تلاش برای کسب سهمیه‌های المپیک/ نیاز به برنامه و اعتماد به جوانان

دوره جدید اردوهای آماده‌سازی تیم ملی در حالی به زودی آغاز می شود که برنامه فشرده فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه المپیک لزوم برنامه ریزی دقیقی را طلب می کند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، با اعزام تیمی متشکل از بانوان کشورمان به آخرین مرحله از رقابتهای کاراته وان سال ۲۰۱۷ در «اوکیناوا»ی ژاپن، برنامه های برون مرزی تیم ملی در سال ۲۰۱۷ به پایان می رسد؛ رقابتهایی که برای بانوان کاراته کشورمان برای بدست آوردن امتیازات لازم در راه کسب سهمیه المپیک توکیو مفید است.

اما سال ۲۰۱۸ برای کاراته ایران اهمیت بالایی دارد. حضور در لیگ های جهانی کاراته وان، رقابتهای قهرمانی آسیا و جهان در مسیر موفقیت در المپیک، برای رشته ای که تازه جواز حضور در مهمترین رویداد ورزشی جهان را بدست آورده، اهمیت بالایی دارد. در واقع چالشی پر مخاطره پیش روی کاراته ایران قرار گرفته است؛ چالشی که در نهایت می تواند نقطه اوج کاراته کاها باشد. به شرط آنکه مسیری درست برای طی طریق انتخاب شود.

انتظار اهالی کاراته برای مبارزه روی تاتامی المپیک بعد از سالها به سرآمده و اکنون خانواده ای که مدعی پتانسیل بالا و استحقاق کسب موفقیت در این میدان بزرگ است، این فرصت را دارد که ثابت کند در کنار رشته های چون کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دومیدانی به عنوان پنجنین رشته مدال آور ورزش ایران در المپیک معرفی شود.

تحقق این رویای بزرگ، به سادگی نخواهد بود و راه بس سخت و دشوار را پیش روی فدراسیون کاراته قرارداده است. نکته مهم اینکه بدون برنامه ریزی دقیق و تامین منابع مالی رسیدن به این هدف بزرگ تقریبا دور از دسترس است.

فدراسیون کاراته در مسیری قرار گرفته است که می بایست پوست اندازی کند. پیش رفتن به سوی آینده  با همان استراتژی سابق چندان معقول به نظر نمی رسد. در واقع اگر فدراسیون کاراته همان روش قبلی را برای اداره تیم های ملی طی کند، به جرات باید گفت که نمی توان انتظار کاری بزرگ را داشت. رسیدن به اهداف بزرگ، کار سازماندهی شده و با برنامه ای را طلب می کند.

فرجی رئیس جوان اما در عین حال باتجربه فدراسیون کاراته، دومین دوره حضور خود در راس این فدراسیون را تجربه می کند و حالا دیگر به خوبی با لایه های این رشته آشناست و نیک می داند که کوچکترین اشتباه می تواند به آخرین اشتباه تبدیل شود. فدراسیونی که از بهمن ماه گذشته تاکنون، روزهای آرامی را سپری کرده و نتایج خوبی در میدانهای بزرگ کسب کرده برای ادامه این روند مطلوب باید در انتخاب نفرات مورد نظر خود دقت بیشتری به خرج دهد.

گویا قرار است سازمان تیم های ملی تشکیل شود، خبرگزاری مهر پیش از این در چند مورد به لزوم تشکیل چنین سازمانی واقعی با بخش های مختلف از جمله، پزشکی و ضد دوپینگ، برنامه ریزی، بین الملل، آنالیز، شورای فنی، سخنگو و …. مطالبی را به رشته تحریر درآورده بود. حالا که قرار است این سازمان تشکیل شود، می بایست با یک بخش مدیریتی و دو بخش فنی مجزا از مردان و زنان تشکیل شود.

فدراسیون کاراته کم ندارد مردان فنی که علاقه دارند بدون چشمداشت و به دور از هرگونه تمایلات سبکی به فدراسیون کمک کنند. شاید یکی از ضعف های فدراسیون در زمان حضور فرجی، غیبت پیشکسوتان و مردان فنی موسپید کرده ای است که علاقه دارند به رشته مورد علاقه خود کمک کنند. جای خالی این استخوان خرد کرده ها در کاراته ایران خالی است و فرجی باید از وجود آنها بهترین بهره را ببرد.

از سوی دیگر حالا که هدایت تیم ملی به سید شهرام هروی سپرده شده است. باید همه اهالی کاراته به او کمک کنند. انتخاب مشاوری فنی از بین مردان تاثیرگذار کاراته ایران در کنار او می تواند در این مسیر سخت در زمانهای لازم به او کمک کند.ضمن اینکه او باید برنامه های خود را به سازمان تیم های ملی ارائه داده و با رفع نقاط ضعف و قورت آن، پس از تصویب و تامین منابع مالی اجرایی شود.

رقابتهای جهانی اسپانیا پیام های خوبی برای کاراته ایران داشت. شاید تیم زیر۲۱ پسران نتایج خوبی نگرفت ولی می توان به اعضای این تیم اعتماد کرد و با اضافه کردن آنها به اردوهای آماده سازی، به آینده تیم ملی هم نیم نگاهی داشت. البته باید اذعان داشت که تیم ملی در شرایط فعلی نفراتی را در اختیار دارد که می توانند تا چند سال آینده تیم ملی را بیمه کنند، ولی این جوانان آینده کاراته ایران را خواهند ساخت و حضور آنها در اردوها، هم پشتوانه سازی است و هم تلنگری به ملی پوشان فعلی که برای ثبیت جایگاه خود باید تلاش کنند.

هروی اولین برنامه پیش روی تیم ملی را رقابتهای کاراته وان فرانسه اعلام کرده و قرار است از روزهای پایانی آذرماه اردوهای آماده سازی را تشکیل دهد.

سرمربی تیم ملی در این مورد گفت: طبق جدول محاسبات فدراسیون جهانی کاراته این رقابتها دارای ضریب شش است، یعنی ضریبی برابر با رقابتهای قاره ای و این امتیاز برای نفراتی که باید برای المپیک ۲۰۲۰ گزینش شوند که بسیار حایز اهمیت است. بعد از کاراته وان پاریس، سه مرحله دیگر لیگ جهانی نیز در سه ماهه اول ۲۰۱۸ به ترتیب در دبی، روتردام و رباط را پیش رو داریم.

در پایان باید اذعان کنیم که کاراته توانایی کسب مدال در بازیهای المپیک را دارد به شرط آنکه مسیر حضور ملی پوشان از تونل انتخابی عبور کرده و با بکارگیری مربیان بی ادعا، زحمت و قابل اعتماد در کنار هروی و اضافه کردن پزشک، روانشناس و متخصص تغذیه می تواند بیش از گذشته به تحقق این هدف کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 10 =