انگلیس به دنبال بازگشت به منطقه

عملکرد انگلیس در هفته ها و ماه های اخیر نشان از این موضوع دارد که انگلیسی ها در سودای بازگشت به منطقه غرب آسیا به منظور ایجاد محیط اقتصادی – امنیتی جدید برای خود و یافتن نقشی جدید در این منطقه هستند.

عملکرد انگلیس در هفته ها و ماه های اخیر نشان از این موضوع دارد که انگلیسی ها در سودای بازگشت به منطقه غرب آسیا به منظور ایجاد محیط اقتصادی – امنیتی جدید برای خود و یافتن نقشی جدید در این منطقه هستند. به طور کلی منطقه غرب آسیا در ماه های اخیر شاهد تحرکات طرف اروپایی برای پیدا کردن جای پا برای ورود مجدد به منظور آن چیزی است که اروپایی ها خود «نقش کنترل گر» می نامند. تحرکات امانوئل مکرون در ماجرای سعد الحریری و عربستان سعودی از جمله مصادیق تلاش اروپایی ها در این خصوص بوده است. همچنین تحرکات اروپا و به طور خاص فرانسوی ها به منظور مهار استراتژیک ایران از جمله این مسائل بوده است. اما در خصوص انگلیس بایستی به مسائل متعددی اشاره کرد که سبب شده است تا لندن به دنبال ورود مجدد به منطقه غرب آسیا باشد که برخی از آن ها عبارتند از؛ اقتصاد انگلیس، نیاز به ایجاد منافذ جدید امنیتی و سیاسی، سیاست یکجانبه گرایی در انگلیس و تلاش برای جبران خسارات هویتی ناشی از برگزیت.

نخست؛ اقتصاد انگلیس در دروه برگزیت

اقتصاد انگلیس با مشکلاتی مواجه است که به نظر می رسد دولت "ترازمی" در بهبود فضای اقتصادی موفق عمل نکرده است. اطلاعات به دست آمده از سوی دفتر آمار ملی انگلیس، حکایت از آن دارد که کسری بودجه این کشور در ماه گذشته میلادی یعنی اکتبر، به ۸ میلیارد پوند افزایش پیدا کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، تقریبا ۷ درصد جهش نشان می دهد؛ البته پیش از این کارشناسان اقتصادی انتظار کسری بودجه ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوندی را برای انگلیس برآورد کرده بودند. این در حالی است که «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه داری انگلیس برای جبران کسری بودجه این منطقه در مسیر گرفتن وام ۵۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوندی در سال مالی جاری و آینده میلادی حرکت می کند (۱).

بسیاری از آمارها حکایت از کسری بودجه انگلیس در ماه اکتبر داشته است. به نظر می رسد هر چه به زمان برگزیت نزدیک تر می شویم، آشفتگی سیاست اقتصادی این کشور بیشتر مشخص می شود. افزایش نرخ تورم، کاهش ارزش پوند، افزایش مالیات بر درآمد، کاهش قدرت خرید خانوارها و … سبب شده است تا انگلیس شرایط دشوار اقتصادی بعد از برگزیت را کم کم تجربه کند. به طور کلی برگزیت سبب شده است استقراض دولت انگلیس بیش از حد اتفاق بیفتد و این موضوع یکی از نتایج ورود به شرایط برگزیتی عنوان شده است.

اخیرا مقامات انگلیسی در خصوص بودجه انگلیس بیان داشته اند همه چیز به خوبی سابق نیست به ویژه اینکه در حال حاضر انگلستان در رده‌بندی اقتصاد جهانی پس از فرانسه قرار دارد. کشورهایی که درحال حاضر در صدر لیست مالی جهانی قرار دارند به ترتیب به این قرار هستند: آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و فرانسه. انگلیس حالا تقریبا از تمامی رقیبان خود عقب افتاده است (۲). فیلیپ هاموند اخیرا اظهار داشته است: لندن «ششمین اقتصاد دنیا است». همین موضوع نشان دهنده افول اقتصاد انگلیس در ماه های اخیر بوده است.

