صدور شابک الکترونیکی می‌شود/ الزام کتاب‌های صوتی و ناشران الکترونیک به استفاده از شابک

مدیرعامل موسسه خانه کتاب از فراهم شدن امکان صدور شابک الکترونیکی خبر داد و گفت:‌ با احرایی شدن طرح از هفته کتاب ایران نخستین کشور جهان است که شابک الکترونیکی صادر می‌کند.

مجیدغلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ با اشاره به بازنگری سیستم شابک گفت:  طی بازنگری‌هایی که روی سیستم شابک از سال گذشته انجام شد،‌ چند پروژه کلان از سال گذشته تعریف شد که در دستور کار قرار گرفت‌، سیستم شابک در سه سال گذشته تغییرات نرم‌افزاری بسیاری کرد،‌ مهمترین آن این بود که فرآیند دریافت شابک صد درصد الکترونیک شده و دیگر به صورت دستی انجام نمی‌شود،‌ اما خلاءهایی هم در سیستم وجود داشت که ترجیح رفع آنها بود.

وی ادامه داد:‌ یکی از معضلات و مشکلات این بود که اساساً‌  ناشران الکترونیک و ناشران کتاب‌های صوتی از شابک کتاب‌های چاپ شده قبلی استفاده می‌کردند،‌ برای تولید آثارشان به جهت مشکلات زیرساختی که در دریافت مجوزهای نشر از وراتخانه وجود داشت، خیلی علاقه‌مند نبودند که وارد سیستم شابک شوند و از شابک جدید استفاده کنند، مثلا اگر کتابی مثل «ملت عشق» منتشر می‌شد‌، شابک نسخه چاپی بر روی نسخه الکترونیک نیز استفاده می‌شد که این امر هم اشتباه است و هم تخلف. چرا که هر گاه شکل کتاب کمترین تغییری  پیدا کند، تولیدکننده موظف است از شابک منحصر همان اثر استفاده کند که متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده و بسیار کم بودند ناشرانی که از شابک جدید استفاده می‌کردند.

غلامی جلیسه با بیان این مطلب که شابک نشانه‌ای است که برای انبارگردانی، فروش و عرضه در حوزه بین الملل مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ناشران ایرانی کمترین بهره را از آن می‌برند،‌ ما هم و غم جدی داشتیم، برای اینکه بتوانیم شابک را به عنوان شناسه تجاری بین ناشران و کتابفروشان جا بیاندازیم،‌ در طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزه فروش کتاب،‌ درج شابک اجباری شد تا ما بتوانیم ناشران و کتابفروشان را ملزم کنیم از این شماره استفاده صحیح کنند، خوشبختانه تا حد زیادی اکنون ناشران اهتمام جدی نسبت به درج شابک در شناسنامه و پشت جلد کتاب دارند، اما ناشران الکترونیک هنوز در این امر نیامده‌اند.

وی از راه‌اندازی سامانه ثبت کتابهای الکترونیک و دریافت شابک روی سایت www.isbn.ir خبر داد و گفت: به زودی اهالی فن، ناشران و شرکت‌های تولید‌کننده کتاب‌های صوتی خواهیم خواست که طی نشستی یک روزه درباره شابک گفت‌وگو کنیم‌، سپس این سامانه رونمایی می‌شود و این امکان قرار داده می‌شود که به راحتی شابک دریافت کنند و شابک منحصر محصول تولیدی خود را بر روی محصول قرار دهند، تا هم در حوزه نشر داخلی و هم درحوزه  بین‌الملل اساس بازاریابی و فروش محصولات ما از موقعیت و قدرت بیشتر و بهتری برخودار باشد.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد:‌ اتفاق دیگر این است که برای ناشران کتب چاپی هم دریافت شابک آنلاین فراهم شده است‌، ناشران می تواند در لحظه شابک مورد نظر خود را تولید کند. تا پیش از این ناشران تقسیم ‌می‌شدند، ناشرانی که شابک‌های ۵۰ تایی ۱۰۰ تایی،‌ هزارتایی و ده‌هزارتایی می‌گرفتند و هر وقت این شابک‌ها تمام می‌شد‌، مجدداً درخواست می‌کردند و گاهاً این فرایند زمان‌بر می‌شد،‌ گروه دوم ناشران تازه‌کار یا ناشر مولف‌ها بودند که باید شابک را در تعداد محدودتری دریافت می‌کردند. بنابراین فرآیند دریافت شابک فرآیند کندی بود. اما اکنون سرعت به دقیقه و ثانیه رسیده است.

جلیسه از اجرایی شدن طرح به صورت پایلوت در یکی از شهرهای قم،‌ مشهد یا اصفهان خبر داد و گفت:  پس از اینکه اشکالات و نواقص احتمالی طرح شناسایی و برطرف شد،‌ طرح را به صورت کشوری اجرایی خواهیم کرد‌، پیش‌بینی می‌کنیم که تا هفته کتاب بتوانیم شابک الکترونیک را در کل کشور اجرایی کنیم.

وی در پایان گفت: ایران نخستین‌کشور در جهان است که سیستم دریافت شابک الکترونیک ۱۰۰ درصدی را خواهد داشت و بی‌نیاز از هر گونه مراجعه برای دریافت شابک می‌‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =