ایندیپندنت: اربعین حسینی (ع) نمایش قدرت و همبستگی شیعیان

لندن – ایرنا – نشریه ایندیپندنت در گزارشی اختصاصی از انعکاس مراسم باشکوه اربعین حسینی در کربلا نوشت: این رویداد نمایشی قدرتمند از اعتقاد و همبستگی شیعیان است.

در این گزارش که روز شنبه با عنوان « هم‌زمان با شکست داعش، میلیون‌ها تن از شیعیان در بزرگ‌ترین مراسم عبادی جهان شرکت کردند » به قلم «پاتریک کاکبرن» منتشر شد، آمده است: میلیون‌ها زائر سیاه‌پوش در شهر مقدس کربلا جمع شدند تا مراسم مذهبی اربعین- بزرگ‌ترین اجتماع سالانه مردمی جهان- را گرامی بدارند.
پیاده‌روی در امتداد ستون‌های طولانی که به‌صورت پیوسته تا ۵۰ مایل به طول می‌انجامد، خوابیدن در چادرهایی که از سوی برگزارکنندگان در کنار جاده‌ها برپاشده است، این رویداد را به یک نمایش قدرتمند از اعتقاد شیعیان و همبستگی آن‌ها تبدیل کرده است.
مراسم اربعین امسال با شکست نهایی داعش – جنبشی که باهدف سرنگونی دولت تحت حکمرانی شیعه در بغداد، هزاران نفر از شیعیان را قتل و عام کرد- هم‌زمان‌شده است. ارتش سوریه نیز اعلام کرد که البوکمال، آخرین شهر در اشغال داعش در سوریه را آزاد کرده است. این پیروزی چند روز بعدازآن به ‌دست‌آمده است که داعش از غرب عراق عقب‌نشینی کرد.
کریم ۴۸ ساله، رهبر قبیله‌ای از نجف که غذای رایگان برای زائران فراهم می‌کرد دراین‌باره یادآور شد:« وقتی‌که ما برای اولین بار در مراسم پیاده‌روی اربعین در دوره صدام شرکت کرده، مجبور بودیم مسیر غیرمستقیم رودخانه ( فرات) را طی کنیم و سعی می‌کردیم که این کار را پنهانی انجام دهیم زیرا اگر ما گیر می‌افتادیم، یا زندانی و یا اعدام می‌شدیم »
نشریه ایندیپندنت در ادامه گزارش خود نوشت: اربعین که تعداد زیادی شهدای توسط صدام ، القاعده و داعش به قتل رسیده‌اند، به ارمغان آورده است اما هدف آن عزاداری و سوگواری شهادت امام حسین (ع)، پدر بنیان‌گذار مذهب تشیع است که درنبرد کربلا در سال ۶۸۰ میلادی به شهادت رسید.
مراسم پیاده‌روی طولانی به سمت حرم طلایی وی در آن شهر – برخی از زائران ۱۰ یا ۱۲ روز را از بصره یا کرکوک در جاده‌ها پیاده‌روی می‌کنند و برخی دیگر نیز دو یا سه روز از نجف پیاده‌روی می‌کنند- در روز چهلم دوره عزاداری (روز چهلم شهادت امام حسین) صورت می‌گیرد که در آن شور مذهبی در میان وفاداران به اوج خود می‌رسد.
شهرها، شهرستان‌ها و روستاهای شیعه‌نشین در سراسر عراق طی یک دوره ۲۰ روزه خالی می‌شوند، زیرا مردم آنجا در یک حرکت سازمان‌ یافته و به‌ خوبی محافظت‌شده که در هیچ جای دنیادیده نمی‌شود، به جاده‌ها می‌روند. برآوردها از میزان جمعیت حاضر از ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر گرفته تا ۶ الی ۷ میلیون نفر متغیر است، اما این مراسم شامل حداقل دو میلیون ایرانی است که تعداد آن‌ها برای محاسبه آسان‌تر است زیرا آن‌ها برای ورود به عراق مدارک و مستندات لازم ارائه می‌کنند.
«محمد الهیلی» نویسنده کتابی تحت عنوان «اربعین: پیاده‌روی» می‌گوید: «شهر کربلا در یک بازه زمانی مشخص، تنها می‌تواند پذیرای دو یا سه میلیون نفر باشد، اما ازآنجاکه زائران در یک دوره طولانی دائماً در حال آمدن و رفتن هستند، این تعداد درمجموع بسیار بالاتر خواهد بود».
زائران به همراه پرچم سیاه‌رنگ که از مدت‌ها قبل به نشانه عزاداری امام حسین (ع)مرسوم است، پرچم‌های سیاه، سبز، قرمز و سفیدرنگ حمل می‌کنند. تعداد زیادی از آن‌ها ساختمان‌های دائمی آجری خود و چادرهای موقتی را که برای نمازخواندن و خواب در سه مسیر اصلی منتهی به کربلا استفاده می‌شود، تزئین می‌کنند. اکنون همه‌چیز در سطح بالا سازماندهی‌شده است و امکانات فراوان غذایی و کلینیک‌های کوچک فراهم‌شده است و حتی دندان‌پزشکان همگی به‌صورت رایگان کار می‌کنند. مراقبت از زائران یک وظیفه دینی محسوب می‌شود.
در ۴۵ مایلی اطراف جاده نجف- کربلا تصاویری مختلف از یک سرباز یا غیرنظامی کشته‌شده توسط داعش یا القاعده نشان داده ‌شده است. در سایر راه‌های دیگر منتهی به شهر مقدس (کربلا) نیز به همین‌گونه است.درحالی‌که زمانی خطر مرگ زائران از سوی داعشی‌های کمین کرده وجود داشت، اما جاده‌ها اکنون امن‌تر هستند. ژنرال «قیس خلف» فرمانده نیروهای امنیتی استان‌های کربلا، نجف و دیوانیه دراین‌باره می‌گوید: در این منطقه تنها یک بمب‌گذاری انتحاری صورت گرفته است که مربوط به ۱۸ ماه قبل بوده و در آن سه نفر کشته شدند». وی معتقد است که داعش دیگر پایگاه یا سطح پشتیبانی لازم برای انجام حملات بزرگ را ندارد.
زیارت کردن، نماد تقوای شدید و همبستگی جمعی است و روحانیون شیعه همچنان بر این نکته تأکید می‌کنند که هدف از این زیارت ، تحکیم صلح و ثبات است.روحانیون شیعه در پاسخ به این سؤال که آیا پیروزی نیروهای امنیتی عراق علیه داعش تأثیری بر اجتماع داشته است یا نه، می‌گویند که در اعتماد به ‌نفس و روحیه افراد پیشرفت حاصل‌ شده است.
«کمیل کادار» یکی از زائران که در پیاده‌روی شرکت کرده است دراین‌باره می‌گوید: «:چه کسی است که امنیت بیشتری نمی‌خواهد؟».
[حجت‌الاسلام] سید علاء الموسوی روحانی ارشد که رئیس سازمان اوقاف شیعیان عراق است، دراین‌باره می‌گوید، به نظر می‌رسد عراق در حال وارد شدن به یک دوره «هماهنگی بیشتر با همسایگانش، به‌ویژه عربستان سعودی، ترکیه و ایران» شده است.عراقی‌ها این را بسیار مهم می‌دانند؛ زیرا این ترکیبی از شورش‌های داخلی با حمایت مالی و نظامی از سوی کشورهای خارجی است که عراق را در وضع دائمی جنگ نگه‌داشته‌اند.
زائران از سراسر جهان به سمت نجف رهسپار شده‌اند و تعداد زائران ایرانی بسیار بیشتر است اما زائرانی از پاکستان، هند، جمهوری آذربایجان، لبنان و مکان‌های با جمعیت شیعه کم حضور دارند.
بسیاری از زائران نوجوان هستند یا در سن ۲۰ سالگی به سر می‌برند. یک زائر ۱۹ ساله از لندن در پاسخ به این سؤال که ازنظر او زیارت چه معنایی دارد؟ گفت: «به معنی تمام عمرم برای من است. این به معنی یک گام کوچک به‌سوی بهشت است»
هویت شیعه، شروع به آمیخته شدن با هویت ملی عراق کرده است ابراز همبستگی قوی برای مبارزات شیعه در کشورهایی مانند سوریه، لبنان، بحرین و یمن وجود دارد.
در داخل عراق، حمایت‌های مردمی قوی از نیروهای الحشد الشعبی یا همان یگان بسیج مردمی عراق به‌عنوان گارد ملی شیعه وجود دارد.یکی از زائران در پاسخ به سؤالی درباره نیروهای بسیج مردمی گفت: «من فکر نمی‌کنم شما بتوانید بدون استفاده از جنگجویانی نظیر بسیج مردمی، داعش را شکست دهید».
اولین بار که من زائران پیاده‌روی اربعین را دیدم مربوط به آوریل سال ۲۰۰۳ بود، زمانی که سربازان آمریکایی با حیرت و با سوءظن به گروه‌های مردان جوان که اغلب ساقه برگ سبز نخل را به‌جای پرچم‌ها در دست داشتند و از سراسر عراق به سمت کربلا می‌رفتند، نگاه می‌کردند.این رویداد پس از حمله ایالات‌متحده به عراق اتفاق افتاده بود و زائران بدون هیچ مشکلی با گذشتن از تانک‌های عراقی و وسایل نظامی سوخته شده پیاده‌روی می‌کردند.
مسئولان اشغالگری به رهبری آمریکا هیچ توجهی به پیاده‌روی نمی‌کردند، هرچند این‌ها نشانه‌های اولیه از تقوا و عزم شیعه بود که باعث شکل دادن به آینده کشور شد.
ایالات‌متحده نشانه‌های کمی را از آموختن درباره جامعه شیعی عراق طی ۱۴ سال – از زمان حمله – نشان داده و مطمئناً هنوز هم آن‌ها را دست‌کم می‌گیرد. اربعین تنها یک راهپیمایی پیروزی برای شیعیان درحالی‌که داعش شکست‌خورده به شمار نمی‌رود، بلکه آن‌ها (تروریست‌های داعش) احساس می‌کنند که پایان عمرشان در عراق فرارسیده است.
اروپام ** هـ ن **انتشاردهنده: عزیز موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =