بحران در کابینه لبنان

نبیه بری و ولید جنبلاط دو وزیر برجسته کابینه لبنان تهدید کردند که اجلاس امروز کابینه را علی رغم فشار سوریه برای پایان دادن به بن بست سیاسی موجود بر سر اجرای طرح صلح در خارج بیروت تحریم خواهند کرد.

رخدادهای ۲۱ شهریور ۶۳

چکیده:

رئیس جمهور بر ضرورت جهاد برای توسعه صادرات غیر نفتی تاکید کرد.

 

موسوی: دولت در زمینه خرید و توزیع برنج دیگر مسئولیتی ندارد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۳۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۲۴ هزار پروژه عمرانی در سطح کشور اختصاص داده شده است.

 

نبیه بری و ولید جنبلاط اجلاس امروز کابینه لبنان را تحریم کردند.

 

آیت الله خامنه ای: جهاد توسعه صادرات را شروع کنید

با سخنان رئیس جمهور دهمین نمایشگاه بین المللی تهران صبح دیروز گشایش یافت.

آیت الله خامنه ای در مراسم افتتاح این نمایشگاه که جمعی از مقامات کشور نیز حضور داشتند گفت: دولت خودش را موظف می داند که از خلاقیت ها و ابتکارات مردم پشتیبانی کند و این کار باید روند تندتری پیدا کند.

آیت الله خامنه ای تاکید کرد: من دو توصیه به مسئولان در بخش های مختلف اقتصادی دارم توصیه اول حمایت از تلاش مردم، از فکر مردم از سرمایه های مادی و معنوی مردم و کار مردم را با آغوش باز استقبال کنید راه را جلوی مردم باز کنید. توصیه دوم در زمینه صادرات غیر نفتی است، جهاد توسعه صادرات را شروع کنید. امروز مملکت به این احتیاج دارد بگذارید چرخ های مملکت با درآمدهایی که از راه های دیگر بیشتر تامین می شود تا از راه نفت بچرخد و بگردد نفت را برای سازندگی های بنیانی کشور نگه دارید.(۱)

 

توضیحات نخست وزیر در مورد واگذاری برنج

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان امروز در پایان نشست هیئت دولت در مورد واگذاری خرید و توزیع برنج داخلی به بخش خصوصی اظهار داشت: با توصیه هایی که  آیت الله منتظری کردند و سخنان حجت الاسلام رفسنجانی در نماز جمعه و نظرات ریاست جمهوری مسئولیت خرید و تویع برنج به بخش خصوصی واگذار می گردد و در این زمینه دولت هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

نخست وزیر افزود: البته دولت کمک می کند اصناف در قبال وظیفه ای که به عهده گرفته اند موفق شوند و مجموع فعالیت ها چه در زمینه خرید و چه توزیع برنج داخلی بر عهده بخش خصوصی و اصناف است. مردم می توانند با اجرای این طرح برنج از شمال به همراه بیاورند.

نخست وزیر گفت: روحانیت شمال کشور معتقد بودند که طرح سابق خرید برنج کامل نیست و طرح جدید را که اصناف در آن مطرح بودند مورد قبول قرار دادند و در طی مشورت هایی که با اصناف صورت گرفت آنها نیز مسئولیت را قبول کردند.

گفتنی است وزرات بازرگانی نیز در این زمینه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد بدیهی است جهت جلوگیری از خروج بی رویه برنج بوسیله افرا غیر مسئول و سودجو محورهای خروجی ۲ استان مازندران و گیلان کماکان بوسیله ارگان های انتظامی کنترل خواهد شد.(۲)

 

اجرای ۲۴ هزار پروژه در سطح کشور

دکتر بانکی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که به اتفاق وزیر جهاد سازندگی به رشت سر کرده است در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی خطوط کلی سیاست دولت را در زمینه سیستم برنامه ریزی و نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی در سطح کشور تشریح کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۲۴ هزار پروژه استانی در سطح کشور در دست اقدام داریم و امید می رود که ۵۰ درصد این پروژه ها به اتمام برسد اظهار داشت: برای اجرای این پروژه ها در سطح کشور جمعا ۳۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص داده شده است.

دکتر بانکی طی سخنانی در استانداری گیلان نیز در مورد میزان تورم گفت: میزان تورم در خرداد ماه امسال ۱۵ درصد بود در صورتی که این مقدار در خرداد ماه سال گذشته ۲۱ درصد بوده  است و امیدواریم در آینده به نتایج مطلوبی در زمینه مهار تورم برسیم.(۳)

 

بحران در کابینه لبنان

نبیه بری و ولید جنبلاط دو وزیر برجسته کابینه لبنان تهدید کردند که اجلاس امروز کابینه را علی رغم فشار سوریه برای پایان دادن به بن بست سیاسی موجود بر سر اجرای طرح صلح در خارج بیروت تحریم خواهند کرد. بری و جنبلاط اعلام کردند در صورتی که دولت دست به اصلاحات سیاسی نزند و به مسلمانان حق مساوی با مسیحیان عضو دولت را ندهد کابینه را تحریم خواهند کرد. در همین حال رشید کرامی نخست وزیر گفت اجلاس هفتگی کابینه وحدت ملی علی رغم تهدید نبیه بری طبق برنامه پیش بینی شده تشکیل خواهد شد. به همه وزیران نیز گفته شده است کابینه  طبق برنامه تشکیل خواهد شد.(۴)

منابع:

۱. جمهوری اسلامی، ۲۱ شهریور ۶۳، ص ۹
۲. کیهان، ۲۱ شهریور ۶۳، ص ۲ و ۳
۳. اطلاعات، ۲۱ شهریور ۶۳، ص ۳
۴. کیهان، ۲۱ شهریور ۶۳، ص ۲۴

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + یک =