“کمبود اعتبارات مالی” علت کندی مرمت “عمارت خسروآباد سنندج” است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: کمبود اعتبار علت کندی مرمت و بازسازی “عمارت خسروآباد سنندج” است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، سیدمحسن علوی در بازدید از دفتر خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در استان کردستان‌ با اشاره به ظرفیت‌ها، منابع طبیعی بکر و مناظر زیبا اورامان اظهار داشت: پرونده «ثبت جهانی اورامان» سال ۲۰۱۸ به یونسکو ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اورامان منطقه وسیع و پتانسیل‌های زیادی دارد، گفت: در استان کردستان ۷۸ روستا و در استان کرمانشاه ۲۲ روستای اورامی زبان داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تصریح کرد: از سال ۹۳ پرونده «ثبت جهانی اورامان» تشکیل شده و تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده و چندین اکیپ در بخش‌های مختلفی همچون باستان‌شناسی، زمین‌شناسی و مردم‌شناسی در آن منطقه مشغول کارهای مطالعاتی هستند.

وی گفت: از ابتدا اصرار بر این بود که پرونده «ثبت جهانی اورامان» به‌صورت مشترک با کشور عراق پیگیری و اجرا شود که به‌دلیل احتمال پروسه طولانی از این کار صرفنظر شد.

علوی افزود: تا آخر شهریورماه امسال پرونده «ثبت جهانی اورامان» برای داوری آماده و سپس برای تکمیل و رفع نواقصات احتمالی به دفتر ثبت جهانی تهران ارسال و در نهایت سال ۲۰۱۸ به یونسکو ارسال می‌شود.

کلاً برای «ثبت جهانی کلاش مریوان» 30 میلیون تومان هزینه شد

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به «ثبت جهانی کلاش مریوان» اظهار کرد: کلاً برای ثبت جهانی کلاش ۳۰ میلیون تومان هزینه شد و مطالعات جامعی در خصوص طبی‌بودن و فرم‌دهی با حفظ اصالت و ایجاد تنوع بدون تغییر در شیوه ساخت آن صورت گرفته و به‌زودی جشنواره کلاش نیز با حضور میهمانان کشوری و استانی در شهر مریوان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه نبود بسته‌بندی مناسب یکی از معضلات صنایع دستی استان است، گفت: باید تولیدکنندگان استان از این موضوع آگاهی داشته باشند که صنایع دستی بی‌ارزش در بسته‌بندی زیبا جذابیت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه صنایع گردشگری استان از ابتدا کاربردی بوده گفت: سال گذشته اولین دوره خلاقیت در طراحی صنایع دستی برگزار شد که تنها ۷۰ نفر شرکت‌کننده داشت.

صنایع دستی استان کردستان "مظلوم" واقع شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خاطر نشان کرد: افرادی که در استان کار صنایع دستی انجام می‌دهند از لحاظ «بازاریابی و فروش» مظلوم هستند و حتی در این رابطه شرکت تعاونی تشکیل شد که موفق نبود.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده با اعضای جدید شورای شهر سنندج در رابطه با اینکه در دو نقطه از شهر بازارچه صنایع دستی برپا شود، گفت: سازمان میراث فرهنگی در این راستا تمامی هزینه‌ها را تقبل می‌کند.

علوی با اشاره به پارک شهدای شهر سنندج که تا سال گذشته محل تجمع معتادین بود و این افراد در طرح ضربتی جمع‌آوری شدند، افزود: متأسفانه این مکان هم‌اکنون بلا استفاده مانده است.

وعده خانه هنرمندان و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در سنندج عملی نشد

وی اظهار کرد: قرار بر این بود عمارت ملک‌التجار که سه سال در اختیار شهرداری سنندج بود به خانه هنرمندان و بازار سوم خرداد نیز به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل شود اما هیچ‌کدام عملی نشد و باید شهرداری برای آن مدت ۱۵۰ میلیون تومان جریمه پرداخت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از تبدیل شدن آرامگاه آیت‌الله مردوخ به موزه مطبوعاتی خبر داد و گفت: متولی حمام شیشه سنندج شهرداری است اما متأسفانه برخی افراد در فضای مجازی بدون داشتن آگاهی و اطلاعات اظهارات و انتقاداتی را نسبت به میراث فرهنگی مطرح می‌کنند اما امیدواریم شهرداری این فضا را واگذار کند تا اقدامات لازم برای مرمت آن انجام شود.

"عمارت خسروآباد سنندج" بزرگ‌ترین عمارت غرب کشور است

وی با بیان اینکه «عمارت خسروآباد سنندج» بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عمارت غرب کشور است، گفت: عمارت خسروآباد از لحاظ معماری اهمیت ویژه‌ای دارد و عمارت دیگری با این عظمت، وسعت و سابقه تاریخی نداریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در پاسخ به این سئوال که چرا فکری به حال عمارت خسروآباد که در حال تخریب شدن است نمی‌شود، خاطر نشان کرد: عمارت خسروآباد ۱۴ سال پیاپی در حال بازسازی است و قسمت‌های که روز اول مرمت شده باید دوباره مرمت شود اما در دو تا سه سال گذشته ریالی برای مرمت آن تخصیص داده نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون فراخوانی جهت واگذاری عمارت خسروآباد داده نشده گفت: نبود اعتبار سبب شده که عمارت خسروآباد وارد لیست بناهای واگذاری از طریق صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی شود تا سرمایه‌گذار قدری پیدا شود و کل هزینه‌های مرمت عمارت را پرداخت کند.

۲ میلیارد ریال اعتبار به عمارت خسرو‌آباد سنندج اختصاص یافت

علوی با اشاره به اینکه امسال ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت عمارت خسروآباد شده اختصاص داده شده است، افزود: عمارت خسرو آباد دارای ۷۵ اتاق قابل استفاده بوده و این ظرفیت را دارد که به هتل تاریخی و ۵ ستاره تبدیل و برندی برای استان محسوب شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سئوال که پرونده غارت تپه تاریخی «گردی‌ون» شویشه به کجا رسید، اظهار کرد: متأسفانه در نقطه نقطه استان حفاری قاچاق رشد پیدا کرده و در کنار تپه «گردی‌ون» نیز افرادهایی مشغول کار بودند که بازداشت و از آنها بازجویی شد اما اکنون نمی‌توانم جزئیات بیشتری را بیان کنم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: تا یاد نگیریم خودمان حافظ میراث گذشتگان و فرهنگمان باشیم هیچ یگان و نیرویی نمی‌تواند کار شاخصی انجام دهد.

کل پرسنل میراث فرهنگی استان کردستان ۱۳۲ نفر است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه کل پرسنل حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و یگان حفاظت در استان ۱۳۲ نفر است، گفت: متأسفانه در با کمبود نیرو مواجه هستیم و با این تعداد محدود نیرو، باید کار آموزش، حفاظت، تحول و برنامه‌ریزی را انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خاطر نشان کرد: کل پرسنل و نیروی انسانی یگان حفاظتی سازمان در استان ۴۲ نفر بوده و همیشه شرمنده آنان هستم چراکه بیشتر پرسنل در بدنه اداری فعالیت می‌کنند.

گفتنی است؛ در این بازدید خالدی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز "سیدمحسن علوی" را همراهی ‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 11 =