حمایت واشنگتن از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه استراتژیک نیست

به اعتقاد کارشناس مسائل اوراسیا، حمایت آمریکا از کردهای شمال سوریه در شرایط کنونی بیش از اینکه به معنای همکاری راهبردی باشد، به معنای استفاده ابرازی است.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص استراتژی واشنگتن در خصوص کردهای شمال سوریه و اهداف اصلی حمایت آمریکا از آن‌ها به دنبال مواضع اخیر واشنگتن مبنی بر اینکه حمایت­­‌های تسلیحاتی خود را از شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه ادامه می­‌دهند، با اشاره به اینکه حمایت واشنگتن از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه استراتژیک نیست، بیان داشت: آمریکایی‌ها با توجه به اینکه بحران سوریه به تدریج به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و درگیری‌های نظامی در بسیاری از بخش‌ها فروکش می‌کند، تمایل دارند موقعیت از دست رفته خود را مجدداً پیدا کنند.

وی با تأکید بر کاهش چشمگیر تأثیرگذاری آمریکایی­‌ها در سوریه گفت: آمریکایی‌ها در زمان شروع بحران سوریه بازیگری بودند که برای این کشور تعیین تکلیف می‌کردند و مذاکرات متعددی در ژنو برگزار کردند؛ اما نقش آمریکایی‌ها به‌ مرور زمان و حضور جدی‌تر نیروهای مقاومت کم‌رنگ‌تر شد.

کارشناس مسائل اوراسیا با توجه به عوامل در حاشیه قرار گرفتن آمریکایی­‌ها در سوریه اشاره داشت: آمریکایی‌ها در مورد استراتژی آینده خود در سوریه دچار سرگردانی شده­‌اند. خلأ قدرتی که به واسطه برگزاری انتخابات در آمریکا ایجاد شد و روی کار آمدن ترامپ و نداشتن استراتژی مشخص در مورد سوریه عواملی بود که باعث شد آمریکا موقعیت اولیه خود را در حوزه مسائل سیاسی سوریه از دست بدهد.

وی با اشاره به دلایل حمایت واشنگتن از کردهای شمال سوریه تأکید کرد: آمریکایی‌ها در شرایط مذکور سعی می‌کردند استفاده ابزاری خود را از گروه‌های مختلف افزایش دهند. افکار عمومی جهان در برهه‌ای علیه آمریکایی­‌ها متحد شده بود؛ لذا آن‌ها سعی کردند از کردهای شمال سوریه به عنوان پیاده‌نظام خود در تحولات این کشور استفاده ابزاری کنند.

بهمن با تأکید بر نوع حمایت آمریکا از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و کردهای این کشور گفت: واشنگتن تمایل دارد اراضی تحت اختیار خود را با حمایت از کردها و پیشروی آن‌ها گسترش دهد تا پای میز مذاکره حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با توجه به غیراستراتژیک بودن حمایت­‌های واشنگتن از کردهای شمال سوریه اشاره داشت: حمایت آمریکا از کردها در شرایط کنونی بیش از اینکه به معنای همکاری راهبردی باشد، به معنای استفاده ابرازی است. ترکیه به عنوان یکی از کشورهای متحد آمریکا در منطقه به‌ شدت نگران همکاری آمریکا و کردها است. این همکاری برای مدت طولانی ادامه نخواهد یافت و تنها برای این است که آمریکایی‌ها به منافع خود دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =