ایران، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن

اجرای موسیقی گروه لیان و سمفونی صلح و دوستی، حضور کامبیز درم‌بخش کاریکاتوریست شناخته شده کشورمان، رونمایی از ترجمه چینی دو کتاب هوشنگ مرادی کرمانی از جمله کتاب مربای شیرین، برگزاری هفته فیلم ایران با نمایش فیلم‌هایی از عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و نرگس آبیار و نیز حضور نویسندگان و منتقدانی مانند حسین پاینده، طاهره ایبد و شیوا مقانلو؛ اینها تنها بخشی از اهم برنامه ایران در نمایشگاه کتاب پکن است که در این دوره کشورمان مهمان ویژه این رویداد است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از جام‌جم، بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از یکم تا پنجم شهریور برگزار می‌شود و در این دوره کشورمان مهمان ویژه این رویداد است. گرچه نمایشگاه پکن یک رویداد عمومی نیست که همه مردم بتوانند در آن حاضر شوند و به صورت تخصصی برای اهالی نشر برگزار می‌شود، اما با توجه به بازار و جمعیت میلیاردی چین، این رویداد برای دست‌اندرکاران صنعت نشر بسیار مهم است و از این‌رو نمایشگاه پکن یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب جهان به‌شمار می‌رود.

برای تشریح فعالیت‌های کشورمان در این رویداد روز گذشته نشستی با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و نیز محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

فرصت‌های مهمان شدن

شهرام‌نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌ها در این نشست گفت: حضور کشور یا شهر ویژه در یک نمایشگاه خارجی معمولا فرصت خوبی برای معرفی آن شهر یا آن کشور است و ما هم سعی خواهیم کرد از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

او با اشاره به دو تجربه قبلی حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در دو نمایشگاه خارجی کتاب مسکو و بلگراد، اظهار کرد: موضوع مهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب پکن از دو سال قبل مطرح شد و نهایتا در سال گذشته مسئولان نمایشگاه کتاب پکن رسما از ایران برای حضور به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه دعوت کردند.

به گفته شهرام‌نیا، از سال گذشته تاکنون سه هیات از چین شامل ۲۵ نفر به تهران آمده‌اند و گفت‌وگوهای متعددی انجام شده و در فروردین امسال تفاهم‌نامه‌ای بین طرفین به همین منظور امضا شد.

رئیس موسسه نمایشگاه‌ها در این نشست اعلام کرد: مطابق یکی از بندهای همین تفاهم‌نامه چین در سال ۲۰۱۹ به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد یافت که با توجه به رفت و برگشتی بودن این حضور، هزینه‌های مربوط به حضور بسیار کمتر شد.

اعتراف به توزیع گز و پسته

در ابتدای این نشست مطبوعاتی هم محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اظهارنظری جالب گفت: شرایطی که تا حدود پنج سال قبل در زمینه ارتباط ما با نشر خارج وجود داشت، چندان شرایط مطلوبی نبود، چندین و چند سال ما در نمایشگاه‌های بزرگ کتاب مثل فرانکفورت، پاریس و بلونیا حضور پیدا می‌کردیم اما واقعیت این است که تجربه این حضورها چندان نتیجه مشخصی نداشته است. شاید بیشترین وظیفه این حضور به توزیع جزوه مقررات نمایشگاه کتاب تهران بین ناشران خارجی و همچنین چیدن برخی کتاب‌ها در تعدادی از قفسه‌ها و پخش گز و پسته بین بازدیدکنندگان متمرکز بوده است.

آموزگار افزود: در سال‌های اخیر موضوع حضور کتاب ایرانی در بازارهای جهانی در دستور کار اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران قرار گرفت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال با اشاره به این که نپیوستن ایران به معاهده جهانی کپی رایت یک مانع جدی برای حضور موثر در نمایشگاه‌های خارجی کتاب بوده است، در عین حال از رعایت حقوق مولفان و ناشران خارجی برای عرضه کتاب‌هایشان در نمایشگاه‌های خارجی توسط اتحادیه متبوعش سخن گفت و افزود: ما بعد از مجاب کردن وزارت ارشاد به منظور فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی نشر در این نمایشگاه، با همکاران مان برای حضور در این بازارهای جهانی وارد گفت‌وگوهای تنگاتنگ شدیم.

در این نشست خبری تمبر یادبود حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن ۲۰۱۷ رونمایی شد.

۹ نویسنده و تعداد بیشتری هنرمند

آن‌طور که شهرام‌نیا گفت غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن ۵۰۰ متر مربع فضا دارد و طرح نهایی دکور غرفه بر مبنای ترکیبی از آجر کاری ایرانی و کاشی‌کاری ایرانی است.

به گفته قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، تاکنون حضور انتشارات شمع و مه، ثالث، فرهنگ معاصر، ققنوس، حافظ، نگاه و ایران شناسی از ناشران بخش عمومی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه جامعه المصطفی، انتشارات سمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات فاطمی از بخش دولتی و همچنین سه آژانس ادبی کیا، پل و تماس و نیز اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب پکن قطعی شده است.

ایران با دست پر در این رویداد شرکت می‌کند. بر همین اساس، سه تصویرگر برگزیده انجمن تصویرگران کودک و نوجوان شامل فریبا اصلی، محسن رزاقی و مریم محمودی مقدم و نیز ۹ نویسنده برجسته که عموما از برگزیدگان جایزه کتاب سال، جایزه جلال آل‌احمد یا نویسندگانی هستند که دست‌کم یک کتابشان به زبان چینی ترجمه شده است، شامل حسین پاینده، طاهره ایبد، مرضیه سلیمانی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، علی‌اصغر سیدآبادی، شیوا مقانلو، جعفر شیرعلی نیا، سحر ترهنده و میرزانیا، مدیر گروه چینی دانشگاه علامه طباطبایی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

دو خوشنویس برجسته نمایشگاه قرآن، حسین شیرکوند و محسن ابراهیمی؛ دو استاد حوزه صنایع دستی؛ دو خبرنگار حوزه کتاب و کامبیز درم‌بخش گرافیست و کارتونیست و همچنین چهار گروه موسیقی پگاه، سمفونی صلح و دوستی، گروه نقالی پازیریک و گروه موسیقی لیان به نمایشگاه کتاب پکن می‌روند. از سینماگران هم مینا ساداتی به سرزمین چشم بادامی‌ها می‌رود.

در حاشیه این نمایشگاه هم هفته فیلم ایرانی در نمایشگاه کتاب پکن به مناسبت حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه با نمایش شش فیلم ایرانی فروشنده، شیرین، هاری، من، شیار ۱۴۳ و جامه دران برگزار می‌شود.

همچنین در غرفه ایران در پکن نمایشگاهی از ۱۷۰ عنوان کتاب فارسی ترجمه شده به زبان چینی برگزار و همچنین از کتاب ایران‌شناسان چین و کتاب‌شناسی ایران و چین و دو ترجمه تازه از کتاب‌های «مربای شیرین» و «خمره» اثر هوشنگ مرادی‌کرمانی به زبان چینی رونمایی می‌شود.

نمایشگاه تهران هم در انتظار مهمان ویژه

معمولا روال مهمان شدن در نمایشگاه‌های کتاب در سطح جهان، روالی دوسویه است. یعنی کشوری که مهمان یک دوره می‌شود، شرایطی فراهم می‌کند که آن کشور برای دوره بعد مهمان نمایشگاهش باشد. مثل سال گذشته که هم ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو بود و هم روسیه مهمان ویژه نمایشگاه تهران بود. امسال ما مهمان پکن هستیم و چینی‌ها در سال ۲۰۱۹ مهمان تهران. چند وقت قبل هم سفیر ژاپن برای نمایشگاه ۲۰۲۰ تهران اعلام آمادگی کرد. اما برای نمایشگاه کتاب تهران ۲۰۱۸ که حدود ده ماه دیگر برگزار می‌شود، هنوز مهمان ویژه‌ای مشخص نیست. رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی دراین باره به جام‌جم می‌گوید: یکی دو کشور دیگر درخواست مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران را داده اند که طبیعا با تصمیم شورای سیاستگذاری این نمایشگاه یکی از این کشورها برای حضور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۲۰۱۸ انتخاب خواهد شد.

سجاد روشنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =