسم و توانایی میلیون ‌ها دلار ارزآوری برای کشور را دارد.
ویژگی گردشگری کارآفرینی، اشتغال سریع و درآمد زیاد است صنعتی که ظرفیت و پتانسیل آن به وفور در ایران به ویژه در گیلان ما یافت می شود اما هنوز از این فرصت ها برای رشد اقتصادی کشور استفاده نشده است. همچنین اشتغال، درآمد و تفریح از نیازهای اساسی بشر است و همه اینها در گردشگری وجود دارد و این صنعت ظرفیت پاسخگویی همه اینها می باشد.
۷۲۹۴/۲۰۰۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 7 =