دوم؛ تلاش برای ایجاد منافذ جدید سیاسی و امنیتی

ترزا می هفته اخیر وارد منطقه غرب آسیا شد و با شاه سعودی دیدار کرد، دیداری که بلافاصله بعد از آن فشارها علیه یمن افزایش یافت، اینکه چه ارتباطی بین این دیدار و حملات به یمن وجود دارد، دقیقا مشخص نیست، اما با توجه به نقش لندن در منطقه غرب آسیا و منافع دراز مدت لندن دست کم ارتباط بین این دو موضوع را می توان یک سناریو قلمداد کرد. از جمله دلایل دیگری که ممکن است برای ورود ترزا می در این مرحله زمانی به غرب آسیا به آن اشاره کرد ؛ سیاست قدیمی و ثابت فروش سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده است. این سیاست یکی از ارکان اصلی اقتصاد لندن در دروه برگزیت را تشکیل خواهد داد و در این خصوص باید هم منتظر سیاست های ثبات زدای انگلیس در منطقه بود و هم مراقب فتنه انگیزی بین نیروهای منطقه ای.

اخیرا «مایکل داون پورت» سفیر انگلیس در کویت در گفت و گویی در خصوص تمام موضوعات منطقه سخن گفته و به صورت مداخله جویانه در خصوص سیاست های  ایران اظهار نظر کرده است. این اظهار نظرها و واکنش ها نشان می دهد که انگلیسی ها به دنبال ایجاد یک پیوند و همسویی با کشورهای منطقه برای تحت فشار قرار دادن ایران در غرب آسیا هستند. پورت گفته که نگرانی‌های قدیمی کشورش درباره مداخله‌های ایران در منطقه همچنان پابرجاست و ایران همچنان منبع تهدید نه تنها برای کشورهای منطقه،  بلکه فراتر از آن است. داون پورت در مصاحبه با روزنامه «الأنباء» کویت گفته؛  «ما معتقدیم که توافق هسته‌ای ایران مهم و ضروری است و ما با قدرت از آن حمایت می‌کنیم اما در عین حال نگرانی‌های کشورهای منطقه از مداخله‌های ایران در امور داخلی کشورهای همسایه و برنامه موشکی ایران را درک می‌کنیم.» سفیر انگلیس در کویت همچنین گفت که تجهیز سلاح حوثی‌ها بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت است و بایستی برای توقف عملیات قاچاق سلاح برای این گروه اقدام شود. وی در خصوص وضعیت سوریه نیز تأکید کرد که «ما خواهان آن هستیم که یک دوره انتقالی در سوریه بدون بشار اسد را شاهد باشیم تا اینکه این دوره به یک دولت منتخب ملت سوریه منتهی شود و انسجام دولت حفظ و درگیری‌ها پایان یابد.» (3)

سوم؛ سیاست یکجانبه گرایی در انگلیس و تلاش برای جبران خسارات هویتی

خروج از اتحادیه اروپا را یکی از مظاهر اصلی سیاست یکجانبه گرایی انگلیس بر شمرده اند بسیاری از کارشناسان بر آنند که انگلیس برای جبران مافات هویتی و حیثیتی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نیازمند ایجاد فضاهای جدید امنیتی و سیاسی است. منطقه غرب آسیا که در سال های اخیر به کانون سیاست ها تبدیل شده است، توان این را دارد که سکویی برای خروج از انزوای سیاسی و هویتی انگلیس باشد. بنابراین انگلیسی ها با دخالت در پروژه های بزرگی که در منطقه در حال انجام است به واقع به دنبال بازگشت به اوج هستند.

فرجام سخن

تحرکات اخیر انگلستان در منطقه غرب آسیا و نوع اظهار نظرهای مقامات لندن نشان دهنده این است که انگلیس در حال اجرای سیاست بازگشت به منطقه غرب آسیا است. منطقه غرب آسیا سابقه خوشی از حضور این کشور ندارد، حافظه تاریخی افکار عمومی و نخبگان این منطقه انباشتی از تجربه های تلخ حضور انگلیس است. رهبرمعظم  انقلاب با اشاره به نقش بی ثبات کننده انگلیس در منطقه در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و در واکنش به سخنان خانم ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، بیان داشتند که ما جز شر و نکبت از انگلیس در منطقه چیزی ندیده‌ایم. باید دید اینبار انگلیسی ها برای منطقه چه آشی پخته اند و چگونه می خواهند گاوهای شیرده این منطقه را بدوشند، هر چه هست بوی خوشی از لندن به مشام نمی رسد.

پی نوشت:

(۱) http://www.asretebar.com/News/137557

(۲) https://www.mehrnews.com/news/4154952/

(۳) http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960913000528

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =