ساعت خوش کتاب در رادیو

«کتاب شب» از برنامه‌های قدیمی رادیو است که تلاش می‌کند با خوانش کتاب‌های مشهور ایران و جهان به شناخت هرچه بیشتر این آثار کمک کند.

آمار نشان داده که این برنامه جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رادیو است که توانسته با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کند.

کتاب‌های برتر ایران و جهان

علیرضا حبیبی، مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است و درباره ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: کتاب شب به‌طور کلی روایت و خوانش رمان‌های شاخص و مطرح در حوزه ادبیات ایران و جهان است. این برنامه توسط دو گروه برنامه‌ساز به‌صورت یک هفته در میان با اجرای بهروز رضوی تولید و پخش می‌شود. در یک هفته به ادبیات جهان از جمله رمان‌های شاخص و مطرح مانند شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری، جنایت و مکافات فئودور داستایوفسکی، بینوایان ویکتور هوگو، پیرمرد و دریا ارنست همینگوی، ریشه‌ها آلکس هیلی و… پرداخته خواهد شد که اینها از نویسندگان جهان هستند که در نویسندگی جوایز نوبل، پن و… را دریافت کرده‌اند. در این هفته محمود احمدی تهیه‌کننده، محسن حکیم معانی مشاور محتوایی و خلیل نیک‌پور نویسندگی برنامه را به عهده دارند.

وی ادامه می‌دهد: در این برنامه به ادبیات ایران در حوزه‌های اجتماعی، دفاع مقدس، فرهنگ و ادب، تاریخ و تمدن و… پرداخته می‌شود.

در این هفته به رمان و داستان‌هایی از جمله «استاد عشق» زندگی داستانی دکتر محمود حسابی، «بانوی انقلاب خدیجه دیگر» زندگی همسر امام خمینی(ره)، «خدمات متقابل اسلام و ایران» اثر استاد شهید مطهری، بهترین امید زندگینامه اخوان ثالث، نهج‌البلاغه ترجمه سید علی موسوی گرمارودی، ماه عاشق زندگینامه دکتر محمد معین، آریوبرزن، مرد هزار ساله داستان زندگی ابوعلی سینا، پدر، عشق و پسر روایتی از زندگی امام حسین(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) و… پرداخته می‌شود که رضا قربانی تهیه‌کننده، محمدباقر رضایی مشاور محتوایی و نویسنده برنامه است.

خوانش کتاب‌های پرطرفدار

محمدباقر رضایی، نویسنده و مشاور محتوایی برنامه است، او درباره تغییرات جدید برنامه کتاب شب می‌گوید: نام برنامه ما کتاب شب است، نه داستان شب، بنابراین ما روال قبلی برنامه را که در واقع مغایر با نام آن بود و فقط رمان‌های خارجی را می‌خواند، در چند جلسه کارشناسی تغییر دادیم تا از این پس به نام آن که کتاب شب است و مفهوم گسترده‌تری دارد وفادار باشیم. به این معنی که در برنامه فقط به ادبیات داستانی یعنی رمان و داستان کوتاه نپردازیم، بلکه به کتاب در سطح کلی آن بپردازیم که شامل کتاب‌های برتر ایران و جهان در زمینه‌های اجتماعی، تاریخی، دینی، اخلاقی، خاطرات و شبیه اینها خواهد بود. البته در همه این کتاب‌ها، جنبه‌های روایی و داستانی، حالت کششی و تعلیق باید وجود داشته باشد.

روایت‌های بهروز رضوی

اجرای برنامه کتاب شب را بهروز رضوی به عهده دارد. او برنامه را با نام و یاد خدا آغاز می‌کند و می‌گوید: دوستان سلام، امشب سومین قسمت تنظیم رادیویی کتاب بهترین امید گزیده‌ای از ماجراهای زندگی و عقاید زنده یاد اخوان ثالث است که مربوط به برخی از رویدادها و جهان شعری اوست که برایتان روایت می‌کنم.

دیشب شنیدید که اخوان ثالث از آشنایی خود با شعر نیما یوشیج سخن گفت و از چهره‌های قابل تامل در شعر فارسی و بویژه شعرایی که قبل از نیما راه را برای تحول اساسی در شعر معاصر هموار کرده‌اند یاد کرد. بویژه درباره عنصر زبان و از اهمیت آن سخن راند. امشب ادامه سخن او را در سومین قسمت بازخوانی کتاب بهترین امید پی می‌گیریم. تقاضا می‌کنم تا پایان برنامه با ما همراه باشید. در ادامه هم رضوی به بازخوانی این کتاب می‌پردازد.

مریم کریمی – ضمیمه قاب کوچک جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =