مقابله حقوقی با فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ دشوارتر است

رویترز به نقل از کارشناسان حقوقی نوشت پیگیری قضایی دستور مهاجرتی جدید رئیس‌جمهور آمریکا دشوارتر از فرمان پیشین وی است.

مقابله حقوقی با فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ دشوارتر استبه گزارش طبس نیوز به نقل از  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان حقوقی نوشت مقابله قضایی با فرمان ضدمهاجرتی جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دشواتر از فرمان پیشین وی است.

پس از انقضای دوره سه‌ماهه فرمان ضدمهاجرتی ترامپ علیه ۶ کشور مسلمان –ایران، لیبی، سودان، سوریه، سومالی و یمن– او با امضای یک دستور جدید، سودان را از این فهرست حذف و کشورهای ونزوئلا، چاد و کره شمالی را به فهرست ممنوعیت مسافرت به آمریکا اضافه کرد. کشورهای ایران، سوریه، یمن، سومالی و لیبی نیز همچنان در فهرست تحریم مسافرتی آمریکا باقی ماندند.

طبق فرمان ضدمهاجرتی جدیدترامپ، میزان اعمال محدودیت مسافرتی و مهاجرتی برای اتباع این ۸ کشور، به میزان «تهدیدآمیز» بودن آن‌ها برای امنیت آمریکا بستگی دارد. این بدان معناست که برای هر یک از کشورهای این فهرست محدودیت‌های مهاجرتی جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ از ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی (۲۶ مهر) اجرایی خواهد شد. این فرمان ضدمهاجرتی، برخلاف دستور قبلی، محدودیت زمانی ندارد.

در گزارش رویترز آمده است: فرمان جدید ضدمهاجرتی ترامپ نیز همانند دستور پیشین او با انتقاد شدید مهاجران و مدافعان حقوق شهروندی مواجه شده است. منتقدان معتقدند فرمان جدید نیز همانند فرمان پیشین او غیرقانونی است؛ اما، کارشناسان حقوقی می‌گویند فرمان جدید برای پیروزی در دادگاه شانس بالاتری دارد.

رویترز می‌افزاید ترامپ می‌گوید ابلاغیه جدیدش برای کنترل تهدیدهای تروریستی و خطرات علیه امنیت ملی آمریکایی‌ها ضروری است. این فرمان ضدمهاجرتی محدودیت‌های دائم مسافرتی را علیه اتباع ۷ کشور ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی اعمال می‌کند. همچنین، برخی از افراد دولتی در ونزوئلا نیز مشمول این محدودیت‌ها می‌شوند.

در ادامه گزارش آمده است دستور ضدمهاجرتیِ ششم مارس سال جاری میلادی که جایگزین فرمان ماه ژانویه شده بود، یک‌شنبه (روز گذشته)، منقضی شد. فرمان مهاجرتی ترامپ کشورهایی با جمعیت عمدتاً مسلمان را هدف قرار داده بود. این فرمان با انتقاد شدید بین‌المللی مواجه شد و برخی دادگاه‌های فدرال آمریکا بی‌درنگ اجرای آن را متوقف کردند. طبق احکام این دادگاه‌ها، این فرمان مخالف قانون اساسی آمریکا و ناقض قوانین مهاجرت این کشور بود. با وجود این، ماه ژوئن، دیوان عالی آمریکا اجازه اجرای محدود این فرمان را صادر کرد.

گزارش رویترز می‌افزاید کارشناسان حقوقی می‌گویند فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ که قرار است از ۱۸ اکتبر اجرایی شود، در برابر پیگردهای قانونی مصونیت بیشتری دارد؛ زیرا این فرمان پس از ماه‌ها کارشناسی مقامات دولت آمریکا تدوین شده است. همچنین، به سبب افزوده شدن کشورهای جدید ارتباط این فرمان با شعارهای ضدمسلمانان ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش، کمرنگ‌تر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =