وجود ۷۰ مدال‌آور کشوری و جهانی نابینا در استان کرمانشاه

کرمانشاه- مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از وجود ۷۰ مدال آور نابینا در استان خبر داد که در عرصه های کشوری و جهانی صاحب مدال شده اند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر،  دکتر امید قادری امروز سه‌شنبه در مراسم روز جهانی عصای سفید که با حضور جمعی از روشندلان و مسئولان بهزیستی در محل اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در استان کرمانشاه ۳ هزار و ۷۹۶ نابینا و کم بینا وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد نابینایان در استان کرمانشاه به دلایل مختلفی مانند محرومیت های قبل انقلاب و بیمارهای جدید ناشی از زندگی شهرنشینی و عادات غذایی بالاتر از میانگین کشوری است و نیازمند برنامه ریزی های بلندمدت و همکاری دستگاه های دیگر است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، بهزیستی دستگاه تخصصی در خدمات دهی به جامعه معلولان و در این راستا اعتبار استانی برای خدمات دهی به جامعه هدف لحاظ نمی شود و اعتبارات کشوری نیز محدود است.

دکتر قادری خاطرنشان کرد: طی یک ماه گذشته در هیئت دولت مصوب شد عصای سفید نابینایان به شکل جدیدی وارد قوانین راهنمایی و رانندگی شود. چرا که عصای سفید به معنی ایست تلقی می شود و ویلچر نیز جزو وسیله نقلیه محسوب شده است.

این مقام مسئول با بیان انیکه قانون جامع حمایت از معلولان نیز در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بازنگری است، گفت: با تصویب این قانون خدمات دهی به جامعه هدف افزایش می یابد به طوری که خانوارهای دارای ۵ الی ۶ معلول با افزایش مستمری روبه رو بوده و سقف وام اشتغال به مددجویان به ۱۰۰ میلیون تومان می رسد.

وی اضافه کرد: در استان کرمانشاه ۷۰ دانشجوی نانبینا موفق مشغول تحصیل در رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند و ۱۳۰ دانش آموز نابینا نیز تحت پوشش بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه عنوان کرد: امسال تاکنون ۴۰۰ تن از مددجویان تحت پوشش وسیله کمک توانبخشی را دریافت کرده و مابقی مددجویان نیازمند این وسایل نیز ظرف ۲ ماه آینده وسایل کمک توانبخشی لازم را دریافت خواهند کرد.

دکتر قادری عدم مهارت آموزی متناسب با معلولیت را از جمله مشکلات نابینایان اعلام کرد و گفت: بسیاری از مددجویان روشندل نیز توانسته با وجود سختی های بسیار کارآفرین موفق باشند و تحرک و پویایی آنها قابل تقدیر است.

وی از موفقیت و مدال آوری ۷۰ تن از روشندلان کرمانشاهی در مسابقات ورزشی استان، کشوری و جهانی خبر داد که موجب افتخار استان هستند.

گفتنی است؛ در این مراسم تعدادی از نابینایان موفق با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 4 =