مشکلات نخبگان و کاستن از مهاجرت آنان را با تدبیر می توان حل کرد

شیراز- ایرنا- قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به درگذشت مریم میرزاخانی نخبه ریاضی گفت:‌ مشکلات حوزه نخبگان و زنان با درایت مسئولان و با همت جمعی همه بزرگان و نخبگان و دلسوزان واقعی کشورتا حد زیادی قابل حل است و می تواند منجر به کاهش مهاجرت این نخبگان شود.

دکتر علی اکبر صفوی روز یکشنبه در یادداشتی که نسخه ای از آن را در اختیار ایرنا قرار داد، افزود: مشکلات موجود در کشور در حوزه نخبگان و زنان نه کوچک است و نه در کوتاه مدت ایجاد شده است و نه در کوتاه مدت می تواند بطورعمده حل شود اما قابل مدیریت است لذا نه باید بذر ناامیدی پاشید و نه بدون قید از آن گذشت.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز ادامه داد: در تاریخ علم، بسیاری از نخبگان ایران و جهان حتی سختی های زیادی کشیدند و ظلم زیادی هم دیدند از طرفی امکانات علمی و ازمایشگاهی و مالی و سیستمی موجود در برخی کشور های پیشرفته امروز جهان بطور طبیعی موجب سفر علمی برخی از نخبگان ما و بسیاری از نخبگان کشورهای دیگر می شود.
صفوی گفت:‌ درحد محدود این موضوع طبیعی است و نباید ضرورتا آن را منفی نگاه کرد.چرا که در همه جوامع از قدیم تا کنون و حتی در دین ما هم تاکید شده که دنبال علم بروید حتی اگر در دورترین نقاط دنیا باشد. پس اینکه فکر کنیم الان باید و می شود همه چیز را مهیا کرد تا مهاجرتی صورت نپذیرد کمی غیر واقع بینانه است.
این استاد دانشگاه گفت:‌کاهش آمار مهاجرت و ایجاد تسهیلات و ایجاد انگیزه برای تردد راحت نخبگان و همکاری با سایر نخبگان حاضر در کشور و نیز تامین امکانات نسبی خوب تحقیقاتی برای دنبال کردن تحقیقات و نیز همکاری های علمی سیستماتیک با مراکز علمی مختلف جهان، شدنی و مهم و بسیار پسندیده و تاثیر گذار است.
صفوی بیان کرد:با مدیریت و بیان علمی باید در جامعه فرهنگ سازی شود، چه بسا بسیاری از همان ها که برای مریم میرزاخانی تاسف خوردند و پیام دادند و یا دیگران را محکوم کردند، به این موضوع که یکی از راه های اصلی نجات و توسعه کشور سرمایه گذاری جدی روی امکانات تحقیقانی و آزمایشگاهی و نیز تصحیح قوانین و مقررات برای نخبگان است باور ندارند و خود در این مسیر حرکت موثر نداشته اند.
قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد:‌همه ما مسئولیم و در هر حد که می توانیم بهتر است صادقانه و عالمانه و فداکارانه برای این کشور و ملت تلاش کنیم و منافع فردی و گروهی و قشری خود را بر منافع ملی ارجح ندانیم.
وی با یادآوری مراتب علمی مریم میرزاخانی و پروین اعتصامی گفت:‌بیایید قدر همه نخبگان عرصه علم و هنر و سیاست و مدیریت و تجارت و دین و ورزش و غیره خود را بیشتر بدانیم و تا نرفته اند بهتر عمل کنیم و دائم هم آنها را و هم رفتگان را یاد کنیم و همه با هم بهتر تلاش کنیم.
پرفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان و برنده مدال فیلدز و استاد ریاضی دانشگاه استانفورد آمریکا بعد از تحمل بیماری سرطان روز شنبه ۲۴تیرماه سال جاری در یکی از بیمارستان های آمریکا درگذشت.
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶در شهر تهران است.
۱۸۷۶/ ۲۰۲۷
تنظیم خبر: غلامرضا مالک زاده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهارده =