استاندارد سازی، اولویت تولید صادرات محور

تبریز – ایرنا – مقوله استاندارد سازی تولیدات صادرات محور علاوه بر ارتقای کیفیت، تامین منافع مردم، حفظ سلامت و ایمنی و جلب اعتماد مصرف کننده در افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی نقش بسزایی ایفا می کند.

با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب بر افزایش تولید داخلی، ارتقای مرغوبیت و کیفیت تولیدات و مصرف کالای ایرانی، توجه به این مهم و همچنین استاندارد سازی کالاهای تولید داخل علاوه بر کاهش وابستگی ها به کالاهای خارجی در تقویت سهم کشور در بازارهای جهانی موثر است.
در زمان کنونی با توجه به توسعه فعالیت های بشری در جامعه، استاندارد سازی تنها در حوزه صنعت خلاصه نمی شود بلکه بسیاری از فعالیت های فردی و اجتماعی افراد را دربر می گیرد و زوایای پنهان و آشکار زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد.
امسال با توجه به اهمیت و نقش اساسی استاندارد در زندگی مردم، شعار روز جهانی استاندارد ۲۰۱۷ یعنی ‘استانداردها، شهرها را هوشمند تر می کند’ انتخاب شده تا استاندارد سازی به همه عرصه های مختلف فعالیت بشری گسترش یابد.
با استاندارد سازی گام به گام شهرها هوشمند شده و کالاهای مصرفی و عرصه های مختلف زیست محیطی، انرژی، مواد غذایی، کشاورزی، حمل و نقل و سایر امور زندگی فردی و اجتماعی افراد بر محور استاندارد قرار می گیرد و از تبعات ناشی از عدم رعایت استاندارد در جامعه کاسته می شود.
استاندارد سازی در روزگار کنونی نه تنها موجب بهبود کیفیت و مرغوبیت تولیدات داخلی می شود بلکه در اعتماد سازی بین مصرف کنندگان نقش اساسی ایفا کرده و رغبت و انگیزه آنان را برای استفاده از کالای تولید داخلی افزایش می دهد.
رئیس سازمان ملی استاندارد در سفر روز گذشته خود به تبریز در جمع صاحبان صنایع و مدیران واحدهای نمونه آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمان کنونی استانداردها در همه اجزای زندگی بشر دخیل است، گفت: استاندارد مفهوم و مقوله تازه ای نیست و از دیرباز مطرح بوده و در سال های اخیر شکلی علمی به خود گرفته است.
نیره پیروزبخت افزود: معیار، اندازه و نظم در عالم هستی از ابتدای خلقت به صورت استاندارد مطرح بوده و اکنون به شکل علمی در تمامی عرصه ها دنبال می شود.
وی با بیان اینکه به دنبال راهبرد ملی کیفیت هستیم، اظهار کرد: شعار ‘خاطر جمع باش’ فقط نباید در حد شعار باشد بلکه این سازمان هرجا لازم دید ورود پیدا می کند و بخش خصوصی نیز می تواند ما را در تحقق سیاست های کلی نظام و سیاست های اصلی این سازمان برای حفظ و حمایت از حقوق مصرف کننده کمک کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد یادآوری کرد: حضور مداوم استانداردها در زندگی شهری محدود به کالاها و خدمات روزمره نبوده بلکه حوزه های مهمی مانند انرژی، حمل و نقل و فناوری اطلاعات را نیز دربر می گیرد.
پیروزبخت، ادامه داد: ارتقای سطح خدمات شهری و گام نهادن به سوی مدیریت یکپارچه شهری مستلزم به کارگیری استانداردهای اختصاصی برای خدمات متنوع در شهر است و هوشمند تر شدن شهرها را به همراه دارد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: ایجاد حساسیت در افراد جامعه برای نگاه کردن به تاریخ انقضای کالا به هنگام خرید گام بسیار مهمی در گسترش فرهنگ استاندارد است.
مجید خدابخش با اشاره به سابقه طولانی آذربایجان شرقی در صنعت به ویژه صنایع غذایی و تعدد آن ها، افزود: صادرات حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا به خارج از کشور در سال گذشته نشان از رعایت استاندارد در واحدهای تولیدی استان است.
وی با تاکید بر استانداردسازی درعرصه خدمات اظهار کرد: در سطح دنیا میزان اشتغال در بخش خدمات زیاد می شود و ما نیز باید ۵۰ درصد از اشتغال جوانان و دانش آموختگان را به این عرصه سوق دهیم.
به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی از شاغلان در این بخش به عنوان کارگران دانشی نام برد و یادآوری کرد: مدیریت و بهره وری در این حوزه سخت بوده و می توان این استان را به عنوان پایلوت در بخش استانداردسازی در خدمات انتخاب کرد.
خدابخش با قدردانی از مسئولان کنترل کیفی واحدهای تولیدی استان ادامه داد: این افراد در واحدهای تولیدی نقش اساسی و زیربنایی را بر عهده دارند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز گفت: عدم اعتمادی که در ذهن مردم به علت بی کیفیتی برخی کالاهای داخلی ایجاد شده باید از بین برود و این اعتماد در آن ها باید دوباره احیا شود و آن ها را برای استفاده از کالاهای داخلی خاطر جمع کرد.
صمد حسن زاده افزود: استاندارد مقوله ای است که رعایت آن و ارتقای کیفیت محصولات تولید داخلی، مردم را از مصرف کالاهای خارجی بی نیاز می کند و جامعه را از مشکل بیکاری نجات می دهد.
وی با تاکید بر نقش رسانه ها و مسئولان مربوطه در اعتماد سازی در بین مردم برای مصرف کالاهای تولید داخل، اظهار کرد: مدیران واحدهای تولیدی باید با رعایت استاندارد و تولید محصولات باکیفیت مردم را بی نیاز از مصرف کالاهای خارجی کرده و مشکل بیکاری و بحران اقتصادی کشور را حل کنند.
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی نیز در جمع مدیران واحدهای نمونه ملی و استانی و مسئولان کنترل کیفی نمونه ملی و استانی واحدهای تولید کننده استان با اشاره به اهمیت و نقش رعایت مقررات و ضوابط استاندارد در انتخاب واحدهای نمونه گفت: امسال یک واحد تولید کننده استان به عنوان یکی از ۹ واحد نمونه ملی کشور و ۲۵ واحد نیز به عنوان واحد نمونه استانی انتخاب شده است.
ساسان فرشی حق رو، افزود: رعایت استاندارد و ارتقای کیفیت تولید در اقتدار ملی در سطح منطقه ای و جهانی نقش داشته و در شعارهای سال های اخیر که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام می شود بحث حمایت از صنعت و ارتقای کیفیت مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در ۴ سال اخیر به اندازه تمام طول تاریخ سازمان ملی استاندارد، تدوین استاندارد ملی شده است، اظهار کرد: این سازمان به عنوان بازوی صنعت و یاور و هدایتگر واحدهای تولیدی بوده و در خدمت صنعتگران است.
فرشی حق رو، راه اندازی پویش ‘ من کالای ایرانی می خرم’ را حرکتی بجا و ارزشمند برای گسترش فرهنگ استفاده از کالای ایرانی اعلام کرد و ادامه داد: این فرهنگ سازی باید در بخش ارتقای کیفیت کالا و مصرف کالای استاندارد ایرانی تداوم یابد.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
۸۰۲۳/۶۱۸۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =