کاخ کرملین:پوتین تصمیم ترامپ درباره قدس را عامل بی ثبات کننده خواند

مسکو – ایرنا – کاخ کرملین با اشاره به سخنان ولادیمیر پوتین نوشت: رئیس جمهوری روسیه تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل را عامل بی ثبات کننده خواند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شامگاه دوشنبه نوشت: پس از دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود به خبرنگاران گفت: روسیه و ترکیه بر این باورند که تصمیم رهبری ایالات متحده برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارتخانه آمریکا به این شهر به حل و فصل مسائل خاورمیانه کمک نمی کند.
وی افزود: این تصمیم برعکس اوضاع منطقه خاورمیانه را که بدون این اقدام هم پیچیده است، بی ثبات می کند و در واقع می تواند دورنمای حل و فصل مناقشه اسراییل و فلسطین را از بین ببرد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو بر این باور است که این روند حل و فصل (مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین) باید صرفا و بطور کامل بر تصمیمات گرفته شده در چارچوب سازمان ملل بنا شود.
وی ادامه داد: شاخص های معین توافق در باره موقعیت قدس باید موضوع مذاکرات مستقیم فلسطین و اسراییل باشد.
پوتین گفت: رئیس جمهوری ترکیه مرا از مقدمات اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که روز چهارشنبه پیش رو در استانبول برگزار می شود، مطلع کرد.
پوتین گفت: روسیه به عنوان عضو ناظر این سازمان در اجلاس استانبول شرکت خواهد کرد.
ترامپ روز چهارشنبه گذشته در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت امور خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند. ترامپ سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام تصمیم ترامپ در گفت وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود درخصوص این اقدام رئیس جمهوری آمریکا تبادل نظر کرد و دو طرف آن را برای روند صلح خاورمیانه زیان بار خواندند.
رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه، نسبت به اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر ابراز نگرانی کردند.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان هشدار دادند که این اقدام آمریکا می تواند دورنمای روند صلح خاورمیانه را تیره کند.
دو طرف اقداماتی که منجر به تشدید تنش ها در منطقه می شود را غیرقابل قبول خوانده و تصریح کردند: تلاش جامعه جهانی باید برای کمک به ازسرگیری مذاکرات صلح فلسطین و اسراییل به منظور یافتن راه حل قابل قبول برای همه مسائل ازجمله موقعیت بیت المقدس باشد.
رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه بر پایبندی خود به دستیابی راه حل عادلانه و پایدار برای حل و فصل بحران خاورمیانه بر مبنای تصمیمات و قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و تحقق حق ملت فلسطین برای تاسیس حکومت مستقل خود تاکید کردند.
به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن ۱۹۶۷ از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
شبس**اروپام*۳۹۱ *۱۴۸۸ *انتشار دهنده: بهمن بامداد**

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =