گره خوردن زندگی اهالی «پیراشکفت» با محرومیت

منطقه «پیراشکفت» ممسنی با اینکه منطقه سردسیر محسوب می‌شود اما هیچ کدام از روستاهای آن تاکنون گازرسانی نشده‌ است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، منطقه «پیراشکفت» یکی از محروم‌ترین مناطق شهرستان ممسنی به شمار می‌رود، این منطقه که در آخرین نقطه مرزی همجوار با خاک سپیدان و استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد از روستاهای فراوانی تشکیل شده است و نزدیک‌ترین روستای این منطقه حدود ۵۰ کیلومتر با شهر نورآباد فاصله دارد.

هرچند این منطقه دارای طبیعتی بکر با چشمه‌سارهای بسیار زیبا است اما مردم این منطقه از امکانات رفاهی بی‌بهره هستند روستاهای این منطقه از غرب به شرق شامل "بَجَکی، گجستان، سرتنگ، تُل‌گُرو، تُل‌بِلَکی، مِنون، د‌ه‌گرد‌و، امامزاد‌ه سید‌محمد‌، د‌یم‌‌باغون، د‌ِه‌چیر، نوشک، پَسَکی" است‌ و د‌و روستای "گویم و چناربرگ" نیز د‌ر جنوبی‌ترین حوالی این منطقه واقع شد‌ه‌اند‌.

روستای «سرتنگ» یکی از روستاهای این منطقه محسوب می‌شود که با وجود ۱۲۰ خانوار از نعمت گاز بی‌بهره‌ است، زبیر کو‌ه‌پیما، دهیار این روستا در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: تاکنون چندین بار با مسئولان شهرستان و استان برای گازکشی در این منطقه صحبت کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از روستاهای منطقه «پیراشکفت» گازکشی نشده است، می‌افزاید: با توجه به اینکه این منطقه سردسیر است در فصل سرما نفت به تنهایی جوابگو نیست و مردم مجبورند از هیزم درختان نیز برای گرم کردن منازل استفاده کنند.

گازکشی روستاهای پیراشکفت در ایستگاه مطالعه و امکان‌سنجی

رحمت‌اله فرامرزی، سرپرست فرمانداری ممسنی، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: شهرستان ممسنی ۱۵۳ روستای مشمول گازکشی دارد که تاکنون ۷۵ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند، عملیات گازرسانی ۲ روستا در حال انجام و ۳۰ روستا این شهرستان نیز در دست آغاز عملیات اجرایی گازکشی است.

وی با بیان اینکه عملیات گازکشی ۵ روستای شهرستان در حال انتخاب پیمانکار و گازکشی ۴۳ روستا نیز در دست مطالعه و امکان‌سنجی است، می‌افزاید: روستاهایی مانند «سرتنگ» و «ده گردو» در منطقه «پیراشکفت» جز روستاهایی هستند که گازکشی آنها در حال مطالعه و امکان‌سنجی است.

با توجه به اینکه گازکشی این روستاها در مرحله مطالعه و امکان‌سنجی است پس اهالی این روستاها در سال ۹۶ نیز از نعمت گاز بهره‌مند نمی‌شوند. پیش از این نیز فرماندار پیشین ممسنی گفته بود: «امسال منطقه دشمن‌زیاری گازرسانی می‌شود و منطقه پیراشکفت در برنامه گازرسانی سال ۹۶ قرار ندارد.»

رهام پیکری، فرماندار پیشین ممسنی، چندی پیش در مصاحبه با تسنیم علت تاخیر در گازرسانی به این روستاها را صعب‌العبور بودن منطقه عنوان کرده و گفته بود: برای گازرسانی به این روستاها باید ابتدا مسیرهای دسترسی و خطوط انتقال گاز فراهم شود.

جنگل‌ها و فضای سبز منطقه پیراشکفت یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ممسنی به شمار می‌رود که با ادامه روند استفاده روستاییان از چوب درختان برای تامین سوخت این ظرفیت کم‌کم از بین خواهد رفت بنابراین باید عملیات گازرسانی به این روستاهای سردسیر هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

اهالی پیراشکفت در حسرت امکانات آموزشی

عدم گازکشی اولین و آخرین مشکل روستاهای منطقه پیراشکفت نیست. به گفته یکی از اهالی روستای «سرتنگ» روستاهای این منطقه از امکانات آموزشی نیز بی‌بهره‌ هستند به طوری که در بیشتر روستاهای منطقه پیراشکفت فقط مقطع ابتدایی تدریس می‌شود و دانش‌آموزان دوره راهنمایی باید به روستای «ده‌گردو» بروند.

وی می‌گوید: ۷ سال پیش د‌بیرستانی د‌ر روستای «سرتنگ» تاسیس شد که در حال حاضر فقط رشته علوم انسانی در آن تدریس می‌شود و به صورت دو شیفت دخترانه و پسرانه در حال فعالیت است.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت ۸ الی ۱۶ با شماره تماس ۰۷۱۳۲۲۸۱۹۷۵ با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از ثریا ستاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 5 =