مقامات افغانستان از مسدود کردن واتساپ و تلگرام منصرف شدند

مقامات افغانستان که هفته گذشته دستور تعلیق سه هفته‌ای پیام رسان‌های واتساپ و تلگرام را صادر کردند روز دوشنبه از لغو این تصمیم خبر دادند.

مقامات افغانستان از مسدود کردن واتساپ و تلگرام منصرف شدندبه گزارش طبس نیوز به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری صداوسیما از کابل، مقامات افغانستان که هفته گذشته دستور تعلیق سه هفته‌ای پیام رسان‌های واتساپ و تلگرام را که اغلب مورد استفاده گروه‌های تندرو قرار می‌گیرد صادر کردند روز دوشنبه از لغو این تصمیم خبر دادند که خشم کاربران را بر انگیخته بود.

وزارت ارتباطات افغانستان از طریق اپراتور‌ها از شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی خواسته بود این پیام رسان‌های پر طرفدار را از اول تا ۲۰ نوامبر برای حل مسائل فنی مسدود کنند و در برابر انتقاد‌های «نقض آزادی بیان» از خود دفاع کرده بود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان بعد از دیدار با اشرف غنی رئیس جمهور این کشور در توییتر اعلام کرد شورای اجرایی بعد از افزایش اعتراض کاربران تصمیم گرفت واتساپ و تلگرام مسدود نشوند.

ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد در قانون اساسی آزادی بیان تضمین شده و دولت وحدت ملی متعهد به دفاع از این ارزش‌ها است.

در افغانستان استفاده از تلفن همراه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و به بیش از ۲۱.۵ میلیون مشترک فعال رسیده است.

در این کشور همچنین هشت میلیون نفر (از بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت) به ویژه از راه تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند.

اگر چه شمار زیادی از افغان‌ها از این پیام رسان‌های رایگان برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند طالبان نیز اغلب از واتساپ برای عهده دار شدن مسئولیت حملات استفاده می‌کند و حامیان گروه تکفیری وهابی داعش نیز اغلب از تلگرام استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =