افزایش بهای نفت به بالاترین میزان در ۲ سال گذشته

بهای طلای سیاه در بازار جهانی با بالاترین میزان در ۲ سال گذشته رسید.

افزایش بهای نفت به بالاترین میزان در 2 سال گذشتهبه گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه تولید کنندگان بزرگ نفت خام از توازن دوباره بازار نفت خبر دادند و نیز تهدید ترکیه مبنی بر ممانعت این کشور از صادرات نفت خام اقلیم کردستان عراق، بهای نفت امروز در بازار جهانی به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسید.

بر این اساس، نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر با یک دلار و ۵۱ سنت افزایش (معادل ۲.۵ درصد)، ۵۸ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای تحویل در همین ماه، با یک دلار و ۵۱ سنت افزایش (معادل ۲ درصد) به ۵۱ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید.

یک تحلیلگر در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد کاهش عرضه نفت خام به بازار در حال نتیجه دادن است و توازن عرضه و تقاضا بزودی میسر می‌شود.

از سوی دیگر، آنکارا برای تحت فشار قرار دادن اقلیم کردستان عراق پیرامون برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه از دولت مرکزی بغداد، تهدید به توقف صادرات نفت خام این اقلیم از طریق خط لوله‌ای که از ترکیه می‌گذرد، کرد. بغداد همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و از کشورهای خارجی خواسته است از واردات نفت خام از این اقلیم خودداری کنند.

در صورتی که این تهدید عملی شود، روزانه از عرضه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام به بازار جهانی جلوگیری می‌شود.

این در حالی است که اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای صادر کننده غیراوپکی طی تفاهمی، توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی را تا سال ۲۰۱۸ تمدید کردند. براساس توافق کاهش عرضه نفت، کشورهای صادر کننده متعهد شدند در مجموع روزانه یک میلیون و هشتصد هزار بشکه صادرات خود را کاهش دهند.

یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود از حفظ سهمیه صادرات نفت ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ خبر داد. تهران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی روزانه در حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 10 =