جریانات عراق در انتخابات دنبال عبور از سهمیه‌بندی‌های آمریکا هستند

به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، انتخابات پارلمانی عراق در این دوره بسیار مهم‌تر از انتخابات پیشین خواهد بود؛ چراکه بسیاری از گروه‌های سیاسی این کشور دنبال کنار گذاشتن سهمیه‌بندی‌هایی هستند که آمریکا در سال ۲۰۰۹ مشخص کرده بود.

«عبدالهادی ضیغمی»، کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اقدامات واشنگتن برای تأثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی عراق، با اشاره به اینکه گروه‌های سیاسی عراق در انتخابات پارلمانی سهمیه‌بندی‌های آمریکا را کنار می­‌گذارند، بیان داشت: توطئه آمریکایی­‌ها در اقلیم کردستان عراق کاملاً شکست خورد.

وی با توجه به اینکه اقدامات مداخله‌جویانه آمریکایی­‌ها در عراق نتیجه‌ای به همراه نداشت، افزود: آن­ها اکنون می‌خواهند موضوع دیگری را در عراق مطرح کنند که ملت این کشور نتواند انتخابات پارلمانی آینده را به راحتی برگزار کند.

کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر برنامه واشنگتن برای تأثیرگذاری بر انتخابات آتی عراق اشاره داشت: حداقل تلاش آمریکا برای این موضوع عبارت است از اینکه حضور مردم عراق در انتخابات پارلمانی آینده این کشور کمرنگ شود.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات پارلمانی عراق تأکید کرد: انتخابات پارلمانی این کشور در این دوره بسیار مهم‌تر از انتخابات پیشین خواهد بود؛ چراکه بسیاری از گروه‌های سیاسی عراق به دنبال کنار گذاشتن سهمیه‌بندی‌هایی هستند که آمریکا در سال ۲۰۰۹ برای عراق مشخص کرده بود.

ضیغمی با توجه به تصمیم عراقی­‌ها برای تغییر سهمیه­ بندی­‌های واشنگتن در عراق مطرح کرد: گروه‌های سیاسی این کشور به دنبال کمرنگ کردن مسئله کرد و عرب و سنی و شیعه هستند؛ لذا آن‌ها می­‌خواهند عراق یک روح یکپارچه شود و انتخاباتی کامل انجام گیرد.

وی با تأکید بر نقش تعیین‌کننده پارلمان در انتخاب دولت گفت: از آنجایی ‌که دولت عراق با انتخاب پارلمان شکل می­‌گیرد، گروه‌های سیاسی به دنبال این هستند که همه این گروه­ها در دولت تشکیل‌شده سهم نداشته باشند و گروه سیاسی غالب، دولت را تشکیل دهد.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به شکست نقشه آمریکا در عراق تأکید کرد: اگرچه دولت اکثریت سعی خواهد کرد جریان­ها و احزابی را که با آن همراهی دارند، در دولت خود همراه کند؛ اما این امر به صورت نقشه تعیین‌شده آمریکا نخواهد بود. به این ترتیب امید می­‌رود عراق به رهایی کامل از نقشه­‌های آمریکا برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شش =