مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه دوشنبه تا صبح سه شنبه

تهران – ایرنا- علی ربیعی: حجم مبادلات ایران و گرجستان در دو سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است، تاکید آلمان بر پایبندی ایران به برجام، هشدار روسیه به آمریکا: خروج از برجام پیامدهای منفی خواهد داشت و دبیرشورای عالی مناطق آزاد: از مناطق آزاد کشور تا پایان امسال افزون بر یک میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت از جمله مهمترین عناوین ایرنا در ۱۲ ساعت گذشته بود.

داخلی
*****
باکو – «علی ربیعی» رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان گفت: حجم مبادلات دو کشور در دو سال اخیر و درفا صله برگزاری دو کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان ، ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۳۱ میلیون دلار رسیده که ۸۳ میلیون دلار آن صادرات ایران به گرجستان است.
تهران- نخست وزیر ارمنستان با تشکر از مواضع متوازن ایران در مناقشه قره باغ، گفت: مواضع ایران در منطقه همیشه در جهت حفظ امنیت و آرامش بوده است.
انزلی – دبیر شورای عالی مناطق آزاد از برنامه ریزی برای صادرات کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار از این مناطق به خارج از کشور تا پایان امسال خبر داد.
تهران – تارنمای روزنامه «الرای کویت» مدعی شد: یک فروند کشتی باری ایران دوشنبه شب به دلیل عدم رعایت مسیر امن، به پل «شیخ جابر» برخورد کرده و غرق شده است.
تهران- مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ پیشنهادی رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تغییر در شرایط وام دهی صندوق پس انداز مسکن یکم ارائه نشده است، تاکید کرد که هرگونه تغییر در شرایط کنونی این صندوق، قدرت وام‌دهی آن را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.
الجزیره- «مهدی آقاجعفری» مدیرکل آفریقای وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با حضور در مقر اتحادیه آفریقا در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، با مسئولان این اتحادیه دیدار کرد.

خارجی
*****
آنکارا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اقدام سفارت آمریکا در آنکارا در خصوص توقف صدور روادید غیرمهاجرتی و اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی را مایه تاسف خواند.
تهران – شبکه خبری «سومریه نیوز» دوشنبه شب گزارش کرد: دفتر حزب دعوت اسلامی شهر کرکوک در شمال عراق هدف حمله قرار گرفته است.
برلین – وزیرامورخارجه آلمان روز دوشنبه بار دیگر ضمن تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته ای مطابق تاییدهای آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: نمی خواهیم شاهد آسیب رسیدن به این توافق باشیم زیرا خروج احتمالی آمریکا موجب وخیم تر شدن اوضاع امنیتی منطقه می شود.
تهران – خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه بار دیگر در خصوص پیامدهای خروج آمریکا از برجام هشدار داد.
نیویورک- مدیر اجرایی کمپین بین المللی امحاء سلاح های هسته ای می گوید به گواه جامعه بین المللی، ایران به همه تعهدات برجامی خود پایبند است، از این رو از آمریکا می خواهیم تا برای جلوگیری از تنش ها ضمن تایید پایبندی تهران، به این توافقنامه احترام بگذارد.
تهران – تارنمای خبری واشنگتن اگزمینر گزارش داد؛«تام کاتن» سناتور مطرح جمهوریخواه و از جمله متحدان «دونالد ترامپ» روز دوشنبه در واکنش به مخالفت جمعی از اعضای کاخ سفید با راهبرد تعیین شده در قبال ایران، از آن‌ها خواست که اگر تصمیم های رئیس جمهوری را اشتباه می‌دانند، از سمت خود استعفا دهند.
تهران – خبرگزاری رویترز گزارش داد: ایران قول داده است در صورتی که آمریکا سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی معرفی کند، به آمریکا پاسخ شکننده ای خواهد داد.
تهران – شبکه خبری المیادین دوشنبه شب در خبری فوری گزارش کرد: رژیم صهیونیستی مانع از حضور هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای شرکت در نشست گفت و گوی ملی در مصر شد.
بغداد – سخنگوی دولت عراق گفت که سفرهای اخیر برخی از مسوولان به اربیل انعکاس دهنده دیدگاه دولت مرکزی برای حل بحران با اقلیم کردستان عراق نیست و هر نوع تلاش یا جهت گیری که مبتنی بر اصول و اقدامات دولت مرکزی نباشد، به سرانجام نخواهد رسید.
تهران- رئیس اسبق بازرسان سازمان ملل متحد در عراق تاکید کرد اگر آمریکا همانطور که رئیس جمهوری آن آرزو دارد توافق هسته ای با ایران را بر هم بزند، ۱۴ سال پس از حمله یکجانبه به عراق، بار دیگر به سازمان ملل دهن کجی خواهد کرد.
نیویورک- حقوقدان آمریکایی معتقد است آنچه که به نام بحران سلاح در آمریکا به وجود آمده است، در نظام سرمایه داری فاسد این کشور و نفوذ و سیطره یک در صدی های حاکم بر این نظام ریشه دارد.
اربیل – مسعود بارزانی رئیس و نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در دیدارهای جداگانه با رامون بلیکوا نماینده جدید اتحادیه اروپا در عراق بر مذاکرات بدون پیش شرط با بغداد تاکید کردند؛ موضوعی که از نظر کارشناسان و رسانه های محلی به مفهوم عقب نشینی تعبیر شده است.
تهران – تارنمای خبری دهیل گزارش داد؛ «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه با تاکید بر اینکه واشنگتن هنوز هم به راه حل دیپلماتیک را برای حل بحران شبه جزیره کره امید دارد، گفت: با این حال ارتش باید آماده (اقدام نظامی) باشد.
دمشق – معاون وزیر امورخارجه سوریه گفت: تلاش های آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر مبارزه ارتش سوریه با گروه تروریستی داعش و دیگر تروریست ها به جایی نخواهد رسید.
تهران – شبکه خبری اسکای نیوز عربی دوشنبه شب گزارش کرد: «ایاد علاوی» معاون رئیس جمهوری عراق هشدار داد، درصورتی که مذاکرات بغداد و اربیل درباره استقلال اقلیم کردستان به شکست بیانجامد، جنگ داخلی در شهر کرکوک در شمال عراق رخ خواهد داد.
اسلام آباد – نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه کشورش امروز یک کشور مستقل است، گفت: آمریکا باید وابستگی‌های گذشته ما را به خود فراموش کند.
تهران – خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: اسکات پروئیت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور درصدد لغو قانونی در زمینه انرژی پاک است که با هدف محدود کردن انتشار گاز کربن به اجرا درآمده است.
فوعه – پس از ۱۳ روز گرسنگی روز دوشنبه آذوقه (نان) برای ساکنان شهرهای محاصره شده فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه از طریق هوایی به وسیله چتر فرو ریخته شد.
مسکو – «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا ضرورت مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه را به وی گوشزد کرد.
تهران – خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش طبس نیوز به نقل از داد؛ یک هیات‌ زیر مجموعه شورای امنیت سازمان ملل متحد چهار کشتی را به جرم نقض قطعنامه‌های تحریمی صادر شده علیه کره شمالی از لنگر انداختن در تمامی بنادر جهان منع کرد.
تهران – خبرگزاری فرانسه بامداد سه شنبه به وقت تهران گزارش کرد: شمار قربانیان آتش‌سوزی عظیم در ایالت کالیفرنیا واقع در جنوب غرب آمریکا به ۱۰ تن افزایش یافته است.
تهران – تارنمای خبری «دهیل» گزارش داد؛ «کریس مورفی» سناتور دمکرات روز دوشنبه با هشدار در خصوص آغاز جنگ احتمالی با کره شمالی گفت: زمزمه بحث‌های جنگی جدی‌تری را از داخل و منابع نزدیک به کاخ سفید می‌شنویم.
تهران – «وندی شرمن» مقام ارشد تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران با انتشار یادداشتی در نشریه نیویورک تایمز نوشت: ترامپ با عدم تایید پایبندی ایران به برجام، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.
شبس*۱۶۱۳*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =